حمله به ایران دشوار و غیرسازنده است

۰۴ تیر ۱۳۹۲ | ۱۹:۴۴ کد : ۱۹۱۷۸۱۳ سرخط اخبار

اندیشکده بنیاد شورای امنیت آمریکا در تحلیلی از گزینه اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران، به نقل از چندین کارشناس نظامی این اقدام را غیرسازنده و دشوار توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، اندیشکده «بنیاد شورای امنیت آمریکا» با انتشار مطلبی به تحلیل تهدیدات اسرائیل علیه ایران پرداخته و به نقل از کارشناسان حمله به ایران را «دشوار» و «غیرسازنده» توصیف کرده است.

حمله به ایران «عملیاتی دشوار»

«پائول راجرز» تحلیلگر دانشگاه «بردفورد» انگلیس با بیان اینکه اسرائیل در اقدام نظامی علیه ایران با مأموریتی دشوار روبرو است، می گوید: ایرانی ها در چند سال گذشته تلاش زیادی کرده اند که تأسیسات هسته ای خود را به عمق زمین انتقال دهند، احتمالا آنقدر عمیق که اسرائیل هم نتواند به آن ضربه بزند.

وی می افزاید: نیروی هوایی آمریکا در حال حاضر بمب های بتن شکن قدرتمندی در اختیار دارد، اما هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه آمریکا قصد دارد این بمب ها را به اسرائیل بدهد، وجود ندارد. آمریکا پیش از این بمب های بتن شکن برد متوسط خود را به اسرائیل داده، اما این بمب ها آنقدر که باید، قدرتمند نیستند.

«توماس هیمز» کارشناس نظامی دانشگاه دفاع ملی هم می گوید پیش از این کار باید به درستی اهداف شناسایی شوند. او می افزاید: لازم است تا ما به دقت بدانیم که این تأسیسات در کجا واقع شده است. به یاد داشته باشید که ما در عراق مداخله نظامی کردیم چون فکر می کردیم که آنجا سلاح کشتار جمعی هست، و فکر می کردیم که جای برخی از آن ها را دقیقا می دانیم. اما هیچ یک از حدس های ما درست نبود.

وی سپس می پرسد آیا دستگاه اطلاعاتی آمریکا در این 10 سال پیشرفتی چنان بزرگ داشته که حالا بتواند اطلاعاتی کاملا دقیق از محل تأسیسات هسته ای ایران ارائه دهد؟

حمله به ایران «اقدامی غیرسازنده»

اما بحث تبعات حمله به ایران هم موضوعی است که «رایان کراکر» سفیر سابق آمریکا در عراق، افغانستان، پاکستان و سوریه مطرح می کند و می گوید حمله به ایران باید کاملا موفقیت آمیز باشد، در غیر این صورت می تواند تبعات بدی داشته باشد. وی در توضیح این امر می گوید: تنها چیزی که می تواند از یک ایران مجهز به سلاح هسته ای بدتر باشد، ایرانی است که مجهز به سلاح هسته ای است و ضمنا یک یا چند کشور علیه برنامه هسته ای آن دست به اقدام نظامی زده و در آن شکست خورده اند.

«جیم والش» کارشناس برنامه هسته ای ایران در موسسه فناوری ماساچوست هم می گوید حمله نظامی به تأسیسات هسته ای ایران «غیرسازنده» است.

والش توضیح می دهد: من از این می ترسم که یک حمله نظامی دقیقا موجب به وجود آمدن آن چیزی شود که می خواهیم از آن جلوگیری کنیم. یعنی فردای حمله دولت ایران بگوید «خوب! نشانتان می دهیم! حالا می رویم و بمب هسته ای می سازیم». فکر می کنم ما با حمله موجب می شویم تا آن ها تصمیم به ساخت سلاح هسته ای بگیرند.

حتی با ایران هسته ای هم می توان کنار آمد

«توماس هیمز» که پیش از این توان دستگاه اطلاعاتی آمریکا در شناسایی محل دقیق تاسیسات هسته ای ایران را زیر سوال برده بود، در بخشی دیگر از صحبت هایش هم می گوید حتی اگر ایران به سلاح هسته ای هم مجهز شود، می توان با این کشور کنار آمد. وی در این مورد می گوید: ما مدت ها با شوروی مجهز به سلاح هسته ای زندگی کردیم. الان هم در کنار کره شمالی و چین مسلح به بمب اتم زندگی می کنیم. بنابراین وجود سلاح هسته ای الزاما به این معنی نیست که نمی توان با یک کشور زندگی یا کار کرد. دقیقا نمی دانم که چه چیزی است که ایران مسلح به سلاح هسته ای را تا این حد خطرناک می کند.

کلید واژه ها: می گوید


نظر شما :