رئیس جمهور منتخب ایران با پرونده سوریه چه خواهد کرد؟

یک سر و هزارسودای روحانی در سیاست خارجی

۳۱ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۶ کد : ۱۹۱۷۴۲۳ ترجمه برگزیده خاورمیانه
احتمالا برخورد ایران با پرونده سوریه با حفظ اصول در روش ها تغییر خواهد کرد و حزب الله لبنان نیز مطابق با همین راه و روش با درگیری های سوریه برخورد خواهد کرد
یک سر و هزارسودای روحانی در سیاست خارجی

دیپلماسی ایرانی: از رئیس جمهوری ایران چه انتظاری می رود، ما مصری ها از او چه انتظاری داریم. آیا انتظار می رود که مواضع کشورش را در برابر حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه تغییر دهد و نرمشی از خود نشان دهد تا راه حل سیاسی ای به دست آید تا جلوی خونریزی ها گرفته شود؟ در قبال پرونده هسته ای کشورش چه خواهد کرد؟ با تحریم ها و رابطه با غرب و همچنین رابطه با اعراب که در 8 سال گذشته به شدت متشنج شد چه خواهد کرد؟

بی شک هفتمین رئیس جمهوری تاریخ جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب اسلامی این کشور در سال 1979 تا کنون با پرونده های باز مانده و مشکلات داخلی بسیاری رو به رو است، در سایه تراکم مطالبات مردمی، که بسیاری از آنها مرتبط با آزادی های سیاسی و اجتماعی و اصلاحات و حمایت از اقتصاد است، پرونده هسته ای ایران نیز مطرح است که بیش از پیش پیچیده شده و رئیس جمهوری جدید را در مرحله ای سخت در درگیری با غرب قرار داده است.

انتظار می رود که رئیس جمهوری جدید ایران که بیش از پیش خود را به دموکراسی و آزادی پایبند می داند در برابر تحولات سوریه و مطالبات مردم این کشور با بی طرفی بیشتر و متمایل تر به اصول دموکراتیک و آزادی خواهی برخورد کند.

تحلیلگران سیاسی مواضع رسمی ایران در قبال بحران سوریه را متمایل به سمت حمایت کامل از حکومت سوریه و کنار گذاشتن بی طرفی از آغاز تحولات جاری در آن تا کنون می دانند. همان طور که شاهد بودیم مقام های ایرانی در مناسبت های مختلف به حمایت قاطع از سیاست داخلی و خارجی بشار اسد پرداخته اند و بحران جاری در سوریه را ماحصل یک توطئه خارجی با هدف خارج کردن سوریه از محور دشمنی با صهیونیست و امریکا توصیف کرده اند. آنها معتقدند که امریکا و صهیونیست در یک محور خصمانه ضد مقاومتی تلاش دارند تا سوریه را منهدم کرده و آن را از محور مقاومت خارج کنند. ایرانی ها نمی ترسند که به قدرت های بزرگ نشان دهند که با همه امکانات دیپلماتیک و سیاسی و لجستیکی خود در کنار بشار اسد ایستاده اند و حتی حاضرند با اوضاع خونین و روز به روز متشنج سوریه از نزدیک تعامل کنند. از این بابت نمی توان انتظار داشت که دولت جدید ایران بتواند راهی مغایر با این راه در پیش بگیرد چرا که این حقیقت را خوب می دانیم که بسیاری از تصمیم گیری ها در سیاست های کلان را دولت ایران به تنهایی اتخاذ نمی کند بلکه اراده ای فراتر از اراده رئیس جمهور در آن پرونده ها وجود دارد. اما با این حال انتظار می رود که رئیس جمهوری جدید ایران که بیش از پیش خود را به دموکراسی و آزادی پایبند می داند در برابر تحولات سوریه و مطالبات مردم این کشور با بی طرفی بیشتر و متمایل تر به اصول دموکراتیک و آزادی خواهی برخورد کند. احتمالا برخورد ایران با پرونده سوریه با حفظ اصول در روش ها تغییر خواهد کرد و حزب الله لبنان نیز مطابق با همین راه و روش با درگیری های سوریه برخورد خواهد کرد. همچنین انتظار می رود که ایران و حزب الله وارد درگیری منطقه ای نیز نشوند و از هر گونه جنگی در منطقه اجتناب کنند، جنگی که در صورت درگیری تر و خشک را با هم می سوزاند.

همچنین پیش بینی می شود رئیس جمهوری جدید ایران مشکلات کشورش را با غرب بر سر استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای حل و فصل کند و ضمن حفظ حق کشورش در استفاده از تکنولوژی صلح آمیز هسته ای اعتمادسازی بیشتر ایجاد کرده و برای رفع تحریم ها گام های اساسی بردارد.

ما از نزدیک انتخابات ریاست جمهوری ایران را پیگیری کردیم و دیدیم که مردم تهران و دیگر شهرستان های ایران با چه تصمیم و ارده ای پای صندوق های رای رفتند و در فضایی کاملا دموکراتیک به دور از هر گونه فشاری رئیس جمهوری خود را انتخاب کردند. آیا روزی خواهد آمد که دیگر مردم کشورهای عربی نیز همانند ایران رئیس جمهوری منتخب خود را انتخاب کنند؟

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: دوشنبه 27 خرداد 1392/ باز انتشار: جمعه 31 خرداد 1392

کلید واژه ها: سوریه حسن روحاني


نظر شما :