نهاوندیان: تحریم ها تجارت خارجی ایران را افزایش داد

۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۴:۰۸ کد : ۱۹۱۵۲۳۵ سرخط اخبار

رییس اتاق بازرگانی ایران با بی تاثیر خواندن تحریم ها بر مبادلات اقتصادی ایران گفت: برغم ادعاهایی که درمورد تاثیر تحریم های غرب بر اقتصاد جمهوری اسلامی مطرح می شود، شاهد افزایش تجارت خارجی کشور هستیم .

ˈمحمد نهاوندیانˈ در سفر اخیر خود به آلمان که برای دیدار با فعالان اقتصادی و تجاری این کشور انجام شد، پس از یک نشست کاری در این بخش در شهر هامبورگ، به پرسش های هفته نامه آلمانی ˈسایتˈ در مورد روابط اقتصادی دو کشور، تحریم ها و همچنین سرمایه گذاری های مشترک پاسخ داد.

بنا به گزارش تازه ترین شماره این هفته نامه، نهاوندیان در پاسخ به پرسش خبرنگار آلمانی درباره سخت تر شدن روابط تجاری ایران و آلمان به خاطر تحریم های اقتصادی ضمن بی تاثیر خواندن این اقدامات،گفت: با وجود تحریم ها، تجارت خارجی ایران در سال 2012، رشد چشمگیری داشته و به 106 میلیارد دلار افزایش یافته است.

رییس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: تنها چیزی که با تحریم ها تغییر کرده است، ترکیب شرکای اقتصادی ایران است که به عنوان نمونه،تجارت ایران با چین در 10 سال اخیر 15 برابر افزایش داشته است.

نهاوندیان تصریح کرد: هرچند تحریم ها بر اقتصاد کشور فشار وارد آورده اما این فشار تاثیر سیاسی مورد نظر برای تحریم کنندگان را به همراه نخواهد داشت و در واقع موجب تغییر در رفتار ایران نمی شود.

رییس اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این سوال که آیا به خاطر تحریم ها برای سفر به هامبورگ با مشکلی مواجه نبوده است و اینکه موفق به دیدار با فعالان اقتصادی و تجار آلمانی شده یا نه،گفت: سفر بدون هیچ مشکلی انجام شد و دیدار خوبی هم با بازرگانان و فعالان اقتصادی آلمانی داشتیم که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

نهاوندیان تصریح کرد: شرکت های آلمانی به خوبی به این نکته مهم واقف هستند که در بازار اقتصاد 75 میلیون نفری ایران چه فرصت ها و شانسی دارند و نمی خواهند این بازار را از دست بدهند.

وی در ادامه،تاریخچه تجارت دو کشور را طولانی خواند و افزود:کالاهای آلمانی از وجهه و اعتبار خوبی در نزد ایرانیان برخوردار است و تجار و فعالان اقتصادی دو کشور خواهان گسترش روابط تجاری و اقتصادی هستند.

خبرنگار سایت در ادامه با اشاره به اعمال تحریم های مالی و بانکی علیه ایران،این سوال را مطرح کرد که با توجه به مشکلات موجود در زمینه نقل و انتقال پول به ایران، شرکت های اقتصادی برای پرداخت ارز خرید و فروش کالای خود از چه راههایی استفاده می کنند؟

نهاوندیان در پاسخ،گفت:اگر راه ها مسدود شود، همیشه یک طرف ثالث وجود دارد که این وظیفه را برعهده بگیرد زیرا بسیاری از کشورها هستند که فقط تحریم های سازمان ملل را که برخلاف تحریم های یکجانبه آمریکا و اروپا،بانک ها را در بر نمی گیرد، رعایت می کنند.

وی افزود:ما قادر هستیم از طریق این کشورها انتقال پول برای صادرات کالاهایی که در لیست تحریم ها نیستند را انجام دهیم و البته این وضعیت نیز هزینه های بالایی دارد چون همه چیز گران تر می شود و متاسفانه این ملت ایران است که این هزینه را باید پرداخت کند.

رییس اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این سوال که آیا راحت تر نبود که با وجود تبعات تحریم ها شما قطعنامه های شورای امنیت در رابطه با برنامه هسته ای را اجرا می کردید؟،گفت:اروپا هم می توانست به جای اینکه دنباله روی آمریکایی ها باشد، نقش سازنده تری در این زمینه ایفا کند.

نهاوندیان با تاکید بر اینکه مشکل اصلی در این میان،ˈاعتمادˈ است،گفت:شما نمی توانید تهدید کنید و بعد انتظار مذاکرات سازنده و مفید داشته باشید. افکار عمومی ایران در واکنش به تهدیدات خارجی بسیار حساس است.

رییس اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به اینکه امکان توافق دو طرف و سازش را چگونه میدانید؟،گفت:برای افکار عمومی این دو گانگی غیرقابل قبول است،آژانس بین المللی انرژی اتمی و غرب چشم های خود را نسبت به پرونده دیگری در منطقه که سلاح اتمی در اختیار دارد،بسته است.

خبرنگار آلمانی در ادامه با بیان اینکه اگر منظور شما اسرائیل است،نباید فراموش کنید که آنها قرار داد ان پی تی را امضا نکرده اند و در نتیجه موظف به شفاف سازی نیستند.

نهاوندیان در پاسخ گفت: پس منظور شما این است که ایرادی ندارد شما عضو ان پی تی نباشید و سلاح اتمی در اختیار داشته باشید،این سخنان شما حاوی پیغام خطرناکی است و موجب تشویق آن عده ای خواهد شد که یا می خواهند از این معاهده خارج شوند و یا اصلا به عضویت آن در نیامده اند.

وی تاکید کرد:جمهوری اسلامی این راه ساده را انتخاب نکرده است و همواره اعلام کرده که خواهان داشتن سلاح اتمی نیست،فتوای بالاترین مرجع دینی و رهبر ایران نیز داشتن سلاح اتمی را گناه دانسته و محکوم می کند که این فتوا باید برای پیدا کردن یک راه حل،مورد استناد قرار گیرد.

نهاوندیان در پاسخ به سوالی درخصوص تاثیر تحریم ها بر اقتصاد بخش خصوصی نیز تاثیر تحریم ها را رد کرد و گفت: اقتصاد ایران به تحریم ها عادت کرده است.

وی در رد ادعای خبرنگار آلمانی مبنی بر اینکه از زمان اجرای تحریم های نفتی در ژوئن 2010،فعالیت اقتصادی در ایران بسیار سخت شده است،گفت:افزایش نرخ ارز موجب این شد که صادرات تقویت شود و به همین دلیل صادرات غیرنفتی ایران در سال 2012،رقمی معادل 24 درصد افزایش داشته است.

رییس اتاق بازرگانی ایران، خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به گران شدن کالاهای وارداتی،این وضعیت موجب تقویت کالاهای تولید داخل شده که هر دومورد به نفع اقتصاد کشور خواهد بود و آن بخش های اقتصادی که از این وضعیت سود می برند شاهد رشد اقتصادی بوده و بسیار خلاق تر شده اند.

خبرنگار با شنیدن این پاسخ قاطع،با زبان طنز،خطاب به نهاوندیان،گفت: پس اقتصاد ایران باید از آمریکا و اروپا به خاطر توسعه رایگان اقتصاد این کشور از آنها قدردانی کند!.

وی در پاسخ،گفت:بله واقعا برخی در ایران همین نظر را دارند و برای بخش هایی از اقتصاد کشور تحریم ها یک نعمت بوده است،ایران می تواند تمام ظرفیت های خود را از راه تجارت آزاد تحقق بخشد.

نهاوندیان در پاسخ به اینکه تحریم ها چه تاثیری بر واردات کالا به ایران داشته است، گفت: تحریم های بسیار سرسختانه آمریکا سال ها است که اجرا می شود اما شما در هر مغازه ایرانی می توانید حتی کالاهای امریکایی از ˈآی فونˈ گرفته تا کالاهای ˈIBMˈ و قطعات کامپیوتری را پیدا کنید.

...................

خبرنگار هفته نامه سایت در ادامه این گفت و گو با اشاره به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری در ایران و پایان دوره ریاست جمهوری محموداحمدی نژاد،پرسید که آیا با بعد از انتخابات،راه حلی برای مناقشه هسته ای ایران پیدا خواهد شد؟

نهاوندیان در پاسخ گفت:برای رای دهندگان مسائل اقتصادی و مشکل بیکاری بالا در اولویت قرار دارد بعد از این موضوعات نیز مردم ایران خواهان یک رهبری خردمندانه در حیطه روابط بین المللی هستند.

وی در عین حال افزود: در رابطه با مناقشه هسته ای ایران نیز،یک دولت جدید همیشه یک فرصت جدیدی خواهد بود.

خبرنگار سایت در ادامه مدعی شد ممکن است اگر رییس جمهور جدید هولوکاست را انکار نکند این موضوع به حل مسئله هسته ای کمک کند که نهاوندیان در پاسخ گفت:چهره جدید، لحن جدید و ایده های جدید، همه اینها می تواند زمینه را برای یک راه حلی که مورد قبول دو طرف باشد، هموار کند.

کلید واژه ها: تحریم اقتصادی اقتصاد آلمانی بازرگانی ایران بازرگانی اتاق بازرگانی ایران اتاق بازرگانی تجارت فعالان اقتصادی سلاح فعالان سلاح اتمی


نظر شما :