چگونه روسای جمهور آمریکا منزوی می‌شوند؟!

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۸:۵۳ کد : ۱۹۱۶۱۸۱ سرخط اخبار

اوباما آن را «حباب» می خواند. هری ترومن، از آن با عنوان «زندان بزرگ سفید» یاد می کرد. بیل کلینتون هم نام «جواهر سلطنتی نظام فدرال ندامتگاه ها» را برای آن انتخاب کرده بود. همه این ها، اصطلاحاتی است که روسای جمهور آمریکا برای کاخ سفید از آن استفاده می کرده اند.

به گزارش «عصر خبر»، یک کتاب جدید که به تازگی در آمریکا منتشر شده، به بررسی محدودیت های روسای جمهور آمریکا در کاخ سفید می پردازد. این کتاب که به قلم کنت والش به نگارش درآمده، «زندانیان کاخ سفید: انزوای روسای جمهور آمریکا و بحران رهبری» نام دارد.

در این کتاب، والش که یک خبرنگار باسابقه کاخ سفید به شمار می رود، زندگی روسای جمهور آمریکا در کاخ سفید را توصیف می کند. والش ضمن بیان پیشینه ای در این زمینه از روسای جمهور سابق آمریکا، به بررسی مبارزه شخصی اوباما با این «حباب» می پردازد.

والش در این زمینه می گوید: «به اعتقاد اوباما، دشوارترین جنبه رئیس جمهور بودن، مواجهه با جریان روزمرگی است. وی همچنین تصدیق می کند که یکی از بزرگترین اشتباهات وی در دوره اول ریاست جمهوری، محدود کردن بیش از حد خود به ماندن در کاخ سفید بوده است».

والش می افزاید یکی از مهمترین نکات آن است که رئیس جمهور مستقیماً از سوی گروهی از پرسنل خود تحت محاصره قرار گرفته است. از این جمله می توان به «والری جرت»، منشی مخصوص وی و «دنیس مک داناف»، رئیس تشریفات اشاره کرد.

در کتاب والش آمده: «به گفته شماری از منابع نزدیک به کاخ سفید و کنگره، جرت در محدود کردن دسترسی دیگران به رئیس جمهور زیاده روی می کند. هدف وی آن است که اوباما را در پیله ای از چاپلوسان و تحسین کنندگان قرار دهد که بیش از حد با وی مخالفت نمی کنند و یا دیدگاه هایی مخالف مواضع معمول اوباما ابراز نمی کنند.

با این حال، به گفته والش، اوباما سعی دارد به روش های مختلف، از جمله چک کردن ایمیل شخصی و یا حفظ گوشی همراه مخصوص خود، بر این انزوا غلبه کند. والش تأکید می کند این موضوع محدود به دولت اوباما نیست و در دوره روسای جمهوری پیشین، به ویژه کارتر، ریگان و بوش نیز مصداق داشته است.

کلید واژه ها: اوباما


نظر شما :