روحانی: زمان توقف غنی‌سازی اورانیوم گذشت

۲۷ خرداد ۱۳۹۲ | ۲۱:۳۱ کد : ۱۹۱۷۴۷۹ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: دکتر حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ایران در نخستین نشست خبری خود در سالن آفتاب محل مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به سوال خبرنگار فرانس 24 که پرسید آیا دولت شما قصد دارد غنی سازی اورانیوم را برای از سرگیری مذاکرات با غرب متوقف کند یا خیر گفت: دیگر آن زمان گذشت. ما الآن در شرایط تازه و خاصی قرار داریم. ما امکانات و راه حل های بسیاری برای ادامه مذاکرات داریم. ما در سال 2005 با آقای ژاک شیراک به توافق رسیدیم که چگونه اجماع جهانی حاصل شود تا غنی سازی اورانیوم در ایران ادامه یابد، بعدا آلمان ها هم با آن موافقت کردند. تنها انگلیسی ها با فشار امریکایی ها مخالفت کردند که در نهایت کار ناقص و متوقف ماند. ما راه حل های بسیاری برای رسیدن به تفاهم با غربی ها برای ادامه غنی سازی در ایران داریم که توافق با ژاک شیراک یکی از آنها است. 

روحانی در پاسخ به سوال مشابه دیگری در این خصوص که اگر به دولت شما از جانب 5+1 پیشنهادی در خصوص تعلیق غنی سازی داده شود ، موافقت می کنید؟ پاسخ داد:
اصل در مذاکره با گروه 1+5 مذاکره است و قطعا در دولت من این مذاکرات فعال تر خواهد شد. من معتقد هستم که موضوع هسته ای صرفا و صرفا راهکار مذاکره ای دارد و نه تهدید و نه تخریم موثر نخواهد بود . ما پیش از این نیز تجربه به ثمر رسیدن مذاکرات در پرونده هسته ای را داشته ایم.
آنچه مشخص است این است که حقوق مسلم ملت ایران مد نظر دولت است و همواره تلاش می کنیم تحریم را رفع کرده و روابط بهتری را با کشورهای جهان برقرار خواهیم کرد .


نظر شما :