دیگر از «همه گزینه‌ها روی میز» خبری نیست!

۲۷ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۴:۰۱ کد : ۱۹۱۷۴۴۳ سرخط اخبار

امروز نیز همچون روز گذشته، بخش عمده مطالب مربوط به ایران در مطبوعات و رسانه های جهان، به نتیجه انتخابات ایران و ابعاد، حواشی و بازتاب های آن اختصاص دارد. اظهارنظر یکی دیگر از مقامات کاخ سفید درباره دولت جدید ایران و انتظار وقوع تغییر در ایران در پی انتخاب روحانی، از جمله مهمترین این مطالب است که مورد توجه مطبوعات منطقه ای و بین المللی قرار گرفته است. 

 
دیگر از «همه گزینه‌ها روی میز» خبری نیست!
 
به گزارش «تابناک»، در این رابطه، یکی از مطالبی که در شمار زیادی از مطبوعات بازتاب یافته، اظهارنظر یکی دیگر از مقامات کاخ سفید درباره انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، «دنیس مک داناف»، سرپرست پرسنل کاخ سفید روز گذشته اظهار داشته در صورتی که رئیس جمهور جدید ایران بتواند صلح آمیز بودن برنامه هسته ای این کشور را به اثبات برساند، ایالات متحده به عنوان یک «شریک» برای ایران عمل خواهد کرد. وی همچنین گفته: «اگر او (روحانی) علاقمند به اصلاح روابط ایران با بقیه جهان است، فرصت چنین کاری وجود دارد». مک داناف درباره انتخابات ایران نیز اظهار داشته: «به نظرم همه ما باید کم و بیش به شیوه ای که مردم ایران به پای صندوق های رأی رفته و دیدگاه ها و تمایلات دموکراتیک خود را ابراز داشتند، افتخار کنیم». 
 
دیگر از «همه گزینه‌ها روی میز» خبری نیست!
 
روزنامه «دیلی استار» از جمله دیگر مطبوعاتی است که امروز مطالبی را درباره انتخابات ایران منتشر کرده و در یکی از آن ها می نویسد «ایرانی ها برای ایجاد تغییر روی روحانی حساب می کنند». این روزنامه می نویسد حسن روحانی که توانست در انتخابات این هفته، اکثریت آرا را به خود اختصاص دهد، وعده روابط بهتر با خارج و آزادی بیشتر در داخل کشور را داده است. به این ترتیب، آنچه رأی دهندگان از وی انتظار دارند، ایجاد تغییر در سیاست های داخلی و خارجی است. با این حال، به عقیده این روزنامه، اینکه روحانی بتواند در ایجاد چنین تغییری موفق باشد و یا برنامه هایش همچون خاتمی به بن بست برسد، بستگی به این دارد که تا چه حد بتواند میان خواسته ها و انتظارات مردم با منافع و رویکردهای ساختارهای قدرت در ایران توازن برقرار کند.
 
دیگر از «همه گزینه‌ها روی میز» خبری نیست!
 
روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت»، با انتشار مطلبی درباره ریاست جمهوری روحانی، انتخاب وی را فرصتی برای غرب جهت احیای روابط با ایران دانسته است. تحلیلگر این روزنامه با اشاره به انتخابات اخیر در ایران، پیروزی روحانی را نشانه ای می داند در اثبات اینکه برخی از خارجی ها، درک درستی از ایران ندارند. در ادامه این مطلب با اشاره به برخی مواضع روحانی، تلاش شده دلیل تعریف از وی به عنوان یک فرد «میانه رو» روشن شود. ایندیپندنت سپس استدلال می کند رأی به روحانی، نشانه آن است که اغلب شهروندان عادی ایران، از تقابل با غرب خسته شده و خواستار پایان دادن به این وضع هستند. بر این اساس، غرب باید از فرصت استفاده کرده و به نوبه خود در پی ترمیم روابط با ایران برآید. بر این اساس، در صورتی که نشانه های مثبت از سوی ایران تداوم داشته باشد، غرب باید کاهش برخی فشارهای اقتصادی بر ایران را آغاز کند.
 
دیگر از «همه گزینه‌ها روی میز» خبری نیست!
 
«تایمز اسرائیل» نیز از جمله مطبوعاتی است که امروز بار دیگر حسن روحانی را در مرکز توجه قرار داده و در تحلیلی درباره ریاست جمهوری وی می نویسد «با زمامداری روحانی، دیگر همه گزینه ها روی میز نیست». این روزنامه در مطلب خود به واکنش های داخلی و خارجی به انتخاب روحانی اشاره کرده و می نویسد پیام های تبریک مقامات و نهادهای ایران، از جمله سپاه پاسداران به روحانی، نشانه آن است که نظام جمهوری اسلامی می تواند و قصد دارد از وی به عنوان ظرفیت و فرصتی برای خود بهره گیرد. به اعتقاد این روزنامه، انتخاب روحانی با پشتوانه قوی مردمی، می تواند سبب تقویت مشروعیت و افزایش توانایی نظام در مواجهه با فشارهای داخلی و خارجی شود. بر این اساس، آمریکا نیز نمی تواند مانند گذشته از «روی میز بودن همه گزینه ها» در مواجهه با ایران سخن بگوید.
 
دیگر از «همه گزینه‌ها روی میز» خبری نیست!
 
در نهایت، روزنامه «هندو» با انتشار تحلیلی از نتیجه انتخابات ایران می نویسد انتخابات پرشور ایران که به انتخاب غیرمنتظره روحانی به عنوان رئیس جمهور انجامید، بار دیگر غلط بودن ادعاهای کسانی را ثابت کرد که دموکراسی ایرانی را «قلابی» می خوانند. به اعتقاد این روزنامه، پیروزی قاطع روحانی، نشان داد که بیان اراده مردمی و ظرفیت مردم برای دادن حیات مجدد به نظام سیاسی، همچنان ادامه دارد. این روزنامه در ادامه به تحلیل روندهایی پرداخته که به انتخاب روحانی به ریاست جمهوری ایران کمک کرد. در نهایت، این روزنامه اعتقاد دارد انتخاب روحانی، «لحظه ای طلایی» برای ایران است. 

کلید واژه ها: روحانی انتخابات ایران


نظر شما :