روحانی توپ را به زمین اوباما انداخت

۰۲ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۹:۲۲ کد : ۱۹۲۰۲۹۸ سرخط اخبار
تسنیم نوشت:

روزنامه هافینگتون پست  آمریکا در مطلبی مواضع و اقدامات دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان را حاکی از اراده جدی ایران برای حل و فصل موضوع هسته ای دانست و افزود اکنون توپ در زمین اوباما قرار دارد و باید از این فرصت برای دستیابی به یک توافق جامع صلح در چهارچوب"معامله بزرگ" استفاده کند.
 
هافینگتون پست گزارش داد: تابستان امسال اخبار خوبی از ایران به گوش رسید. پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، دیپلمات ارشد مذاکرات هسته ای ایران در سال 2003 تا 2005 یکی از این اخبار بود. بررسی مواضع و تصمیمات روحانی طی مدت اخیر نشان می دهد اکنون بهترین فرصت ممکن برای غرب است تا به یک توافق گسترده با تهران در موضوع هسته ای دست یافته و به سمت عادی سازی روابط حرکت کنند.
 
این نشریه به بخش هایی از اظهارات روحانی درباره ارتباط با آمریکا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران اشاره کرده و مدعی شد ایرانی ها با آگاهی از این مواضع میانه رو به روحانی رای دادند. هافینگتون پست با اشاره به روابط جامعه دوش کشور با یکدیگر مردم ایران را علاقمند به ایجاد رابطه با آمریکا معرفی می کند. هافینگتون پست همچنین روحانی را منتقد رویکرد سیاست خارجی تنش زای دکتر احمدی نژاد معرفی کرد.  
 
از سوی دیگر به ادعای این روزنامه آمریکایی هر چند مقام معظم رهبری در ایران تصمیمم گیرنده نهایی موضوع هسته ای است، اما از ابتدای انتخابات تاکنون ایشان نظر مخالفی نسبت به روحانی نداشته اند، بعلاوه دکتر ولایتی، مشاور امور بین الملل ایشان نیز در مصاحبه ای با آسوشیتد پرس اعلام کرد انتخاب روحانی "فرصت” جدیدی برای غرب فراهم کرد تا طرف ها به یک توافق هسته ای دست یابند.
 
این نشریه آمریکایی در ادامه به اقدامات روحانی پس از روی کار آمدن اشاره کرده و هر کدام از این اقدامات را پیامی به غرب برای آمادگی ایران به منظور حل و فصل موضوع هسته ای تعبیر کرده است. هافینگتون پست سخنان روحانی در روز قدس و زخم خواندن رژیم صهیونیستی بر پیکره اسلام را نسبت به مواضع جنجالی آقای احمدی نژاد یکی از این اقدامات می خواند. همچنین انتصاب دکتر صالحی به ریاست سازمان انرژی اتمی، انتخاب محمد جواد ظریف بر مسند وزارت امور خارجه، تغییر علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی از دیگر اقدامات مهم روحانی در رابطه با موضوع هسته ای محسوب می شود که به اعتقاد هافینگتون پست حاوی پیام های مثبت به غرب است.  
 
این روزنامه با انتقاد از مواضع جورج بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال 2003 که به جای دستیابی به توافق هسته ای  به دنبال تغییر نظام در ایران بود از اوباما خواست تا اشتباه سلف خود را تکرار نکند. ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا نیز با اشاره به مذاکرات هسته ای سال 2003 اعلام کرد دولت بوش در آن زمان تمایل به دستیابی به یک توافق جامع با ایران نداشت، چرا که رویکرد تغییر حکومت ایران را پیگیری می کرد.
 
از سوی دیگر درصورتی که ظریف شخصا مسئول هدایت مذاکرات شود و با توجه به اقدامات روحانی طی دو ماه اخیر، این پیام واقعی ارسال می شود که ایران به دنبال پیشرفت مذاکرات است.
 
هافینگتون پست در انتها نتیجه گیری می کند که دستیابی به راه حلی درباره برنامه هسته ای ایران-با هر هدف و انگیزه ای که باشد-پیشرفت مثبتی در کل منطقه و جهان محسوب خواهد شد. به نظر می رسد ایران قطعا مسیر جدیدی را آغاز کرده است و اکنون نوبت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکاست تا از این فرصت استفاده کند. هر چند اوباما یکی دو حرکت مثبت، از جمله تسهیل صادرات برخی تجهیزات پزشکی به ایران را انجان داده است، اما باید به سرعت اشتباه بوش را خنثی کند و به یک توافق جامع با ایران در چهارچوب "معامله بزرگ" دست یابد. این امر می تواند یک دستاورد ارزشمند برای برنده جایزه نوبل باشد.

 

کلید واژه ها: روحانی آمریکا موضوع هسته ای هافینگتون پست


نظر شما :