چراغ سبز ترکیه به ایران

۰۱ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۷:۲۴ کد : ۱۹۱۶۴۸۲ سرخط اخبار

 منابع دیپلماتیک می گویند که ترکیه با مشارکت ایران در کنفرانس بین المللی درباره بحران سوریه مخالفتی ندارد.به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه " تودی زمان" به نقل از منابع ترک که به نامشان اشاره ای نکرد، گزارش داد: ما با مشارکت هیچ طرفی در نشست ژنو 2 درباره بحران سوریه مخالفتی نداریم.

این منابع افزودند: مهمترین چیز پارامترهای این کنفرانس است. اگر (ایران) آن پارامترها را بپذیرید ما مشارکتش را در نظر خواهیم گرفت.

روسیه و آمریکا در کنفرانس خبری مشترک وزیران امور خارجه دو کشور در تاریخ هفتم ماه مه اعلام کردند که با برگزاری یک کنفرانس بین المللی درباره ی سوریه موافقند که ادامه نشست ژنو 2012 درباره ی بحران این کشور باشد. انتظار می رود نشست دوم در اوایل ژوئن برگزار شود.

بر اساس گزارش پرس،تی.وی منابع یاد شده گفتند که " به غیر از شرکت کنندگان دور اول، اینکه چه کسانی و به چه دلایلی باید در نشست دوم حضور داشته باشند را بررسی خواهیم کرد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه بر حضور ایران در این نشست تاکید داشته است.

در عین حال " تودی زمان" به نقل از تحلیل گران از چراغ سبز ترکیه برای حضور ایران در این مذاکرات استقبال کرد.

یاشار یا کیش، وزیر امور خارجه پیشین و رییس فعلی مرکز ارتباطات استراتژیک آنکارا گفته است: اگر فرمولی تهیه شود که امضای ایران نیز زیر آن باشد، آن گاه بحران سوریه می تواند ساده تر حل شود.

با وجود تاکید مسکو بر مشارکت ایران در این نشست، فرانسه با آن مخالفت کرده است. در عین حال موضع واشنگتن در خصوص این موضوع هنوز اعلام نشده است.

کلید واژه ها: بحران سوریه کنفرانس


نظر شما :