آنچه در توییتر منسوب به رئیس جمهور منتخب می گذرد

دیپلماسی 140 حرفی روحانی!

۰۷ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۶:۲۵ کد : ۱۹۱۹۰۵۵ آمریکا ترجمه برگزیده
اینکه صفحه توییتر اوباما، بیش از 20 میلیون مراجعه کننده داشته باشد جای تعجبی ندارد. اما فعالیت حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران در توییتر آن هم در کشوری که همچنان موضوع محدودیت حضور در شبکه های اجتماعی مطرح است، نکته قابل تاملی به شمار می رود.
دیپلماسی 140 حرفی روحانی!

دیپلماسی ایرانی: نفوذ شبکه های اجتماعی در فضای مجازی در زندگی روزمره مردم در اغلب کشورهای جهان، موضوعی انکار ناپذیر است و در این بین سیاستمداران نیز از گردونه رقابت عقب نمانده اند. زمانی بود که همه در انتظار نطق رادیویی و یا تلویزیونی یک چهره سیاسی ساعت ها در انتظار به سر می بردند، اما اکنون شبکه های اجتماعی این فرصت را در اختیار آنها قرار داده تا در کسری از ثانیه واکنش خود را به هر موضوعی از سیاست و اقتصاد گرفته تا ورزش و حتی احساسات درونی به نمایش بگذارند و مخاطبان نیز به سرعت از آن باخبر شوند.

یکی از این شبکه های اجتماعی که بیش از ایران در غرب پر طرفدار است، توییتر است که فعالیت خود را از سال 2006 آغاز کرد و هم اکنون بیش از 140 میلیون کاربر در سراسر جهان دارد و هر هفته در آن بیش از یک میلیارد توییت به اشتراک گذاشته می شود. اینکه صفحه توییتر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، بیش از 20 میلیون مراجعه کننده داشته باشد و او یکی از چهره های سیاسی باشد که بیشترین توجه به توییتر او معطوف است، جای تعجبی ندارد. اما فعالیت حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران در توییتر آن هم در کشوری که همچنان موضوع محدودیت حضور در شبکه های اجتماعی مطرح است، موضوعی است که اخیرا مورد توجه رسانه های خارجی قرار گرفته و آنها با دقت توییت های رئیس جمهور مسلط به زبان انگلیسی ایران را دنبال می کنند.

موضوع عضویت فعال روحانی در تویتتر نخستین بار همزمان با انتشار نامه 131 عضو کنگره مطرح شد؛ که از اوباما خواستند دیپلماسی را به طور جدی تری در مورد ایران دنبال کند. روحانی در توییتر خود خبر انتشار این نامه را به اشتراک گذاشته و اعلام کرده بود مجلس شورای اسلامی نیز قصد دارد این موضوع را بررسی کند.

حسن روحانی که دکترای حقوق خود را از دانشگاه گلاسکو دریافت کرده به گفته رفقایش در دوران تحصیل، انگلیسی را با لهجه اسکاتلندی صحبت می کند و به این زبان مسلط است. رئیس جمهور جدید ایران که از زمان تبلیغات انتخاباتی موضع گیری هایی علیه محدودیت اینترنت و فعالیت در فضای مجازی داشته، پس از انتخابات در صفحه توییتری که به وی منصوب است، بسیار فعال شده و متن های توییت خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی، ارسال می کند. او از مسابقه فوتبال گرفته تا حقوق زنان ، مذاکرات هسته ای و سانسور اینترنت در توییتر خود می نویسد.

موضوع عضویت فعال روحانی در تویتتر نخستین بار همزمان با انتشار نامه 131 عضو کنگره مطرح شد؛ که از اوباما خواستند دیپلماسی را به طور جدی تری در مورد ایران دنبال کند. روحانی در توییتر خود خبر انتشار این نامه را به اشتراک گذاشته و اعلام کرده بود مجلس شورای اسلامی نیز قصد دارد این موضوع را بررسی کند.

 

 @HassanRouhani، صفحه توییتری است که به روحانی نسبت داده می شود و در واقع پنجره ای به سوی افکار وی و اینکه او می خواهد جهان چگونه روحانی را ببیند. هرچند اغلب توییتر در ایران فیلتر است اما روحانی صفحه دیگری @rouhani92، دارد که در آن به زبان فارسی با مخاطبان خود در ارتباط است.

از این آدرس های تویتتری برای بیان دیدگاه های سیاسی روحانی نیز استفاده می شود. برای ارسال پیام های توییتری محدویت 140 حرف وجود دارد و رئیس جمهور جدید ایران می کوشد با استفاده از تسلط به زبان انگلیسی، جان کلام را در چند جمله کوتاه و تاثرگذار خلاصه کند.

او در زمینه مساله هسته ای می نویسد: ایران می تواند گام های بیشتری برای نشان دادن تعهد خود به پیمان های بین المللی بردارد.

در سیاست خارجی می نویسد: گشایشی جدید در مورد مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا وجود دارد.

در مورد آزادی های اساسی: روحانی از سانسور انتقاد کرده و به دنبال حمایت از حقوق زنان است.

به گزارش ایران پریمیر، هر چند در دوران انتخابات توییتر و فیس بوک در ایران فیلتر بود، 7 نفر از 8 کاندیدای ریاست جمهوری توییتر های خود را در جریان انتخابات فعال کردند. از سوی دیگر یک صفحه توییتر و فیس بوک نیز به مقام معظم رهبری نسبت داده می شود.

گزارش ها حاکی از آن است که صفحه توییتر روحانی در تاریخ 5 می فعال شده است. او بیش از 13 هزار مراجعه کننده دارد و به طور میانگین روزانه 50 توییت می فرستد. حتی فیلم مراسم دریافت مدرک دکترای روحانی در دانشگاه گلاسکو – باتوجه به برخی ادعا ها که در مورد صحت مدرک وی مطرح شده بود – روی صفحه توییتر او وجود دارد.

به طور کلی از زمان پیروزی روحانی در انتخابات، میزان فعالیت وی در صفحه توییتر منصوب به او افزایش یافته است. از سوی دیگر در کشوری که دسترسی به رسانه های غربی دشوار است، در صفحه توییتر منصوب به روحانی مقاله های رسانه های آمریکایی وال استریت ژورنال و سی ان ان به نمایش گذاشته می شود.

هر چند در دوران انتخابات توییتر و فیس بوک در ایران فیلتر بود، 7 نفر از 8 کاندیدای ریاست جمهوری توییتر های خود را در جریان انتخابات فعال کردند.

 

توییت های آمریکایی

در این صفحه معمولا در مورد آمریکا موضوعاتی نوشته می شود که حاکی از آمادگی بیشتر برای مذاکره است. او دو روز پس از پیروزی در انتخابات عکسی را در این صفحه به نمایش گذاشت که روحانی را در حال بازدید از مجروحان به جا مانده از زلزله بم در بیمارستانی نشان می داد که آمریکایی ها آن را به پا کرده بودند. او در این عکس کنار یک پرستار زن آمریکایی ایستاده است. در این صفحه اظهارات وی در سخنرانی ها نیز به زبان انگلیسی ترجمه شده و لینک آن در دسترس مخاطبان است.

توییت های اقتصادی

توییت هایی در مورد مشکلات اقتصادی ایران در این صفحه به چشم می خورد. روحانی می گوید نمی خواهد مجلس را در مورد وضعیت اقتصادی فریب دهد. او توییت می کند که احمدی نژاد در مورد ایجاد فرصت های شغلی مبالغه کرده است. در توییتر او آمده که از سال 2005 به طور متوسط 14 هزار فرصت شغلی در هر سال ایجاد شده است. روحانی توییت می کند که گردشگری می تواند به کمک اقتصاد بیاید.

توییت های حقوق زنان

باید از مشارکت زنان در جامعه شامل امور ورزشی، حمایت شود. از موفقیت تیم فوتسال زنان نیز تقدیر شده است. روحانی در توییتر منصوب به وی نوشته وزارتخانه جدیدی به امور زنان اختصاص می دهد و از زنان سرپرست خانوار حمایت مالی به عمل می آورد.  

توییت های حقوق فردی و سانسور

او هشدار می دهد که فیلتر اینترنت بین مردم و دولت ، بی اعتمادی ایجاد می کند. روحانی در دو توییت نیز تایید کرده ایرانیان شبکه های تلویزیونی خارجی را به تلویزیون دولتی ترجیح می دهد.

توییت های هسته ای

در موضوع هسته ای، توییت های روحانی تلاش برای اعتمادسازی را توصیه می کند. او وعده بازگرداندن اعتماد بین المللی را داده است.

توییت های ورزشی

گاهی هم توییت های روحانی سرگرم کننده است. او ده ها توسست در مورد راهیابی تیم فوتبال به جام جهانی نوشت. او اعلام کرده که این مقدمه ای برای پیروزی های بزرگتر است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

انتشار اولیه: پنجشنبه 3 مرداد 1392/ باز انتشار: دوشنبه 7 مرداد 1392

کلید واژه ها: روحانی توییتر توییت فیلتر


نظر شما :