واشنگتن پست گزارش می دهد

رای اعتماد، خوان اول روحانی

۲۳ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۸:۰۱ کد : ۱۹۱۹۸۷۹ اخبار اصلی آمریکا
این رای اعتماد به وزرای پیشنهادی روحانی برای ویترین بین المللی اهمیت ویژه ای دارد. برخی مقامات غربی ادعا کرده اند که از این طریق میزان حمایت داخلی از روحانی و قدرت مانور او را می سنجند.
رای اعتماد، خوان اول  روحانی

دیپلماسی ایرانی: حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران با نخستین دشواری مواجه شده و آن موضع گیری نمایندگان محافظه کار مجلس علیه دیدگاه های برخی وزاری پیشنهادی است که آنها را به حمایت از دشمنان ایران متهم می کنند.به گزارش واشنگتن پست، جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی روحانی که از روز دوشنبه آغاز به کار کرده در حالی ادامه دارد که انتقاد های تندی علیه وزرای پیشنهادی نفت و خارجه، در مجلس مطرح می شود.

برخی ناظران بر این باورند که این چالش ها بیشتر یک مانور سیاسی از سوی تندروهاست که پس از روی کار آمدن روحانی احساس در انزوا قرار گرفتن دارند. رئیس جمهور جدید ایران چهره میانه رویی است که سابقه حضور در مذاکرات هسته ای ایران را دارد و از تلاش برای بهبود روابط با جهان خارج و لغو تحریم ها سخن می گوید.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، آنچه در این روزها در مجلس شورای اسلامی مشاهده می شود نمایانگر دشواری های پیش روی روحانی برای پل زدن بین اختلافات در کانون های قدرت در ایران است.انتخاب روحانی برای وزارت نفت، بیژن نامدار زنگنه است که در ستاد انتخابای میر حسین موسوی حضور داشته است. مهدی موسی نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس می گوید، زنگنه برای این پست مناسب نیست چرا که ارتباط های او با تحولات ناشی از انتخابات 88، را نمی توان به فراموشی سپرد.

محمد جواد ظریف، وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه، دانش آموخته دانشگاه دنور آمریکاست. شناخت او از سیاست و جامعه آمریکا که ناشی از 5 سال نمایندگی اش در سازمان ملل است، اکنون به بهانه ای برای انتقاد محافظه کاران تبدیل شده است. برخی می گویند ظریف شاخه زیتون روحانی به غرب است اما محافظه کاران همین عبارت را مبنای انتقادهای خود قرار داده اند.

آنچه در این روزها در مجلس شورای اسلامی مشاهده می شود نمایانگر دشواری های پیش روی روحانی برای پل زدن بین اختلافات در کانون های قدرت در اران است.

آنهایی که به ظریف مخالفند تعهد او به آرمان های انقلاب اسلامی را زیر سئوال می برند. این دسته از تندروها می گویند ظریف در سال 2006؛ ملاقاتی را بین محمد خاتمی و جورج سوروس آمریکایی ترتیب داده است. آنها همچنین می گویند ظریف اقامت آمریکا را دارد. ظریف این اتهامات را رد می کند و ناظران بر این باورند که چنین انتقادهایی از وی به نفع چهره بین المللی ظریف است.

حسن بهشتی پور، تحلیلگر ایرانی بر این باور است که ظریف در نهایت رای اکثریت را به دست می آورد ، چرا که همه می دانند او بهترین و باتجربه ترین گزینه برای وزارت خارجه است.

از سوی دیگر زنگنه نیز که برای وزارت نفت معرفی شده در دوران ریاست جمهوری خاتمی و هاشمی پست های مشابهی داشته و این دوران نیز موفق ترین دوران صنعت نفت ایران به شمار می رود.

برخی تحلیلگران با مقایسه ساختار سیاسی ایران و ایالات متحده می گویند همان نیروهایی که در کنگره آمریکا با اعضای پیشنهادی برای کابینه مخالفت می کنند در ایران نیز وجود دارند اما به نظر می رسد در نهایت اغلب وزاری پیشنهادی روحانی رای اعتماد بیاورند.

گروهی دیگر نیز تاکید دارند که این مخالفت ها ماهیت جلسه های رای اعتماد است و امری عادی به شمار می رود که در دوران ریاست جمهوری هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد نیز وجود داشته است.

 این رای اعتماد به وزرای پیشنهادی روحانی برای ویترین بین المللی اهمیت ویژه ای دارد. برخی مقامات غربی ادعا کرده اند که از این طریق میزان حمایت داخلی از روحانی و قدرت مانور او را می سنجند. به خصوص وزرای کلیدی مانند وزیر امور خارجه و گرفتن رای اعتماد او از مجلس اهمیت زیادی دارد ، چرا که جامعه بین المللی برای پیشبرد روابط خود با ایران طرف این وزاتخانه خواهد بود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 10

کلید واژه ها: روحانی ظریف مجلس رای اعتماد


نظر شما :