توافق روسیه و آمریکا برای کنترل سوریه

۲۴ شهریور ۱۳۹۲ | ۰۳:۲۶ کد : ۱۹۲۱۴۰۱ سرخط اخبار

گفت وگوهای فشرده وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه بر سر سوریه امروز هم در ژنو ادامه یافت و جان کری و سرگئی لاوروف پس از این گفت وگوها در یک کنفرانس خبری مشترک حاضر شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در ژنو گفت: تهدیدهای باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا علیه سوریه باعث شد تا ما هم اکنون به نتیجه برسیم و توافق کنیم تا سلاح های شیمیایی دمشق را نابود کنیم.

کری ادامه داد: ما همچنین توافق کردیم تا ظرف یک هفته سوریه لیست جامع ذخایر سلاح های شیمیایی خود را به سازمان ملل تحویل دهد.

وی با بیان اینکه دولت سوریه باید اجازه دسترسی کامل سایت های شیمیایی خود را به سازمان ملل بدهد، تاکید کرد که طرح از میان بردن زرادخانه های شیمیایی سوریه باید شفاف باشد.

وزرای خارجه روسیه و آمریکا هم چنین تاکید کردند که توافق کرده اند هر چه سریعتر سلاح های شیمیایی سوریه باید نابود شود و در این خصوص به طرحی همه جانبه دست یافته اند که استفاده از زور در صورت تخطی از آن نیز پیش بینی شده است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در ابتدای کنفرانس مطبوعاتی خود با همتای روسش گفت: ما از تلاش های لاوروف و مسئولان روسیه بر حل و فصل برنامه شیمیایی سوریه کمال تشکر را داریم و در مذاکرات اخیرمان کارشناسان شیمیایی نیز ما را همراهی کردند تا هرچه سریعتر این پرونده حل شود.

وی ادامه داد: اوباما نزدیک به دو هفته پیش تاکید کرد که عاملان استفاده از سلاح شیمیایی باید مجازات شوند و همین تهدید نیز باعث شد که هم اکنون در جایی که ایستاده ایم، باشیم.

وی ادامه داد: ما هر دو توافق کردیم که هر چه سریعتر سلاح های شیمیایی سوریه باید نابود شود و برای این امر یک طرح قابل اجرا و برنامه ریزی شده وجود داشته باشد که این طرح کاملا اجرا شود.

جان کری گفت: نظام اسد راهی جز اجرای توافق اخیر ما با همتایان روسی مان ندارد و این امر باید محقق شود.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه با اعلام بندهایی از توافق خود با مسئولان روسیه گفت: ما توافق کردیم که سوریه ظرف یک هفته و نه یک ماه، گزارشی از نوع سلاح های شیمیایی اش در اختیار سازمان ملل قرار دهد. دومین مطلب مورد توافق ما این بود که در یک زمان بندی مشخص و هرچه سریعتر به شکلی امن سلاح های شیمیایی سوریه در اختیار سازمان ملل برای نابودی قرار گیرد و تعهد شد که مراقبت از جان محققان سازمان ملل که راهی سوریه خواهند شد به عهده دولت سوریه است.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که در توافق حاصل شده مقرر شد که دولت سوریه شرایط را برای محققان و بازرسان سازمان ملل برای بازرسی از هر منطقه ای که لازم می دانند فراهم کنند و تمام سلاح های شیمیایی سوریه حتی سلاح هایی که از این کشور خارج شده باشند باید نابود شود.

کری تاکید کرد: دو طرف همچنین توافق کردند که از تلاش های سازمان منع استفاده از سلاح های شیمیایی درباره سوریه حمایت کامل شود و به همکاری های دو جانبه خود ادامه دهیم تا این مساله به طور کامل حل و فصل شود.

وزیر امور خارجه آمریکا در عین حال تاکید کرد که حل و فصل بحران سوریه و از جمله مساله شیمیایی این کشور تنها از طریق سیاسی ممکن است و این امر در توافق روسیه و آمریکا نیز ذکر شده است.

جان کری در خصوص جزئیات اجرایی توافق خود با وزیر امور خارجه روسیه نیز گفت: برای این امر چارچوب زمانی مشخصی تنظیم شد که بر اساس آن کارشناسان سازمان ملل تا ماه نوامبر به سوریه باز خواهند گشت تا تحقیقات خود را انجام دهند و تا اواسط سال آتی میلادی این سلاح ها باید نابود شوند. این توافق به شورای امنیت و سازمان منع استفاده از سلاح های شیمیایی نیز ارائه خواهد شد و در صورت تخطی از آن شورای امنیت می تواند بر اساس بند هفتم منشور سازمان ملل با ناقضان آن برخورد کند.

کری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر احتمال استفاده آمریکا از زور علیه سوریه نیز گفت: در صورت تخطی از توافق حاصل شده شورای امنیت می تواند بر اساس بند هفتم از زور استفاده کند اما این اختیار بر اساس قانون اساسی آمریکا به رئیس جمهوری آمریکا نیز داده شده که می تواند به حمله نظامی علیه خاطیان دست بزند.

وزیر خارجه آمریکا با اعلام اینکه میزان پایبندی دمشق به توافقنامه آزمایشی برای سوریه در برابر جامعه جهانی است تاکید کرد: همه چیز به عملکرد اسد بستگی دارد اسد باید برای همکار ی سازنده با ما اعلام آمادگی کند.

وی افزود: هم مخالفان و هم نظام سوریه هر دو در وقایع کنونی سوریه مقصرند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در این کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: سند توافق آمریکا و روسیه درباره سلاح های شیمیایی سوریه در پایان کنفرانس در اختیار خبرنگاران قرار می گیرد و از این رو من به جزئیات این توافق ها اشاره ای نمی کنم.

لاوروف در ادامه سخنان خود از پیوستن دمشق به معاهده منع استفاده از سلاح های شیمیایی استقبال و تاکید کرد که دو طرف بر حمایت از اقدامات سازمان ملل و سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی توافق کردند.

وی گفت: حمایت از جان کارشناسان سازمان ملل در سوریه بر عهده دولت این کشور است اما مخالفان نیز باید به تعهدات خود در حفظ جان کارکنان سازمان ملل پایبند باشند.

وزیر امور خارجه گفت: توافق های حاصل شده ابتدا در سازمان منع استفاده از سلاح های شیمیایی بررسی می شود و سپس به شورای امنیت می رود و در توافقی که حاصل شد از مجازات سخنی به میان نیامد و تصمیم گیری در این باره به شورای امنیت واگذار شد.

سرگئی لاوروف ادامه داد: توافق بر سر سلاح های شیمیایی سوریه در مدت زمانی قابل توجه حاصل شد و این نشان دهنده عزم دو طرف برای پایان دادن به مشکلات حساس به ویژه مساله ای همانند سلاح های شیمیایی است.

وی ادامه داد: سناریوی نظامی و حمله به سوریه برای تمامی منطقه بسیار مخرب و زیان آور است و در این باره ما با کری و اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه صحبت کردیم.

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: حل و فصل سیاسی بحران سوریه از طریق برگزاری کنفرانس ژنو با هم پیمانانمان مطرح خواهد شد و از آنجایی که دو طرف هر یک بر بخشی از جریان داخلی سوریه نفوذ دارند تلاش می کنند تا آنها را به میز مذاکره بکشانند.

لاوروف گفت: هدف ما ایجاد منطقه ای خالی از سلاح های شیمیایی است و باید توافق های حاصل شده کاملا اجرایی شود.

وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره مذاکرات جمعه شب با کوفی عنان، فرستاده مستعفی سازمان ملل گفت: ما با کوفی عنان به عنوان شخصیتی سیاسی و مهم که در شمار زیادی از مذاکرات سوریه مشارکت داشته، نشستی را داشتیم. کوفی عنان از جمله شخصیت هایی است که همواره به جنگ ها و بحران های منطقه و جهان اهمیت داده؛ ما به وی گفتیم که در آستانه رسیدن به توافق هستیم و به زودی زمینه را برای تحقق صلح و پایان بحران سوریه فراهم می کنیم تا شاهد باشیم که همه مردم سوریه از هر کیش و گروهی کنار یکدیگر مسالمت آمیز زندگی می کنند.

لاوروف همچنین به اظهارات اخیر بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل درباره گزارش کارشناسان این سازمان که قرار است روز دوشنبه ارائه شود، اشاره کرده و گفت: بان کی مون در این اظهارات اعلام کرده که گزارش کارشناسان بدون شک مساله استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه را تائید خواهد کرد اما این اظهارات بان کی مون که بر اساس بیشتر اسناد و گزارش ها اسد مرتکب جرایمی ضد بشری شده، ضرورتا نمی تواند درست باشد و نباید پیش از صدور گزارش سازمان ملل هیچ پیشداوری در این باره شود.

وی همچنین تاکید کرد: تلاش می کنیم تا کنفرانس ژنو 2 در ماه جاری میلادی برگزار شود اما به احتمال زیاد این کنفرانس به ماه بعد موکول شود. برگزاری این کنفرانس موجب می شود همه حرف های خود را بزنند.

لاوروف با تاکید بر اینکه هدف روسیه خلق منطقه ای خالی از سلاح است، گفت: مساله استفاده از سلاح های شیمیایی باید تحت تحقیقاتی درست قرار گیرد اما همه ما باید منتظر نتایج تحقیقات انجام شده باشیم. من به کوفی عنان هم گفتم که بازگشت مجدد کارشناسان سازمان ملل برای تحقیق درباره استفاده از سلاح های شیمیایی به سوریه ضروری است.

وی درباره امکان ادامه همکاری ها میان آمریکا و روسیه نیز گفت: توافقی که امروز ما به آن دست یافتیم طرحی آمریکایی- روسی باقی خواهد ماند. ما در همه کنفرانس ها هم اعلام کردیم که به همکاری خود برای حل مسالمت آمیز بحران سوریه ادامه می دهیم و تاکنون توانسته ایم نقاط مشترکی را برای حل بحران موجود بیابیم.

همچنین جان کری در پاسخ به سوالی درباره حجم سلاح های شیمیایی و منابع آن در سوریه گفت: ما درباره این مساله توافق کرده ایم و انتظار داریم نظام بشار اسد به تعهداتش پایبند باشد. آنچه برای ما اهمیت دارد از بین رفتن این سلاح هاست. ما با روسیه درباره مسائل زیادی از جمله پاکسازی و از بین رفتن کامل سلاح های شیمیایی همکاری می کنیم اما اعلام می کنم که سوریه باید جزئیات کاملی درباره سلاح های شیمیایی و محل نگهداری آنها را در اختیار کارشناسان قرار دهد تا کارشناسان بتوانند در محدود زمانی کوتاه محل تمامی این سلاح ها را مشخص کنند.

کری درباره این سوال که چطور محققان با توجه به جنگ داخلی سوریه می توانند تحقیقات خود را انجام دهند، چنین گفت: همانطور که گفتم تحقق این امر در شرایط جنگ ممکن نیست اما دمشق باید شرایط را برای سازمان منع استفاده از سلاح شیمیایی جهت تفتیش در سوریه فراهم کند.

از سوی دیگر، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه در واکنش به خبر توافق آمریکا و روسیه گفت: پاریس توافق درخصوص سلاح های شیمیایی سوریه را یک پیشبرد و پیشرفت مهم می داند. 

کلید واژه ها: آمریکا روسیه سلاح های شیمیایی سوریه لاوروف ژنو کوفی عنان آمریکا و روسیه


نظر شما :