صالحی: ترکیه با سعه صدر با بحران سوریه برخورد کند

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۳:۵۵ کد : ۱۹۱۶۱۵۳ سرخط اخبار

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به جده، «علی اکبر صالحی» وزیر خارجه کشورمان که برای شرکت در نشست وزرای خارجه عضو گروه تماس سازمان همکاری اسلامی یکشنبه گذشته به عربستان سعودی سفر کرده بود، شب گذشته پیش از بازگشت به تهران در فرودگاه جده در جمع خبرنگاران، به تشریح جزئیات برگزاری این نشست که درباره بحران مالی تشکیل شده بود، پرداخت.

وی با اشاره به حضور کشورهای مختلف در اجلاس جده، گفت که ایران به عنوان عضو گروه تماس سازمان همکاری اسلامی و نیز به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد در این نشست حضور یافت تا درباره بحران کشور مالی به تبادل نظر بپردازد.

مالی نباید سومالی دوم شود

صالحی درباره اهمیت پیگیری مسئله مالی افزود که مسئله این کشور در آفریقا در حال تبدیل شدن به یک مسئله بین المللی است. با ورود کشور فرانسه، غربی ها، کشورهای مختلف عربی و آفریقایی و سپس سازمان همکاری اسلامی به اعتبار عضویت کشورهای مختلف عربی و آفریقایی در آن، دامنه مسئله مالی در حال گسترش است. لذا نیاز است که نسبت به تحولات مالی حساسیت بیشتری نشان دهیم تا سرنوشت آن مانند برخی کشورهای دیگر مانند سومالی نشود. ما نمی خواهیم که مالی به سومالی دیگر تبدیل شود. به همین دلیل این نشست از اهمیت خاصی برخوردار بود و جمهوری اسلامی ایران موضع خود در این رابطه را در این نشست درباره بحران مالی و مسئله انتخابات آتی در این کشور تبیین کرد.

بررسی مسئله کمک اقتصادی به مالی در اجلاس گروه تماس OIC

وزیر خارجه ایران در ادامه به مسئله کمک اقتصادی به کشور مالی اشاره کرد و گفت که در نشست جده این مسئله نیز مورد بررسی قرار گرفت. زیرا کشور مالی کشوری فقیر است و یکی ازدلایل رشد تروریسم و افراط گرایی، فقر اجتماعی است. به همین دلیل کمک اقتصادی به این کشور در نشست جده مطرح و به طور جدی بررسی شد و در نهایت توافق گردید که در ابعاد مالی و اقتصادی به این کشور کمک شود.

حساسیت جامعه بین الملل بر روی مسئله مالی

صالحی تاکید کرد: در نشست این بار گروه تماس سازمان همکاری اسلامی، «رومانو پرودی» نخست وزیر سابق ایتالیا به عنوان نماینده ویژه آقای «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل حضور داشت و به ابراز نظر پرداخت که این خود بیانگر اهمیت موضع برای طرف های بین المللی و نگرانی آنها از این مسئله و حساسیت  آنها درباره کشورهای ساحلی آفریقا است. آنها عزمشان جزم شده تا جایی که ممکن است بحران را مهار کنند و مانع کشیده شدن دامنه آن به کشورهای دیگر شوند.

اعلام آمادگی جنبش عدم تعهد برای همکاری درباره بحران مالی

وی افزود: وزیر خارجه مالی نیز به ارائه گزارشی از تحولات کشورش پرداخت. در مجموع نشست جده نشست خوبی ارزیابی می شود و جنبش عدم تعهد نیز برای همکاری درباره بحران مالی با اتحادیه آفریقا و سازمان همکاری اسلامی اعلام آمادگی کرد.

دیدار با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی

وزیر خارجه کشورمان در ادامه به دیدارش با «اکمل الدین احسان اوغلو» دبیر کل سازمان همکاری اسلامی اشاره و تصریح کرد که در این دیدار به تفصیل درباره سوریه و بحران مالی گفت وگو شد.

دیدار با وزیر خارجه افغانستان درباره مسئله ورود غیرقانونی افغان ها به خاک ایران

صالحی سپس از دیدارش با وزیر خارجه افغانستان خبر داد و گفت: هرچند که افغانستان عضو گروه تماس سازمان همکاری اسلامی نبود اما در هتل با ایشان نشست خوبی داشتیم. متاسفانه متوجه شدیم که تعدادی از افغانی ها برای ورود غیرقانونی به ایران، دچار مشکل شدند. امیدواریم که دولت افغانستان، اقدامات لازم برای جلوگیری از تکرار چنین مسائلی را انجام دهد و از طرف خود نیز می خواهیم که با تامل و سعه صدر بیشتر در این رابطه عمل شود.

وی با ویژه خواندن وضعیت افغانستان گفت که جمهوری اسلامی ایران، طی چندین دهه به رغم اینکه خود درگیر جنگ تحمیلی نیز بوده، ثابت کرده که میزبان خوبی برای چندین میلیون افغانی است و رسیدگی به برادران مسلمان یک اصل مهم اسلامی برای ایران به شمار می رود اما امیدواریم که از طرف مقابل نیز قوانین و مقررات رعایت شود تا شاهد چینین حوادث ناگواری نباشیم.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد که با همتای افغانی خود درباره مسائل حائز اهمیت برای دو طرف و مسئله پاکستان و انتخابات اخیر آن گفت وگو کرده است.

دیدار با وزیر خارجه ترکیه

صالحی در ادامه گفت که با «احمد داود اوغلو» وزیر خارجه ترکیه نیز در حاشیه نشست جده دیدار کرده است.

وی گفت که در این دیدار از وقوع انفجارهای اخیر در یکی از شهرهای مرزی ترکیه ابراز تاسف و تاثر کرده و به خانواده های بازماندگان این انفجارها تسلیت گفته است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: امیدواریم بحران سوریه هرچه زودتر حل شود تا شراره های این بحران به جاهای دیگر کشیده نشود. در همین راستا نیز با آقای داود اوغلو به تفصیل گفت وگو کرده ایم و امیدواریم که عزیزان ما در ترکیه با سعه صدر با این مسئله برخورد کنند.

رضایت صالحی از گفت وگو با وزرای خارجه مصر و عربستان

وی درباره سایر دیدارهای دوجانبه اش در حاشیه اجلاس جده به گفت وگویش با وزرای خارجه مصر و عربستان سعودی اشاره کرد و گفت که قرار بود نشست سه یا چهارجانبه ای درباره سوریه داشته باشیم اما چون وزرای خارجه مصر و ترکیه برای حضور در نشستی در همین رابطه عازم «ابوظبی» بودند، این نشست برگزار نشد. با وزیر خارجه عربستان نیز بر اساس یک دعوت دوجانبه دیدار داشتم و به همین دلیل نیز یک روز پیش از آغاز نشست جده به عربستان آمدم. درکل مذاکرات خوب و شفافی صورت گرفت که امیدوارم ان شاء الله باب جدیدی در روابط ما ایجاد شود و ما نیز با صبر و تامل باید پیش رویم اما فکر می کنم که شروع خوبی بود.

کلید واژه ها: سازمان همکاری اسلامی


نظر شما :