با برکناری مرسی و دستگیری اسلام گرایان

آینده مصر چگونه رقم خواهد خورد؟

۱۳ تیر ۱۳۹۲ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۱۸۱۷۱ اخبار اصلی خاورمیانه دموکراسی در سایه ارتش
باوجود حمایت گسترده از طرح ارتش برای برکناری مرسی ، تعطیلی پایگاه های تلویزیونی اسلامی و دستگیری های انجام شده به نگرانی ها در خصوص وضعیت حقوق بشر و سرنوشت اخوان المسلمین دامن زده است.
آینده مصر چگونه رقم خواهد خورد؟

دیپلماسی ایرانی: پس از اینکه ارتش شب گذشته محمد مرسی، رئیس جمهور مصر را برکنار کرد، شبکه های تلویزیونی برای چند ساعت قطع شد و رهبران حزب اخوان المسلمین دستگیر شدند.فرمانده نیروهای مسلح مصر، عبدل فاتح السیسی، ضمن قرائت بیانیه ارتش پس از پایان فرجه 48 ساعته مرسی، از ملغی شدن قانون اساسی، تشکیل یک دولت مدنی جدید و انتخابات زودهنگام خبر داد. السیسی تاکید کرد مرسی نتوانسته پاسخگوی درخواست های مردم باشد. السیسی که در جمع رهبران سیاسی و مذهبی سخن می گفت که با طرح ارتش برای انتقال قدرت موافقت دارند، دادگاه عالی رسیدگی به قانون اساسی را رئیس دولت اعلام کرد و گفت یک دولت تکنوکرات را برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی، هدایت کشور را به دست می گیرد.

برکناری مرسی، نخستین رئیس جمهور مصر که در انتخابات آزاد انتخاب شده بود ، پس از آن صورت گرفت که میلیون ها معترض به سیاست های مرسی در میدان التحریر جمع شدند و درخواست کناره گیری او را مطرح کردند. پس از بیانیه ارتش در پایان مهلت مقرر برای مرسی، مردم در خیابان ها به جشن و پایکوبی پرداختند.

باوجود حمایت گسترده از طرح ارتش برای برکناری مرسی ، تعطیلی پایگاه های تلویزیونی اسلامی و دستگیری های انجام شده به نگرانی ها در خصوص وضعیت حقوق بشر و سرنوشت اخوان المسلمین دامن زده است.

یکی از سخنگوهای اخوان المسلمین شب گذشته ( چهارشنبه شب) در این زمینه اظهار داشت: سعد کتاتنی، رئیس شاخه عدالت و آزادی اخوان و راشد بیومی، معاون دبیر کل اخوان المسلمین، دستگیر شده اند. از سوی دیگر رهبران اخوان نیز در فهرست افراد ممنوع الخروج از کشور قرار گرفته اند و مرسی نیز در حبس خانگی به سر می برد.

هواداران مرسی می گویند مداخله ارتش یک کودتا به شمار می رود که دوران گذار دمکراتیک مصر را به چالش می کشد. البته در بیانیه ای که در صفحه رسمی فیس بوک مرسی منتشر شده، وی آنچه را که کودتای ارتش خوانده می شود، تکذیب کرده است.

چند ساعت پس از بیانیه ارتش، ماموران امنیتی به دفتر تلویزیون الجزیره در مصر سورش بردند. این تلویزیون تحت نظار اخوان المسلمین قرار داشت و ماموران کارمندان این شبکه را دستگیر کردند.

به گزارش کریستین ساینس مانیتور، اقدام ارتش مصر را به دوران آغاز انتقال قدرت باز می گرداند و زمان را به دو سال و نیم قبل باز می گرداند که هنوز قانون اساسی جدید نوشته نشده بود و معترضان حسنی مبارک را کشور بیرون راندند. مرسی در حالی از کاخ ریاست جمهوری بیرون می رود که تنها یک سال از ریاست جمهوری اش می گذرد.

بسیاری از مصری ها که در اعتراض به مرسی به خیابان آمده بودند به رفتار خودمختار او و نقش اخوان در دولت اعتراض داشتند. همچنین به گمان معترضان، مرسی نتوانست بحران های موجود در مصر مانند افزایش هزینه ای، کمبود سوخت و قطع برق را حل کند.

اما هواداران مرسی می گویند مداخله ارتش یک کودتا به شمار می رود که دوران گذار دمکراتیک مصر را به چالش می کشد. البته در بیانیه ای که در صفحه رسمی فیس بوک مرسی منتشر شده، وی آنچه را که کودتای ارتش خوانده می شود، تکذیب کرده است.در حال حاضر هنوز هم بسیاری از مصری ها سرگرم جشن و شادمانی ناشی از مفاد بیانیه ارتش هستند و والدین نیز کودکان خود را به خیابان ها آورده اند تا شاهد این روز تاریخی باشند.اما در مسجدی که از روز جمعه حامیان مرسی در آن به سر می بردند، پس از قرائت بیانیه ارتش ، شعارهایی علیه ارتش سر داده شد. آنها می گویند با استفاده از زور، مرسی را به کاخ ریاست جمهوری باز می گردانند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: مرسی مصر اخوان المسلمین بیانیه ارتش


نظر شما :