گروهی از کارشناسان مدعی شدند

به کارگیری امکانات دفاعی ویژه در سایت قدس

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۸:۵۱ کد : ۱۹۱۶۴۴۰ اخبار اصلی پرونده هسته ای
دیوید ترچتنبرگ، که 30 سال در زمینه سیاست امنیت ملی فعال بوده، می گوید: تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که سطح پیشرفت ایران در برنامه های هسته ای تسلیحاتی بسیار بیشتر از تصور عمومی است.
به کارگیری امکانات دفاعی ویژه در سایت قدس

دیپلماسی ایرانی: گروهی از کارشناسان آمریکایی که در زمینه تسلیحات هسته ای فعالیت می کنند، مدعی شده اند که تاسیسات هسته ای «قدس» در ایران، تاسیساتی مخفی است که در آن فعالیت های مورد تردید انجام می شود.

پیش از این دبلیو ان دی، در گزارش های در ماه های مارس و آوریل از وجود این سایت هسته ای خبر داده و مدعی شده بود دانشمندان ایرانی می کوشند کلاهک های هسته ای را در این تاسیسات که پیش از این غرب از آن مطلع نبوده؛ تولید کنند.

بنا بر ادعای دبلیو ان دی به نقل از منبعی ناشناس، این سایت 14 مایل طول و 7.5 مایل عرض دارد و شامل دو سایت است که در اعماق زمین بنا شده است. همچنین سامانه ای شامل 380 موشک از این تاسیسات پشتیبانی می کنند که با سیم خاردار احاطه شده و به 45 برج امنیتی مجهز است.

این منبع خبری همچنین مدعی شده است که جمهوری اسلامی نه تنها در تولید اورانیوم با غنای مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته ای موفق بوده، بلکه اورانیوم غنی شده را نیز به فلز تبدیل کرده است.

علاوه بر این وی مدعی شد کار بر روی تولید بمب پلوتونیوم نیز ادامه دارد. این در حالی است که مقامات تهران همواره ادعای تسلیحاتی بودن اهداف هسته ای را تکذیب کرده اند. اما این منبع خبری ادعا می کند ایران 24 کیلوگرم پلوتونیوم در اختیار دارد که می تواند برای تولید چند بمب اتمی کافی باشد. به گفته وی، دانشمندان در مراحل پایانی نصب اجزای کلاهک هسته ای قرار دارند.

یک کارشناس هسته ای که تصاویر مربوط به سایت قدس را مشاهده کرده، می گوید وجود تونل ها و گاراژها برای سیستم بارگیری مجدد ، بسیار شبیه تاسیساتی است که در دیگر کشورهای مجهز به سلاح هسته ای به کار گرفته می شود.

برخی منابع دیگر همچنین ادعا کرده اند همکاری نزدیکی بین ایران، چین و کره شمالی در زمینه کلاهک های هسته ای وجود دارد و ایران و کره شمالی در جهت مجهز کردن موشک ها به کلاهک هسته ای حرکت می کنند. به این ترتیب پیش بینی می شود برای مذاکره با ایران در مورد برنامه های هسته ای اش، زمان سپری شده باشد.

یک کارشناس هسته ای که تصاویر مربوط به سایت قدس را مشاهده کرده، می گوید وجود تونل ها و گاراژها برای سیستم بارگیری مجدد ، بسیار شبیه تاسیساتی است که در دیگر کشورهای مجهز به سلاح هسته ای به کار گرفته می شود.

دیوید ترچتنبرگ، که 30 سال در زمینه سیاست امنیت ملی فعال بوده، می گوید: تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که سطح پیشرفت ایران در برنامه های هسته ای تسلیحاتی بسیار بیشتر از تصور عمومی است. واضح است که ایران در ایجاد تاسیسات هسته ای در اعماق زمین و ایمن نگاهداشتن این تاسیسات در برابر حمله های هوایی پیشرفت داشته است. به این ترتیب میزان موفقیت حمله نظامی کاهش می یابد. وی این نکته را خاطرنشان می کند که با توجه به اطلاعات به دست آمده، دولت آمریکا نمی تواند از نتیجه گزینه نظامی در مورد برنامه های هسته ای ایران اطمینان داشته باشد.

فریتز ارمارٍث، مقام سابق سیا نیز با اشاره به این تصاویر ماهواره ای می گوید، این تصاویر نشان می دهد که ایران تلاش هدفمندی را برای توسعه برنامه های تسلیحاتی هسته ای دنبال می کند.گروهی دیگر از تحلیلگران نیز می گویند سایت قدس، یکی از سایت هایی است که بیشترین امکانات دفاعی برای آن به کار گرفته شده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: برنامه هسته اي ايران


نظر شما :