پازل قدرت مصر بدون حضور اخوانی‌ها شکل می‌گیرد

بازگشت احتمالی یاران دیکتاتور

۲۰ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۲۱۲۰۳ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
بسیاری بر این باورند در صورتی که السیسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر شود با توجه به غیبت احتمالی اخوان المسلمین در انتخابات پیش رو احتمال پیروزی وی بالا است.
بازگشت احتمالی یاران دیکتاتور

دیپلماسی ایرانی: در حالی که به دلیل بحران سوریه و کش مکش های موجود بر سر حمله یا عدم حمله امریکا و متحدانش به این کشور تحولات مصر دیگر در راس اخبار نیست، اما تحولات در این کشور همچنان ادامه دارد. بنا به گزارش ها از هم اکنون افکار عمومی مصر و سیاستمداران این کشور خود را برای انتخابات ریاست جمهوری کشورشان آماده می کنند. در تازه ترین این تحولات احمد شفیق، نامزد ناکام طرفداران حسنی مبارک، دیکتاتور مخلوع مصر در انتخابات قبلی این کشور که چندی پیش اعلام کرده بود در صورت نامزدی عبدالفتاح السیسی در این انتخابات نامزد نخواهد شد، اکنون حمایت خود را از نامزدی او رسما اعلام کرده و گفته است که به حمایت از السیسی فعالیت های انتخاباتی خود را کلید خواهد زد.

این در حالی است که روز دوشنبه عمرو موسی، یکی دیگر از رهبران جریان المرده و از پیشگامان کودتای مردمی علیه حکومت محمد مرسی ریاست کمیته بازنگری در قانون اساسی مصر را بر عهده گرفت.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، احمد شفیق که در دوران حسنی مبارک نخست وزیر و قبل از آن فرمانده نیروی هوایی مصر بود و اکنون ساکن امارات متحده عربی است، اعلام کرد که از ریاست جمهوری عبدالفتاح السیسی حمایت می کند.

پیش بینی می شود انتخابات ریاست جمهوری مصر سال آینده میلادی برگزار شود و بسیاری انتظار دارند که عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع فعلی در سیر تاریخی به قدرت رسیدن نظامیان در مصر رئیس جمهور این کشور شود.

شفیق در حالی حمایت خود را از نامزدی السیسی اعلام می کند که تاکنون هیچ کدام از شخصیت های سیاسی مصر حاضر به اعلام نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری مصر نکرده اند و منتظر هستند که ببینند تصمیم السیسی برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو چه خواهد بود.

شفیق در حالی حمایت خود را از نامزدی السیسی اعلام می کند که تاکنون هیچ کدام از شخصیت های سیاسی مصر حاضر به اعلام نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری مصر نکرده اند و منتظر هستند که ببینند تصمیم السیسی برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو چه خواهد بود.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند که روند سیاسی در مصر به گونه ای پیش می رود تا حکومت مبارک به نوعی در این کشور مجددا احیا شود به گونه ای که یک نفر از چهره های شاخص دوران او ضمن تصاحب پست ریاست جمهوری یاران حسنی مبارک را دوباره به قدرت باز گرداند. برای همین برخی از چهره های انقلابی مصر از آینده سیاسی کشورشان نگران هستند و معتقدند در صورت ادامه روند فعلی و روی کار آمدن افرادی نظیر شفیق که مورد اعتماد بازماندگان و اطرافیان حسنی مبارک است، دستاوردهای انقلاب مصر بر باد خواهد رفت و به نوعی می توان گفت که انقلاب این کشور به خط پایان نزدیک می شود.

السیسی خود در این باره گفته است که به هیچ وجه تلاش نمی کند که قدرت را حفظ کند و تمایلی هم برای گرفتن پست انتخابات ریاست جمهوری ندارد. وی در مصاحبه های مختلف تاکید کرده است که به هیچ وجه تشنه قدرت نیست و اصلا تمایل ندارد به جاده صاف کنی برای نظامیان برای رسیدن به قدرت تبدیل شود.

این در حالی است که بسیاری بر این باورند در صورتی که السیسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر شود با توجه به غیبت احتمالی اخوان المسلمین در انتخابات پیش رو احتمال پیروزی وی بالا است. به ویژه که احتمالا حمایت بسیاری از جریان های مخالف اخوان را نیز پشت سر خود خواهد داشت.

شفیق پیش از این در مصاحبه با شبکه دریم 2 گفته بود که در انتخابات ریاست جمهوری به شرطی که احساس کند از حمایت گسترده مردمی برخوردار است، شرکت خواهد کرد اما اگر السیسی نامزد انتخابات شود از حضور در انتخابات خودداری خواهد کرد.

وی تاکید کرد، السیسی شانس بسیاری برای پیروزی در انتخابات پیش رو دارد و بسیاری از مردم، روشنفکران، اهالی فرهنگ، سکولارها و جریان های سیاسی مخالف اخوان از او حمایت می کنند.

در همین رابطه حمدین الصباحی که در انتخابات قبلی مصر شگفتی ساز شد و توانست در جایگاه سوم بایستد و در کودتای مردمی فعلی علیه محمد مرسی و اخوان المسلمین در صف نخست موافقان کودتا بود نیز درباره احتمال پیروزی السیسی گفته است در صورتی که وی به صراحت نیت خود را از نامزدی در انتخابات بیان کند و بگوید که چه برنامه هایی دارد، احتمال پیروزی وی بالا است.

در این میان بسیاری از کارشناسان امور مصر بر این باورند که حتی اگر السیسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر شرکت نکند ارتش همچنان زمامدار امور کشور خواهد بود و بسیاری از اختیارات رئیس جمهور آینده را محدود خواهد کرد که البته با حمایت سیاسی بسیاری از جریان ها مواجه خواهد شد چرا که بسیاری از مصری ها در حال حاضر از تکرار تجربه مرسی در کشورشان بیمناکند. مضافا بر آن که پیش بینی می شود در انتخابات آینده بسیاری از افسران و مقام های بانشسته ارتش و نهادهای امنیتی مصر نامزد شوند.

گفتنی است که عبدالفتاح السیسی در زمان حکومت حسنی مبارک رئیس سازمان امنیت ارتش مصر بود. وی فرمانده کودتای مردمی علیه محمد مرسی، رئیس جمهوری اخوانی مصر و وزیر دفاع دولت قبلی و کنونی این کشور است.

در این میان بسیاری پیش بینی می کنند که در کنار السیسی یا احمد شفیق عمرو موسی که در انتخابات پیشین پنجم شد و محمد البرادعی که در انتخابات قبل از شرکت در آن انصراف داد نیز شرکت کنند. اگر چه عمرو موسی در گفت وگو با روزنامه الشروق گفته است که تصمیمی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری مصر ندارد.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: مصر انتخابات ریاست جمهوری مصر حسنی مبارک عبدالفتاح السیسی


نظر شما :