لاهه خواستار تحویل سیف‌الاسلام قذافی شد

۱۱ خرداد ۱۳۹۲ | ۲۲:۰۱ کد : ۱۹۱۶۸۹۸ سرخط اخبار
دیوان کیفری بین المللی با درخواست دولت لیبی مبنی بر لغو حکم بازداشت سیف الاسلام قذافی و محاکمه وی در داخل این کشور مخالفت کرد.
 
به گزارش ایسنا، قضات دیوان کیفری بین المللی اعلام کردند که دولت لیبی هنوز قدرت و توانایی های لازم را برای برگزاری یک دادگاه عادلانه و محاکمه یکی از پسران معمر قذافی، دیکتاتور سابق این کشور ندارد و رهبران جدید این کشور موظف هستند به تعهدات بین المللی شان عمل کنند و وی را به دادگاه لاهه تحویل دهند.
 
این در حالیست که مقامات لیبی پیش از این حق دادگاه لاهه برای محاکمه سیف الاسلام را زیر سوال برده و مدعی شدند که آن ها قصد دارند بر اساس سیاست های خود سیف الاسلام را محاکمه کنند. لیبی تاکید کرده بود زمانی که خود می تواند دادگاهی عادلانه را برای محاکمه این متهم برقرار کند، بنابراین دادگاه لاهه حقانیت خود را از دست می دهد.
 
به دنبال صدور این رای، دیده بان حقوق بشر از دولت لیبی خواست تا هر چه سریع تر سیف الاسلام قذافی را به دادگاه لاهه تحویل دهد تا قضات بتوانند تحقیقات در این زمینه را آغاز کنند.
 
ریچارد دیکر سرپرست امور قضایی بین الملل در دیده بان حقوق بشر، گفت: دولت لیبی تاکنون و به درخواست شورای امنیت سازمان ملل به قوانین دیوان کیفری بین المللی عمل کرده است و حال، مقامات این کشور با احترام گذاشتن به آیین دادرسی دیوان نشان می دهند که به اجرای قانون پایبند هستند.
 
سیف الاسلام قذافی پس از انقلاب 2011 لیبی در حالی که قصد فرار به کشور نیجریه را داشت توسط عوامل یک گروه شبه نظامی دستگیر شد و اکنون در شهر زنتان، واقع در شمال غرب لیبی زندان است.
 
دادگاه لاهه قصد دارد وی را به اتهام ارتکاب جنایات علیه بشریت علیه معترضان در جریان جنبش های انقلابی این کشور در سال 2011 محاکمه کند. دولت لیبی اعلام کرده که اتهامات مشابهی را علیه سیف الاسلام مطرح کرده است، اما قضات دادگاه لاهه معتقدند که این اتهامات کامل نیست و نمی تواند موجب لغو حکم بازداشت وی از سوی این دادگاه شود.
 
بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، قطنامه 1970 شورای امنیت سازمان ملل که در آن وضعیت لیبی به دیوان کیفری بین المللی ارجاع داده شده است، از مقامات لیبی می خواهد که به طور کامل با این دادگاه همکاری کند.
 
دیده بان حقوق بشر همچنین اعلام کرد که دولت لیبی موظف است به وعده هایش مبنی بر همکاری با دادگاه لاهه عمل کند و اجازه دهد که این دادگاه به پرونده سیف الاسلام رسیدگی کند.
 
وزیر دادگستری لیبی در واکنش به این رای گفت: به نظر می آید عدم توافق در مورد محل محاکمه سیف الاسلام، یک مناقشه میان قوانین ملی و بین المللی است و لیبی تلاش می کند سیف الاسلام را خود محاکمه کند.
 
طبق این گزارش، سیف الاسلام قذافی خواستار محاکمه خود در هلند است نه در لیبی. وی در صورت محاکمه در دادگاه لاهه با اعدام روبرو نخواهد شد.
 
شورای امنیت سازمان ملل در حالی پرونده لیبی را به دیوان کیفری بین المللی ارجاع داده است که این کشور عضو این دیوان نیست و دیوان موظف است به پرونده هایی رسیدگی کند که مربوط به کشورهای عضو دیوان هستند.

کلید واژه ها: لیبی دادگاه سیف الاسلام سیف دیوان لاهه دادگاه لاهه بین المللی دولت لیبی کیفری قذافی کیفری بین المللی دیوان کیفری الاسلام قذافی دیوان کیفری بین المللی


نظر شما :