پنج چالش در بهبود روابط ایران و آمریکا

۳۰ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۴ کد : ۱۹۲۱۶۷۹ سرخط اخبار

اعلام آمادگی آمریکا برای تعامل با ایران بر مبنای احترام متقابل، تحلیل ها درباره احتمال بهبود روابط ایران و آمریکا و مهمترین چالش های موجود در این زمینه، تلاش رژیم اسرائیل برای جلوگیری از توافق ایران و آمریکا و توجه مطبوعات بین المللی به حضور نماینده کلیمی مجلس ایران در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
 

پنج چالش عمده در بهبود روابط ایران و آمریکا


به گزارش «تابناک»، امروز نیز بخش مهمی از مطالب مطبوعات بین المللی درباره ایران، به اخبار و تحلیل های مربوط به رابطه ایران و آمریکا اختصاص یافته است. در یکی از مهمترین موارد، خبرگزاری «رویترز» از اعلام آمادگی آمریکا برای مذاکره با ایران بر مبنای احترام متقابل خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، جانشین سخنگوی کاخ سفید اظهار داشته تا زمانی که ایران مایل به نشان دادن این موضوع باشد که برنامه هسته ایش صرفاً دارای مقاصد صلح آمیز است، آمریکا آمادگی دارد تا «بر مبنای احترام متقابل» با ایران به تعامل بپردازد. جاش ارنست گفته: «ما برخی تعاملات را با ایرانی ها داشته ایم و به گفت و گوهای خود بر مبنای احترام متقابل ادامه می دهیم».

پنج چالش عمده در بهبود روابط ایران و آمریکا


در همین رابطه، سایت شبکه خبری «سی بی اس نیوز» در تحلیلی به بررسی احتمال بهبود روابط میان ایران و آمریکا «آب شدن یخ های دیپلماتیک» میان دو کشور پرداخته است. این سایت در مطلب خود به بررسی روند تعاملات اخیر میان ایران و آمریکا پرداخته و می نویسد این انتظار وجود دارد که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران و باراک اوباما، همتای آمریکایی وی، در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل دیداری کوتاه با یکدیگر داشته باشند. به عقیده این سایت، تبادل چند نامه میان دو طرف طی هفته های اخیر، انتظارات برای احیای روند متوقف شده مذاکرات هسته ای را افزایش داده و در این روند، احتمالاً ایران درخواست خواهد کرد تا در ازای اعطای امتیازاتی در موضوع هسته ای، تحریم های بین المللی علیه این کشور کاهش پیدا کند.

پنج چالش عمده در بهبود روابط ایران و آمریکا


در تحلیلی دیگر، «کریستین ساینس مانیتور» دیدگاه روحانی مبنی بر «تعامل سازنده» با جهان را محور قرار داده و به بررسی پنج موضوع عمده ای پرداخته که در تحقق این روند باید مورد توجه قرار گیرد. این روزنامه اشاره می کند که در تاریخ جمهوری اسلامی، هیچ گاه مقامات ارشد ایرانی این حجم از سیگنال های مثبت را در یک بازه زمانی کوتاه درباره روابط با غرب از خود بروز نداده اند. با این حال، به عقیده تحلیلگر این روزنامه، پنج موضوع عمده شامل همسان بودن وزن امتیازات ارائه شده از سوی دو طرف، پذیرش متقابل، مخالفت های موجود در داخل آمریکا، مسئله هسته ای، یافتن زمینه منافع مشترک، مواردی هستند که دو کشور برای ورود به هرگونه تعامل سازنده باید مورد توجه قرار دهند.

پنج چالش عمده در بهبود روابط ایران و آمریکا


در عین حال، تلاش های رژیم اسرائیل برای جلوگیری از حصول هرگونه توافق میان ایران و آمریکا و یا بهبود روابط دو کشور ادامه دارد. «نیویورک تایمز» با انتشار مطلبی به بررسی این موضوع پرداخته و می نویسد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، با نشان دادن واکنشی سریع به وقایع، تلاش دارد حتی از برداشته شدن کوچکترین گام ها در راستای کاهش تنش میان ایران و آمریکا و حرکت آن ها به سوی گفت و گو برای پایان دادن به بحران هسته ای جلوگیری کند. به اعتقاد این روزنامه، شدت این تلاش ها تا حدی است که می توان آن را یک «کمپین منسجم» از سوی رژیم اسرائیل برای جلوگیری از حصول هرگونه توافق میان ایران و آمریکا معرفی کرد.

پنج چالش عمده در بهبود روابط ایران و آمریکا


در نهایت، موضوع همراهی نماینده کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهور کشور در سفر به نیویورک، خبری است که از روز گذشته تاکنون در برخی از مطبوعات و رسانه های بین المللی بازتاب یافته است. «جروزالم پست» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و حضور تنها نماینده کلیمی مجلس ایران در کنار روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل را تلاشی از سوی ایران برای ارتقای وجهه بین المللی خود ارزیابی کرده است. این روزنامه در ادامه اشاره می کند که سیامک مره صدق، نماینده کلیمی ایرانی، یک چهره ضد صهیونیستی شناخته شده است که در جریان یک سخنرانی در روز قدس در سال 2009، به شدت علیه رژیم اسرائیل و صهیونیسم سخن گفته است.

کلید واژه ها: ایران و آمریکا


نظر شما :