دیپلمات های غربی اعلام کردند

ادامه تبدیل ذخایر اورانیوم غنی شده به سوخت راکتور تهران

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۹ کد : ۱۹۱۵۸۶۱ اخبار اصلی پرونده هسته ای
تولید اورانیوم غنی شده در ایران با غلظت متوسط به دقت تحت نظر غرب قرار دارد، چرا که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در سپتامبر گذشته در جریان سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شد در صورتی که ایران به ذخایر کافی برای تولید سلاح هسته ای دست یابد، این به منزله عبور از خط قرمز تل آویو و اقدام نظامی خواهد بود.
ادامه تبدیل ذخایر اورانیوم غنی شده به سوخت راکتور تهران

دیپلماسی ایرانی: در آستانه از سرگیری مذاکرات هسته ای ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و در فاصله یک هفته مانده به ملاقات برنامه ریزی شده سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا،دیپلمات ها بار دیگر از تبدیل بخشی از ذخایر اورانیوم غنی شده در ایران به سوخت هسته ای برای راکتور تحقیقاتی تهران خبر دادند. گامی که به گفته دیپلمات ها می تواند زمان بیشتری برای تلاش های دیپلماتیک بر سر مساله هسته ای ایران فراهم کند.

به گزارش رویترز، تولید اورانیوم غنی شده در ایران با غلظت متوسط به دقت تحت نظر غرب قرار دارد، چرا که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در سپتامبر گذشته در جریان سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شد در صورتی که ایران به ذخایر کافی برای تولید سلاح هسته ای دست یابد، این به منزله عبور از خط قرمز تل آویو و اقدام نظامی خواهد بود.

ایران از سال 2010، تولید اورانیوم غنی شده با خلوص 20 درصد را آغاز کرد. نوعی از اورانیوم غنی شده که می تواند راه دستیابی به سلاح هسته ای را کوتاه کند و گفته می شود بین 240 تا 250 کیلوگرم از این نوع اورانیوم غنی شده مورد نیاز است تا با انجام عملیات فراوری مواد لازم برای تولید سلاح، تامین شود.

اما پس از آنکه نتانیاهو خط قرمز مورد ادعایش را ترسیم کرد، ایران تا کنون چند بار بخشی از این ذخایر اورانیوم غنی شده را به صفحه های سوخت برای راکتور های تحقیقاتی تبدیل کرده و به این ترتیب ذخایر اورانیوم را پایین تر از خط قرمز مورد ادعای تل آویو نگاهداشته است.

در همین حال سه دیپلمات در گفت و گو با رویترز خاطرنشان کرده اند که ایران به تبدیل ذخایر اورانیوم به سوخت ادامه می دهد. به گفته آنها، ایران می خواهد نشان دهد که بخشی از ذخایر اورانیوم غنی شده را به منظور تعدیل نگرانی های بین المللی به سوخت تبدیل می کند.

در صورتی که اظهارات این دیپلمات ها در گزارش بعدی آژانس بین المللی انرژی اتمی که اواسط خرداد ماه منتشر می شود، تایید شود، افزایش ذخیره اورانیوم غنی شده 20 درصدی از تولید آن کمتر است که حدود 15 کیلوگرم در ماه برآورد می شود. همچنین ذخایر اورانیوم غنی شده 20 درصدی در ایران در ماه فوریه 167 کیلوگرم تخمین زده شد.

سه دیپلمات در گفت و گو با رویترز خاطرنشان کرده اند که ایران به تبدیل ذخایر اورانیوم به سوخت ادامه می دهد. به گفته آنها، ایران می خواهد نشان دهد که بخشی از ذخایر اورانیوم غنی شده را به منظور تعدیل نگرانی های بین المللی به سوخت تبدیل می کند.

این در حالی است که همچنان کشورهای غربی این اقدام تهران را برای اعتماد سازی کافی نمی دانند. تبدیل ذخایر اورانیوم به سوخت می تواند هرگونه تصمیم گیری اسرائیل در مورد برنامه های هسته ای ایران را به تعویق بیاندازد. اما آنگونه که غرب در مذاکرات هسته ای با ایران اعلام کرده، گام هایی مانند محدودیت غنی سازی اورانیوم و نظارت گسترده تر آژانس بین المللی انرژی اتمی بر فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی، می تواند اعتمادسازی محسوب شود.

کارشناسان غربی همچنان ادعا می کنند تبدیل مجدد پودر اکسید اورانیوم به گاز هرچند دشوار اما امکانپذیر است و به همین دلیل این اقدام تهران کافی نیست. مارک هیبس، کارشناس هسته ای در موسسه کارنگی نیز ادعا می کند که ایران در مدت چند هفته می تواند این اقدام را انجام دهد. وی می افزاید، به محض اینکه ایران بر برخی مشکلات مقدماتی غلبه کند، روند شیمی آن آسان خواهد بود.

اما باید گفت که ذخایر پودر اکسید اورانیوم ایران نیز مانند هر ماده هسته ای دیگر تحت نظارت آژانس قرار دارد و در صورتی که ایران عملیات معکوس روی آن انجام دهد، بازرسان متوجه می شوند. البته در صورتی که این عملیات در تاسیسات محرمانه انجام شود، امکان شناسایی آن نیز وجود نخواهد داشت. هیبس ادعا می کند، در صورتی که ایران این اقدام را انجام دهد به منزله ایجاد یک بحران خواهد بود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: اورانیوم سوخت هسته ای


نظر شما :