دولت باکو: از اظهارات ضد ایرانی رسانه هایمان متاسفیم

۳۰ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۹:۵۷ کد : ۱۹۱۵۱۲۱ سرخط اخبار

طی هفته های اخیر، انجام برخی تحرکات و برگزاری نشست های تجزیه طلبانه و ضدایرانی در قلمرو دولت باکو، موجبات اعتراض شدید ایران را فراهم کرد و چشم انداز روابط دو کشور را تیره تر از همیشه جلوه داد. اما به نظر می رسد موضع قاطع ایران در این زمینه، این بار طرف مقابل را به تکاپو واداشته و سبب ابراز تأسف رسمی این دولت نسبت به وقایع اخیر شده است.

به گزارش «تابناک»، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان روز گذشته با انتشار بیانیه ای نسبت به برخی مطالب اخیر رسانه ها و مطبوعات این کشور علیه ایران ابراز تأسف کرده و با غیرقابل قبول دانستن این گونه مطالب، تأکید کرده این مطالب بازتاب دهنده موضع رسمی این دولت نیست. 

به نوشته خبرگزاری «ترند»، المان عبدالله اف، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در این زمینه به ویژه با اشاره به مطلبی که روز 17 آوریل در یکی از مطبوعات این کشور به چاپ رسیده بود، اظهار داشته: «در حال حاضر، آذربایجان و ایران از روابط رو به رشد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برخوردارند. مردم ما به واسطه تاریخ، فرهنگ و مذهب مشترک با یکدیگر پیوند یافته اند». 

وی افزوده: «با این حال، حلقه های مشخصی که دیدگاهی غیردوستانه نسبت به روابط ایران و جمهوری آذربایجان دارند، اخیراً فعال شده اند... تلاش هایی جدی و مستمر به طور عامدانه از سوی برخی محافل انجام می گیرد که می خواهند روابط دوستانه و مبتنی بر همسایگی میان دو دولت را از بین برده و به روابط دوجانبه آسیب برسانند». 

عبدالله اف تأکید کرده: «این امر با منافع ایران و جمهوری آذربایجان در تناقض است و بازتاب دهنده روابط نزدیک همسایگی میان دو دولت نیست». وی ابراز اطمینان کرده که چنین تبلیغاتی متوقف خواهد شد و محافل مذکور که در پی آسیب رساندن به روابط دو کشور هستند نیز کشف و آشکار خواهند گردید. 

اما این بیانیه در حالی از سوی وزارت خارجه دولت باکو منتشر می شود که در موارد مشابه پیشین، این دولت صرفاً با سلب مسئولیت از خود و استناد به مواردی همچون آزادی مطبوعات و یا ماهیت غیردولتی انجمن های تشکیل دهنده نشست های ضدایرانی (دو موضوعی که با توجه به ماهیت دولت این کشور، کمترین نسبت را با حقیقت دارد)، از پذیرش مسئولیت این گونه اقدامات سر باز می زد.

با این حال، در پی برگزاری یک نشست ضدایرانی در قلمرو این دولت در تاریخ اول آوریل که در آن، با گرد هم آوردن شماری از عناصر تجزیه طلب، سودای جدایی قلمروهای آذری نشین ایران مطرح شده بود، ارگان های دولتی و غیردولتی ایران واکنش های شدیدی نشان دادند که به نظر می رسد به تجدیدنظر هرچند مقطعی در رویکردهای باکو انجامیده است. 

در پی برگزاری نشست مذکور و اعتراض رسمی ایران، دولت باکو تنها به بیان این ادعا اکتفا کرد که نظرات مطرح شده در جریان آن نشست، بازتاب دهنده موضع رسمی این دولت نیست؛ اما در عین حال، از قبول هرگونه مسئولیتی در این زمینه خودداری کرد.

اما این اعتراض دولت، با خشم و اعتراض شدید رسانه ها و همچنین نمایندگان مجلس مطرح شد؛ تا آنجا که حتی سخن از بررسی الحاق مجدد جمهوری آذربایجان به ایران به میان آمد. این موضع گیری ها هرچند بر اساس حقوق بین الملل قابل توجیه نبود، اما به خوبی توانست عمق حساسیت و اهمیت موضوع تمامیت سرزمینی برای ایران را به دولت باکو گوشزد کند.

به این ترتیب، برای اولین بار، در موردی این چنینی وزارت خارجه این دولت نسبت به وقایع اخیر «ابراز تأسف» کرده و از «کشف و آشکار شدن محافل مخالف روابط دو کشور» سخن به میان آورده است. اظهاراتی که پایبندی عملی به آن در دراز مدت، ممکن است اندکی از جو بدبینی به وجود آمده در ایران نسبت به نیات این دولت بکاهد. 
 

کلید واژه ها: جمهوری آذربایجان


نظر شما :