ادعای سفر یکی از متهمان بمب گذاری کانادا به ایران!

۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۷:۲۱ کد : ۱۹۱۵۴۰۳ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: زمانی که مقامات کانادایی اعلام کردند دو مرد را بازداشت کردند که قصد داشته اند خط قطار تورنتو به نیویورک را منفجر کنند و این افرد از القاعده داخل ایران بوده اند؛تحلیلگران و کارشناسان امور ایران متعجب شدند زیرا جمهوری اسلامی و تندروهای القاعده طی دو دهه گذشته رابطه خصمانه ای با یکدیگر داشته اند. به دنبال طرح این ادعا، مقامات تهران نیز به شدت در صدد تکذیب آن برآمدند.

اما اکنون مقامات امنیت ملی آمریکا ادعا می کنند، نتیجه تحقیقات نشان می دهد که یکی از دو متهم این بمب گذاری در دو سال گذشته به ایران سفر کرده است. به گزارش رویترز، شهیب الصغیر، دانشجوی دکترا اهل تونس؛ سفری به ایران داشته که اکنون برای بازپرسان پرونده کاملا روشن است.  البته آنها از اعلام زمان سفر الصغیر به ایران خودداری کرده و تعداد این سفرها یا افرادی که وی با آنها در ارتباط بوده را مشخص نکرده اند.

این در حالی است که پس از دستگیری الضعیر و همدستش رائد جاسر، پلیس کانادا مدعی شد این افراد کمک مستقیمی از سوی عناصر القاعده در ایران دریافت می کرده اند.

منابعی در امنیت ملی آمریکا همچنین مدعی شده اند که ارتباطی بین چهره های سطح متوسط و پایین القاعده و پایگاه های تسهیل سازی برقرار است که در شهر زاهدان ایران در نزدیکی مرز افغانستان و پاکستان وجود دارند. این پیاگاه ها به انتقال منابع مالی و انسانی از طریق ایران کمک می کنند. با این وجود پلیس کانادا تاکید دارد که نشانه ای دال بر آگاهی دولت ایران از چنین عملیاتی در کانادا، مشاهده نمی شود.

از سوی دیگر نه تنها مقامات آمریکایی ، بلکه مقامات کانادایی نیز اعلام نکره اند که چه نوع رابطه ای بین مظنونان دستگیر شده و ایران وجود داشته است.

کلید واژه ها: القاعده


نظر شما :