هشدار کارشناسان به عواقب تصمیم رئیس جمهوری امریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان

جناب ترامپ اقدام شما بیش از این که به نفع نتانیاهو باشد به سود ایران و حزب الله و اسد است+فیلم

۰۷ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۸۲۴۳۶ اخبار اصلی خاورمیانه
غالب دالای از مرکز بروکینگز در دوحه نیز در این باره می گوید: «تصمیم ترامپ قدرت بیشتری را به محور ایران و حزب الله و اسد می دهد. این محور در حال حاضر پیروزی جدی و قدرتمندی به دست آورده و این اقدام ترامپ می تواند دست برتر را به آنها بدهد.»
جناب ترامپ اقدام شما بیش از این که به نفع نتانیاهو باشد به سود ایران و حزب الله و اسد است+فیلم

دیپلماسی ایرانی: کارشناسان بر این باورند که اقدام دونالد ترامپ در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی های اشغال شده جولان، صرفا جنبه تبلیغاتی برای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در بحبوحه انتخابات پارلمانی اسرائیل دارد و هیچ مصرف دیگری ندارد. چرا که بلندی های جولان 52 سال است که تحت اشغال هستند و از سوی جامعه جهانی و مجامع بین المللی و سازمان ملل منطقه اشغالی اعلام شده است و اقدام ترامپ نمی تواند واقعیت را تغییر دهد. در عین حال کارشناسان بر این اعتقادند که اقدام ترامپ بدون در نظر گرفتن تبعات سیاسی آن اتخاذ شده و می تواند بیش از همه به سود ایران و متحدان ضداسرائیلی اش تمام شود. اکنون ایران و حزب الله می توانند با قدرت بیشتری خود را دو متحد ثابت و همیشگی قضیه فلسطینی نشان دهند. و همچنین بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه بیش از هر زمانی می تواند اسرائیل و ایالات متحده را دشمن جلوه دهد. 

در همین رابطه فواز جرجس، استاد روابط بین الملل در دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن در این باره می گوید: «آن چه ترامپ انجام داد، کوبیدن میخ مرگ بر تابوت فرایند صلح و آشتی اعراب و اسرائیل است. این نقطه تحول اساسی است. از حالا به بعد دیگر هیچ چیز برای بحث و مذاکره باقی نمانده است.»

"اعلام ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان هدیه ای است که رئیس جمهوری امریکا به نخست وزیر اسرائیل در بحبوحه انتخابات این رژیم داده است. این چیزی است که از شیوه اعلام این کار برداشت می شود. واقعیت هم این است که هیچ گونه برداشت دیگر عملی یا سیاسی از این اقدام نمی شود کرد. این اقدام صرفا اقدامی نمادین است که بیشتر جنبه سیاسی دارد. برای همین شکی نیست که او این کار را کرد تا به نخست وزیر اسرائیل کمک کرده باشد. لازم است که بدانیم ماندن و حضور اسرائیل در جولان از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه شروع نشده بلکه اسرائیل از 52 سال پیش جولان را اشغال کرده است. و در ابتدای دهه هشتاد، اسرائیل خود به طور یکجانبه قانونی را صادر کرد و حاکمیت خود را بر اسرائیل اعلام کرد. واقعیت این است که جامعه جهانی به هیچ وجه اقدام اسرائیل و حاکمیت این رژیم بر جولان را به رسمیت نشناخته است. برای همین از لحاظ قانونی منطقه جولان همچنان یک منطقه اشغالی توسط اسرائیل محسوب می شود."

غالب دالای از مرکز بروکینگز در دوحه نیز در این باره می گوید: «تصمیم ترامپ قدرت بیشتری را به محور ایران و حزب الله و اسد می دهد. این محور در حال حاضر پیروزی جدی و قدرتمندی به دست آورده و این اقدام ترامپ می تواند دست برتر را به آنها بدهد.»

"قطعا ترامپ دنبال حمایت لابی اسرائیل و محافظه کاران صهیونیست است. همچنین روشن است که به دنبال نتیجه انتخابات اسرائیل به سود نتانیاهو است. سفر مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا به اسرائیل و همچنین سفر نتانیاهو به واشنگتن در روز دوشنبه اتفاقی بی سابقه است. تا کنون سابقه نداشته است که نخست وزیری که خود نامزد انتخابات است در بحبوحه انتخابات به واشنگتن بیاید. این نشان می دهد که تمامی این اقدامات رنگ و بوی انتخاباتی دارد؛ این از بعد داخلی. اما از بعد خارجی، این اقدام تقویت پیمان امریکایی – اسرائیلی محسوب می شود که می تواند به ضرر منافع امریکا تمام شود. بعدا جزئیات آن روشن خواهد شد. اما این اقدام ترامپ تا این اندازه ای پیمان امریکا با کشورهای عربی را تضعیف می کند. همچنین نقش امریکا را در رویارویی با ایران تضعیف خواهد کرد، یعنی همان چیزی که مایک پمپئو در سفر به لبنان تلاش می کرد به آن برسد، این اقدام تمامی این تلاش ها را تضعیف خواهد کرد. در نتیجه بار دیگر شاهدیم که ترامپ سیاست خود را از طریق توئیت هایش دنبال می کند بدون این که بازتاب و تاثیرات اقداماتش بر منطقه و سیاست های امریکا را درک کرده باشد." 

دنیس راس، مذاکره کننده سابق امریکایی در مذاکرات صلح فلسطین و اسرائیل نیز می گوید که به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل توسط امریکا بر بلندی های جولان جریان های دست راستی اسرائیلی را ترغیب می کند تا بر حملات اعلامی خود برای افزودن شهرک ها در کرانه باختری به اسرائیل بیفزایند. وی می گوید: «من از این می ترسم که جریان دست راستی در اسرائیل بگوید این را هم به رسمیت بشناسید. قبل از آن که موضوع انضمام این یا آن بخش از کرانه باختری مطرح باشد، مساله زمان مطرح است، این اقدام می تواند پایان راه حل دو دولتی باشد.»

فیلم دویچه وله درباره این گزارش را از این جا ببینید.

منبع: دویچه وله/ تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: بلندی های جولان اسرائیل ایالات متحده امریکا دونالد ترامپ بشار اسد بنیامین نتانیاهو ایران حزب الله فلسطین سوریه


( ۱۶ )

نظر شما :

ناشناس ۰۷ فروردین ۱۳۹۸ | ۲۰:۵۴
مگر اسراییل ناراحت است از به هم خوردن طرح دو کشوری ؟ - تا به امروز ، قطعه به قطعه از خاک فلسطین رو به عنون شهرک سازی و ... زمیمه ی خاک خودش کرده ، اون هم بعد از یک مدت همه دنیا پذیرفتند این مساله رو - این وسط این فلسطین که داره روز به روز بیشتر از بین می رود ، تا آخر سر که اصلا خاکی باقی نماند برای اعلام کشور فلسطین - فلسطینی های فعلی هم یا به عنوان شهروند درجه دو عضو اسراییل شوند ، یا روانه بقیه کشورهای عربی مثل اردن و قطر و امارات و .... - تا زمانی که فلسطین در آروزی مرزهای 1967 بماند و کشوری تشکیل ندهد با خاک موجود ، هر روز کوچکتر از دیروز می شود
ابراهیم قدیمی ۰۸ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۶:۲۶
بطور کلی هر تصمیم گیری سیاسی واقتصادی تاثیرات مثبت ومنفی بر جریانهای سیاسی واقتصادی شرایط موجود دارد.اینکه چه کسی بیشتر از این تصمیم بهره میبرد بستگی به ان دارد که بادبان سیاست چگونه تغییرات لازم با توجه به تصمیمات دیگران در ان داده شود . بگونهای که بهره ان برای خودی زیادتر وضررش کمتر شود. هر شطرنج بازی میخواهد مات کند ولی با حرکت خودش وحرکت مناسب حریف مات میشود. لذا هر شطرنج باز را میتوان کرد ولی توسط شطرنج باز با دانش بهتر ونه قدرت وزنه برداری بیشتر.متاسفانه مسلمانان واعراب در حال درگیری شدید بین خودی اند.در این میان لحاف ملا هم گم میشود.در زمان سابق نمونه هائی دیده میشد که برخی جاهل ها که به کافه میرفتند از سر سر مستی سر پول میز دادن با هم نزاع های خونین منجر به قتل دوستان میکردند. در چند سالهای گذشته تاکنون اعراب ومسلمانان سر در گیر شدن با اسرائیل که من بهتر از تو میجنگم با هم نزاع خونین داشتند جنگ را از بین اسرائیل وخود به بین خود تغییر دادند.درچنینوانفسای دعوا که جهت لحلف ملا است لحاف هم گم میشود . مشکل اعراب خاورمیانه واسرائیل مشکلی فرهنگی اقتصادی سیاسی ونظامی بین خود اعراب ومسلمانان از یکطرف ومشکل بین توانمندی های برنامه ریزی واجرای سیاسی نظامیاقتصادیجهان اسلام و اعراب بامتخاصمین است. در بیست وهشت مرداد نزاع بین مرحوممصدق ومرحوم قوام السلطنه باعث قبول کنسرسیوم که خواسته برنامه ریزی انها بود شد. ملی شدن وحذف انگلیس با توجه به قدرت سیاسی نظامی ایران وانگلیس ومتحدان ان ممکن نبود. سنگ بزرگ بر داشتن نشان از عدم توان در پرتاب دارد. اسرائیل این را خوب میداند.اولین سئوال که میتوان مطرحکرد این است که ایا کرانه باختری و غزه تشابه ومناسب بودن تشکیل یک کشور را با توجه به وضعیت جغرافیائی،فرهنگی ،سیاسی، اقتصادی دارد.پاکستان شرقی وغربی اختلاف فرهنگی بهیج وجه نداشتندفاصلهجغرافیائی داشتندولی نتوانستند با هم باشندوحتی جنگیدند.یا سوریه توان نظامی برای بازگشت جولانرا دارد؟ اینکه سوریه باید تقویت نظامی شودشکی نیست ولی این برای حفظ سوریه است یابازگشت جولان. تمام قدرت در نظامیگری نیست.نظامیگری بخش پر هزینه بر و غیر مداوم وپایداربخش قدرت است که هرروزه با تجهیزات گران قیمت بروز رسانی میشود.بخش اقتصادی، سیاسی، فرهنگی جزئی مهمتر از بخش نظامی اسا که هم پایدار است وهم پیشرفت داخل دارد و هم کم هزینه وحتی بی هزینه وبا انتفاع است. جنگ خونین فلسطینیان بین خود در چند سال پیش مانند دعوای جاهل از سرمستی بر سرپول دادن میزکافه بود. امروز جنگ بین مسلمانان هم همینگونه است.من قبول میکنم که رتقای فرهنگی هم زمان با تصمیم گیری هایسیاسی واقتصادی عملی بسیارمشکل است. لذا بهترین روش سپردن کار به گروه بادانش است ونه گروه با قدرت وبا تعصب. ازگروه با قدرت باید درجهت ایجاد نظم جهت کار وبرنامه ریزی فرهنگی، اقتصادی، سیاسی گروه با دانش استفاده شود. گروه با تعصب را باید اموزش داد تا به گروه با دانشوصل شود.