هشدار ایران و روسیه نسبت به سرانجام تحولات مصر

۱۷ تیر ۱۳۹۲ | ۱۴:۵۴ کد : ۱۹۱۸۳۰۳ سرخط اخبار

سخنان سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره تحولات مصر و موضع ایران در این زمینه، هشدار ایران و روسیه نسبت به رخدادهای مصر، بازتاب سخنان محمود احمدی نژاد درباره مدیریت جهانی، بررسی مواضع حسن روحانی درباره مسأله آزادی های اجتماعی و بازتاب ساخت یک زیردریایی جدید در ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 
هشدار ایران و روسیه نسبت به سرانجام تحولات مصر
 
به گزارش «تابناک»، موضوع دیدگاه ایران نسبت به تحولات مصر، موضوعی است که همچنان و با گذشت چند روز، مورد توجه شماری از مطبوعات جهانی قرار دارد. در این باره، روزنامه «المصری الیوم» اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران را بازتاب داده که گفته وقایع مصر، نشانه شکست بیداری اسلامی نیست.

این روزنامه می نویسد، عباس عراقچی گفته از نظر ایران، دمکراسی خیابانی، دمکراسی خوبی نیست و تحولات اخیر، نشانه شکست بیداری اسلامی نیست. به گفته وی، مصر در حال عبور از یک مرحله گذار مبهم است و نمی توان به آسانی آنچه را در حال وقوع است، تبیین نمود.

وی همچنین تصمیم ارتش برای مداخله در سیاست و کنار زدن دولت را نادرست خوانده و گفته این موضوع به نفع دمکراسی نیست. 
 
هشدار ایران و روسیه نسبت به سرانجام تحولات مصر
 
در همین حال، سایت شبکه خبری «العربیه» از نگاهی دیگر به سخنان عراقچی نگریسته و بخش های دیگری از سخنان وی را نیز مورد توجه قرار داده است. این سایت با قرار دادن سخنان وی در کنار اظهارات رئیس جمهور روسیه، می نویسد ایران و روسیه، برکناری مرسی را محکوم کرده و نسبت به خطر وقوع جنگ داخلی در مصر هشدار داده اند.

العربیه به نقل از عراقچی می نویسد، طرفداران مرسی باید به درخواست خود برای بازگرداندن وی به قدرت ادامه دهند و نباید رئیس جمهور را از طریق خیابان ها تعیین نمود.
وی همچنین گفته، اسلام گرایان و انقلابیون نباید ناامید شوند. در همین حال، رئیس جمهور روسیه نیز نسبت به رخدادهای مصر ابراز نگرانی کرده و نسبت به خطر وقوع جنگ داخلی در این کشور هشدار داده است. 
 
هشدار ایران و روسیه نسبت به سرانجام تحولات مصر
 
اما اظهارات محمود احمدی نژاد در جریان مراسم تقدیر از وی در صدا و سیما، از جمله دیگر موضوعاتی است که مورد توجه برخی رسانه ها و مطبوعات قرار گرفته است. خبرگزاری «ترند» در این زمینه به نقل از احمدی نژاد می نویسد ایران بدون مشارکت فعالانه در مدیریت جهانی، نمی تواند توسعه پیدا کند. این خبرگزاری همچنین اشاره می کند که به گفته احمدی نژاد، باید یک نظم جهانی الهی جایگزین نظم ظالمانه و غیرانسانی کنونی شود و ملت ایران، این پتانسیل را دارد که یک نظم نوین جهانی را خلق کند. احمدی نژاد در ادامه درباره ضرورت تلاش برای هدایت کشور در مسیر صحیح خود در عرصه جهانی سخن گفته است. 
 
هشدار ایران و روسیه نسبت به سرانجام تحولات مصر
 
در سوی مقابل، روزنامه «لس آنجلس تایمز» بار دیگر به بررسی مواضع حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران درباره مسأله آزادی های اجتماعی پرداخته و می نویسد رئیس جمهور منتخب ایران اشاره کرده که طرف جوانان است.

این روزنامه با تهیه گزارشی از ایران می نویسد، روی کار آمدن حسن روحانی در ایران، موجب شکل گیری امید زیادی در میان جوانان شده، زیرا وی در سخنانش وعده داده که کنترل کمتری را در زمینه آزادی های اجتماعی و نیز مسائلی از قبیل دسترسی به اینترنت اعمال کند. لس آنجلس تایمز اشاره می کند که به تازگی روحانی در مصاحبه ای از حاکم شدن رویکرد سیاسی در رابطه با موضوع جوانان و حق آنها برای برخورداری از آزادی های شخصی انتقاد کرده و گفته به باور وی، ایده آل جمهوری اسلامی ایران در سرکوب شادی و سرور نیست. وی همچنین گفته سانسور اینترنت، به بی اعتمادی مردم نسبت به حکومت منجر می شود.
 
هشدار ایران و روسیه نسبت به سرانجام تحولات مصر
 

در پایان، روزنامه «یدیعوت آحارانوت» از ساخت یک زیردریایی جدید در ایران خبر داده است. این روزنامه به نقل از مقامات ارتش ایران می نویسد، این کشور در حال ساخت یک زیردریایی جدید بر پایه طراحی ایرانی است و این زیردریایی که «فاتح» نام دارد، هم اکنون در وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران در حال ساخت است. این روزنامه اشاره می کند که زیردریایی مذکور، ششصد تن وزن خواهد داشت و به سامانه ردیاب صوتی و همچنین سامانه شلیک اژدر مجهز خواهد بود. این زیردریایی می تواند تا عمق دویست متری آب پایین رفته و پنج هفته در آنجا بماند.

کلید واژه ها: مصر احمدی نژاد ایران روسیه روحانی


نظر شما :