تنش در روابط عراق - اردن

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۷:۲۶ کد : ۱۹۱۶۴۳۰ سرخط اخبار

 ده ها تن از مردم اردنی با برگزاری تظاهراتی در مقابل سفارتخانه عراق در امان در اعتراض به ضرب وشتم وکیل اردنی صدام، خواهان اخراج جواد هادی عباس، سفیر عراق در کشورشان شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیرة، پس از انتشار ویدئویی که در آن کارمندان سفارتخانه عراق در اردن چند تن از جمله زیاد النجداوی، وکیل مدافع صدام، دیکتاتور عراق را مورد ضرب و شتم قرار دادند، اردنی ها در مقابل سفارتخانه عراق در امان تظاهرات کرده و با در دست گرفتن پرچم های اردن، خواهان اخراج سفیر عراق از اردن شدند.

تظاهرکنندگان اردنی، معترضان عراقی و تحصن کنندگان مخالف دولت نوری مالکی، نخست وزیر عراق را تشویق می کردند.

تعداد بسیاری از نیروهای امنیتی و پلیس اردن ساختمان سفارتخانه عراق را محاصره کرده و اجازه ندادند که تظاهرکنندگان به آن نزدیک شوند.

برخی از نمایندگان پارلمان اردن نیز برای محاکمه کارمندان سفارتخانه عراق فراخوان داده و اعلام کردند در صورتی که اقدامی علیه "این اهانت به کرامت اردنی ها" صورت نگیرد، آن ها علیه دولت دست به اقداماتی می زنند.

دولت اردن هنوز واکنشی نشان نداده است، اما رسانه های داخلی اردن گزارش دادند که وزارت خارجه این کشور از سفارتخانه عراق در امان خواسته است تا در خصوص این حادثه توضیح دهد.

پایگاه های خبری اردن که این فیلم را منتشر کردند، گزارش دادند که این حادثه روز پنج شنبه گذشته در جریان مراسمی رخ داد که سفارتخانه عراق در امان با هدف بزرگداشت" گورهای دسته جمعی" در دوره نظام سابق عراق ترتیب داده بود.

زیاد النجداوی در مصاحبه با خبرنگاران عنوان داشت: من در آن روز به مرکز فرهنگی پادشاهی در امان رفتم تا در مراسمی با عنوان «گورهای دسته جمعی» مشارکت کنم. آن ها مدعی بودند که «نظام ملی و انقلابی سابق عراق» این گورستان ها را بر جای گذاشته است.

وی در ادامه گفت: من به آنجا رفتم و پیش بینی می کردم که یک گفت وگوی سیاسی و متمدنانه برگزار شود، اما بسیار غافلگیر شدم، چرا که من فقط به آن علت که وکیل صدام بودم، مورد ضرب و شتم قرار گرفتم.

النجداوی تصریح کرد: من شکایت خود را به دستگاه قضایی اردن ارائه دادم و دستگاه قضایی تحقیقات خود را در این خصوص تکمیل خواهد کرد.

وکیل صدام با بیان اینکه بر اساس این حملات چند شکستگی در قفسه سینه اش رخ داده است، گفت: وکلای اردنی روز سه شنبه با هدف اخراج افرادی که به من حمله کردند، تحصن می کنند.

در این فیلم ویدئویی نشان داده می شود که مخالفان اردنی از حزب بعث در این مراسم شعارهایی به نفع صدام سر دادند.

به گفته منابع اردنی، بعد از سر دادن این شعارها، دیپلمات ها و کارمندان سفارتخانه عراق مخالفان اردنی را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

این فیلم واکنش های شدیدی را در محافل اردن برانگیخته و این خبر در راس خبرهای رسانه های اردن قرار گرفته است.

سفارتخانه عراق با صدور بیانیه ای اعلام کرد که پنج شنبه هفته گذشته مراسمی به مناسبت روز گورهای دسته جمعی برگزار کرد، اما یک ساعت بعد از آغاز این مراسم افرادی وارد سالن برپایی مراسم شده و در انتهای سالن نشستند و به دولت عراق و حضار دشنام داده و آن ها را "خائن و و مزدور" برشمردند و به آن ها هشدار دادند و شعارهایی در حمایت از حزب بعث و صدام سر دادند.

در این بیانیه آمده است: برخی از حضار و کارمندان سفارتخانه عراق تلاش کردند تا اوضاع را آرام کنند و از علت سر دادن این دشنام ها آگاه شوند، اما این افراد به اقدامات خصمانه خود ادامه دادند.

سفارتخانه عراق اعلام کرد: این اقدامات باعث شد که درگیری های مختصری در مدتی کوتاه صورت بگیرد و این افراد نتوانستند به جلو سالن و به سکو راه بیابند، و مسئولان آن ها را از سالن خارج کردند.

فراخوان ها در پایگاه های اجتماعی برای تداوم تحصن ها در مقابل سفارتخانه عراق و اعمال فشار بر دولت و پارلمان اردن در حال افزایش است تا دولت و پارلمان اردن علیه سفارتخانه عراق در امان تدابیری اتخاذ کنند.

پس از سفر نوری مالکی به اردن در اوایل سال جاری میلادی و انعقاد چند توافقنامه همکاری اقتصادی و سیاسی، روابط دولت امان - بغداد بهبود یافته است.

این بهبود روابط امان را وادار کرد تا فعالیت های مخالفان دولت نوری مالکی در امان را کاهش دهد، به گونه ای که فعالیت تعدادی از شخصیت های مخالف در امان که در برگزاری تظاهرات علیه نوری مالکی دست داشتند، متوقف شد.

کلید واژه ها: عراق اردن سفارتخانه سفارتخانه عراق امان در امان سفارتخانه عراق در صدام سفارتخانه عراق در امان عراق در امان نوری مالکی نوری مالکی ضرب کارمندان سفارتخانه کارمندان سالن کارمندان سفارتخانه عراق


نظر شما :