حافظ منافع مصر: سقوط مرسی کودتا نبود

۰۱ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۵:۲۴ کد : ۱۹۱۸۹۵۷ سرخط اخبار

الد عماره رییس دفتر حافظ منافع مصر در تهران ضمن ابراز تمایل دولت جدید این کشور برای بهبود روابط با ایران، گفت که مصر هیاتی برای شرکت در مراسم تحلیف دکتر حسن روحانی رییس جمهوری منتخب به ایران اعزام می کند.

 
وی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران در موسسه مطبوعاتی و فرهنگی ایران، گفت : ایران و مصر دو کشور بزرگ و تاثیر گذار در منطقه هستند و به همین دلیل دولت جدید مصر سعی در بهبود روابط با ایران دارد .
 
به گزارش خبرنگار بخش بین الملل ایرنا، رییس دفتر حافظ منافع مصر تاکید کرد که مصر و ایران دو قدرت بزرگ منطقه ای هستند ، زمینه های همکاری زیادی میان دو کشور وجود دارد ، همکاری و نزدیک شدن دو کشور برای منطقه نیز بسیار مهم است و تاثیر زیادی بر آن می گذارد و به همین دلیل مصر سعی در بهبود روابط دو کشور دارد .
وی افزود : وزیر امور خارجه مصر به طور کامل در خصوص برقراری روابط با کشورهای مختلف سخن گفته و تاکید کرده است که مصر سعی در گسترش روابط با همه کشورهای جهان و از جمله ایران دارد.
 
** شرکت هیات مصری در مراسم تحلیف دکتر روحانی
 
وی در ادامه در خصوص دعوت ایران از مقام های مصری برای شرکت در مراسم تحلیف دکتر حسن روحانی رییس جمهوری منتخب، گفت : به مردم و نظام ایران به دلیل برگزاری این انتخابات تبریک می گویم ، مصر سعی می کند با هیاتی که در خور این مراسم باشد ، در آن شرکت کند .
 
** دلیل بازداشت رییس دفتر شبکه العالم
 
عماره در پاسخ به سوالی در خصوص دلیل اصلی بازداشت رییس دفتر شبکه العالم در مصر، گفت : این شبکه همانند بسیاری از شبکه ها و رسانه های دیگر که در مصر فعالیت می کنند ، مجوز رسمی نداشت و علت دستگیری رییس دفتر این شبکه نیز همین بوده است.
ما با همه شبکه هایی که بدون مجوز در مصر فعالیت می کنند ، برخورد قانونی داریم و این شبکه نیز مستثنی نبوده است.
 
** مصر پس از مبارک قوی تر شده است
 
رییس دفتر حافظ منافع مصر در تهران گفت که مصر پس از حکومت حسنی مبارک قوی تر و اثرگذارتر شده است.
 
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در خصوص مقایسه جایگاه مصر پیش و پس از حکومت حسنی مبارک، انقلاب مردم این کشور را موجب قوت و افزایش اثرگذاری مصر دانست و در این خصوص به الگوبرداری معترضان در برخی از کشورها از تجمعات مردمی در میدان التحریر قاهره، استناد کرد.
 
عماره گفت: مصر در حال تولدی دوباره است و قدرت نرم آن افزایش یافته است.
 
وی همچنین گفت که کشورش طی مدت اخیر سه مرحله را پشت سر گذاشته است: نخست برکناری حکومت حسنی مبارک، دوم پایان دادن به حکومت شورای نظامی و سوم تلاش مردم برای تصحیح مسیر انقلاب از طریق برپایی تجمعات در خیابان ها است.
 
ملت مصر خود سرنوشتش را تعیین می کند و علاوه بر اخوان المسلمین، گروه های سیاسی مهم دیگری هم در کشور وجود دارند. یکی از اولویت های این مرحله از انقلاب مصر تصحیح مسیر انقلاب است. کشور هم اکنون در پی آشتی ملی است و دولت خواهان مشارکت تمامی گروه ها و طیف ها در حکومت می باشد.
 
وی افزود: برای تحقق آشتی ملی، کمیته ای تشکیل شده است و هدف از آن گرد آوردن تمامی طرف های سیاسی با گرایش ها و افکار و دیدگاه های مختلف است تا از این طریق، آشتی ملی به معنای واقعی آن تحقق یابد، باید دانست که انقلاب ما هنوز به پایان نرسیده است، همه باید سعی کنند دولتی که نظر مردم است روی کار آید.
 
** رییس جمهوری موقت مصر به دنبال آشتی ملی است
 
رییس دفتر حافظ منافع مصر در تهران گفت: رییس جمهوری موقت نیز از آشتی ملی سخن گفته است، در به روی همه گروه های سیاسی باز است و به هیچ وجه تمایلی برای کنار گذاشتن هیچ گروهی وجود ندارد، برای ساختن مصر، همه گروه ها باید دست به دست هم دهند.
 
** تحولات مصر کودتا نبود
 
رییس دفتر حافظ منافع مصر در تهران اطلاق عنوان کودتای نظامی به وقایع اخیر این کشور را با استناد به حضور گسترده مردم در تظاهرات و تجمعات خیابانی، نادرست خواند و گفت: مردم خواهان تصحیح مسیر انقلاب و برگزاری انتخابات زودهنگام بودند. تجمعات خیابانی مصری ها در این حجم بی سابقه است، مردم می خواستند بگویند که قدرت نباید به صورت متمرکز در اختیار فرد و یا گروه خاصی باشد.
 
این دیپلمات مصری هدف از دخالت ارتش در تحولات کشورش را جلوگیری از بن بست سیاسی عنوان کرد و گفت که ارتش نقش تضمین کننده و حافظ اراده مردم را داشت.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که مرسی از طریق انتخابات به عنوان رییس جمهوری مصر انتخاب شده بود، آیا به نظر شما کار ارتش مصر خلاف دمکراسی و قانون نبود، گفت : به نظر من دموکراسی تنها صندوق های رای نیست، دموکراسی یک قرارداد دو طرفه میان مردم و شخص منتخب است، حاکم اعتبار و مشروعیت خود را از مردم می گیرد و مردم نیز بر اساس شرایطی، حکومت را به وی واگذار می کنند اما اگر این شرایط تحقق نیابد ، مردم حق دارند و می توانند رای خود را پس بگیرند، خود محمد مرسی نیز در روزهای نخست انتخاب شدن گفت : اگر ملت از من ناراضی باشند، حاضرم استعفا کنم و در این میان، ارتش تنها ضامن خواسته های مردم و اجرای این قرارداد بود.
 
عماره همچنین تحولات کشورش را امری داخلی خواند که اراده ملی نقش تعیین کننده در آن دارد و در آینده نیز ممکن است اگر اوضاع مطابق خواست مردم پیش نرود و روند امور تصحیح نشود، همین مردم باز هم به خیابان ها بیایند.
 
**خواستار راه حل سیاسی برای سوریه هستیم
 
وی همچنین در مورد موضع دولت موقت مصر در خصوص حوادث سوریه با اشاره به اظهارات اخیر نبیل فهمی وزیر خارجه مصر، گفت: ما خواستار راه حل سیاسی و نه نظامی برای سوریه هستیم، این موضع ما از آغاز بحران سوریه بوده است، ما نمی خواهیم فتنه به وجود آید، ایجاد فتنه میان شیعیان و اهل سنت خط قرمز ماست و متاسفانه برخی طرف ها در منطقه سعی در بهره برداری از حوادث سوریه برای فتنه انگیزی دارند و می خواهند بحران در سوریه و منطقه گسترش یابد؛ مصر خواستار برگزاری کنفرانس ژنو – ۲ است، مردم سوریه نیز خواسته هایی دارند که باید به آن توجه شود و به هر حال این یک مسئله داخلی است و خود سوری ها باید در مورد سرنوشت خود تصمیم بگیرند و به همین دلیل ما می گوییم قصد دخالت در امور داخلی سوریه و هیچ کشور دیگری را نداریم .
 
این مقام مصری همچنین با بیان این که مردم کشورش در مسیر تحول سیاسی گام برمی دارند و ارتش نیز تنها از مطالبات مردمی و نه یک جناح خاص حمایت می کند، احتمال وقوع جنگ داخلی در کشورش را منتفی دانست.

کلید واژه ها: مصر سوریه دفتر حافظ منافع مصر


نظر شما :