هشدار اسد درباره شکست ژنو 2

۲۹ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۴:۱۷ کد : ۱۹۱۷۵۴۸ سرخط اخبار
اسد ضمن هشدار درباره شکست کنفرانس ژنو 2 و اعلام آمادگی برای گفتگو با مخالفان غیر وابسته به پشت پرده تبلیغات غرب برای پر رنگ نشان دادن نقش حزب الله در سوریه پرداخته و کاربرد سلاح شیمیایی توسط ارتش را دروغ و توجیهی برای مداخله نظامی غرب در کشورش دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، بشار اسد در بخش دیگری از گفتگو با "فرانکفورتر آلگماینه"  اظهار داشت: تفاوت بزرگی بین همکاری بین دولتها و دخالت در امور داخلی یک کشور به منظور از بین بردن نظم و پایداری در آن کشور وجود دارد. مناسبات بین سوریه با روسیه، ایران و دیگر کشورهایی که در جبهه ما قرار دارند یک مناسبات بر مبنای همکاری و بر اساس قوانین بین المللی است. اما برخی دولتها –عربستان،قطر،ترکیه و انگلیس- در مسائل سیاسی و داخلی سوریه دخالت می کنند. این دخالتها نقض آشکارفوانین بین المللی و استقلال کشور ماست. این کشورها می خواهند سوریه را ناپایدار کرده و هرج و مرج و عقب افتادگی را گسترش دهند.
وی در بخش دیگری از این گفتگو تاکید کرد که جبهه النصره یک شاخه از القاعده است که در سوریه،عراق، لبنان و اردن فعالیت می کنند. حمایت از این گروهها توسط افراد و سازمانهایی با همین ایدئولوژی شکل می گیرد. جبهه النصره تاسیس یک دولت اسلامی بر مبنای عقاید وهابیت را مد نظر دارد.

اسد در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این پرسش که شما سیاست فرانسه و انگلیس در قبال سوریه را چگونه ارزیابی می کنید گفت: من این برداشت را دارم که فرانسه و انگلیس با به زعم خودشان نقش اخلالگرانه کشور ما در منطقه مشکل دارند. این کشورها و آمریکا  به دنبال عوامل و عروسکهای خیمه شب بازی در منطقه به منظور پیشبرد علایق خود هستند. ما این مسئله را رد می کنیم. ما همواره غیر وابسته و آزاد بوده ایم. فرانسه و انگلیس در تاریخ همواره قدرتهای استعمارگر بوده اند. احتمالا آنها این مسئله را فراموش نکرده اند. آنها با کمک نمایندگان و عوامل خود در منطقه اقدام می کنند. این طور می تواند باشد که فرانسه و انگلیس عربستان سعودی و قطر را فرماندهی می کنند.

وی افزود: آنچه که در سوریه اتفاق می افتد شانسی برای این کشورها است که یک دولت غیر مطیع را کنار بزنند و به دنبال رئیس جمهوری برای این کشور بگردند که همواره بله قربانگوی آنها باشد. چنین فردی را آنها پیدا نکرده و در آینده هم نخواهند یافت.

اسد در بخش دیگری از این گفتگو خاطر نشان کرد که اگر اروپاییان به شورشیان سوری سلاح تحویل دهند ، اروپا به حیاط خلوت این نیروها تبدیل خواهد شد و این اتحادیه هزینه چنین اقدامی را پرداخت خواهد کرد. تروریسم به مفهوم هرج و مرج است و هرج و مرج به فقر منتهی می شود و فقر در کشور ما به مفهوم این است که اروپا یک بازار مهم را از دست خواهد داد.

وی افزود: دومین پیامد چنین اقدامی صادرات مستقیم تروریسم به اروپا است. برای اروپا هیچ گزینه ای جز هماهنگی با دولت سوریه وجود ندارد حتی اگر این اتحادیه از این مسئله خوشش نیاید.

وی همچنین تصریح کرد که مطبوعات سعی می کنند تصویری را نشان دهند مبنی بر اینکه حزب الله در سوریه مبارزه می کند چرا که ارتش این کشور ضعیف است.در واقع ما از حدود دو ماه پیش پیروزیهای بزرگی را در مناطق مختلف این کشور که شاید مهمتر از القصیر هستند به دست آوردیم . اما در این باره هیچ گزارشی نشد. هیچ گروهی به غیر از ارتش سوریه در این مناطق مبارزه نکرد. برخی گروههای شهروندی بودند که همراه با ارتش از منطقه خود دفاع کردند. این دلیل موفقیتهای ماست.

اسد همچنین تصریح کرد که ارتش سوریه یک ارتش بزرگ است و می تواند تکالیف خود همراه با شهروندان بومی در همه مناطق کشور را انجام دهد.
وی در پس  تبلیغاتی مبنی بر اینکه حزب الله نقش تعیین کننده ای در پیروزیهای ارتش سوریه دارد دو هدف را می بیند، یکی اینکه نشان دهند حزب الله این کارها را انجام می دهد و دوم اینکه نظرات بین المللی و غربی را علیه این نیروی مقاومت جهت دهی کنند.

رئیس جمهوری سوریه در بخش دیگری از این گفتگو با رد قاطع استفاده از سلاحهای شیمیایی توسط ارتش سوریه علیه معترضان که از طرف برخی کشورهای اروپایی و آمریکا مطرح شده است گفت: همه آنچه در این باره ادعا می شود دروغ بوده و تلاشی است برای اینکه مداخله نظامی در کشور ما را توجیه کنند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو بر  آمادگی خود برای گفتگو با هر گروه مخالفی که تروریست نباشند تاکید کرده و خاطر نشان کرد که کنفرانس ژنو این اهداف سیاسی را دنبال می کند. پس روند حل سیاسی بحران سوریه متوقف نشده است. اما موانعی از طرف کشورهایی مانند ترکیه، قطر، عربستان

عودی،فرانسه و انگلیس وجود دارد. آنها گفتگو را نمی خواهند. آنها خواستار تداوم ناآرامیها بوده و این مسئله منجر به این می شود که سرعت حل بحران با راهکار گفتگو و راه حل سیاسی کند شود.

وی افزود: ما با هر گروهی که هیچ سلاحی حمل نکرده و از تروریستها حمایت نمی کند و یک برنامه سیاسی دارد گفتگو می کنیم.

وی همچنین تصریح کرد که اگر مخالفان، غیر وابسته و ملی باشند ما هیچ مسئله ای با آنها نداریم. منظور ما مخالفانی هستند که نماینده یک گروه از ملت سوریه و نه دولتهای خارجی و بیگانه هستند.

اسد همچنین ابراز امیدواری کرد که کنفرانس ژنو دو یک ایستگاه مهم برای پیشبرد گفتگوها در سوریه باشد و گفت: ما نباید به این مسئله بی توجه باشیم که دولتهایی وجود دارند که علاقه ای به موفقیت کنفرانس ژنو 2 ندارند. آنها دولتهایی هستند که از تروریستها در سوریه حمایت می کنند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد که یک راه حل سیاسی مبتنی بر این اصل است که از قاچاق تروریست و سلاح به سوریه جلوگیری به عمل آوریم. ما امیدورایم که کنفرانس ژنو شروع چنین روندی باشد.

اسد همچنین درباره عواقب شکست کنفرانس ژنو 2 هشدار داده و گفت : اگر بحران سوریه پایان نیابد به کشورهای دیگر سرایت خواهد کرد و شرایط بدتر می شود. اما مخالفان دولت سوریه که در خارج هستند در صورت موفقیت ژنو 2 پولهایشان هدر می رود.

وی در بخش پایانی این گفتگو با تاکید بر اینکه مسلما ما کشور را در شرایط بحرانی نمی توانیم به حال خود رها کنیم و در چنین شرایطی تسلیم شدن یک خیانت ملی بزرگ است بر لزوم انخاب دولتی بر مبنای رفراندوم و انتخابات در کشورش تاکید کرده و خاطر نشان کرد: رئیس جمهوری مسئله کشور ما نیست. برخی دولتها می خواهند که رئیس جمهوری سوریه به نفع یکی از عوامل مد نظر آنها کناره گیری کند.

 

کلید واژه ها: فرانسه و انگلیس حزب الله ژنو 2 سوریه بشار اسد


نظر شما :