استقبال آمریکا از «دیپلماسی فوتبالی» در تعامل با ایران

۱۶ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۱۸ کد : ۱۹۲۲۵۹۱ سرخط اخبار

تأکید وزیر خارجه و رئیس جمهور ایران بر حقوق مسلم هسته ای کشور و تأکید بر آمادگی برای رسیدن به توافق، استقبال وزارت خارجه آمریکا از «دیپلماسی فوتبالی» در روابط با ایران، ادعای یک وزیر اسرائیلی درباره میزان زیان ایران از تحریم های بین المللی و برنامه دیدار وزرای خارجه ایران و عراق از ترکیه، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
 

استقبال آمریکا از «دیپلماسی فوتبالی» در تعامل با ایران


به گزارش «تابناک»، با نزدیک شدن به زمان برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی به این موضوع افزایش می یابد. در این رابطه، روزنامه «دیلی استار» لبنان با انتشار بخش هایی از سخنان محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، از تأکید ایران بر حق مسلم خود برای غنی سازی در داخل خاک خود خبر داده است. این روزنامه همچنین اشاره می کند که به گفته ظریف، وقایع سال هی اخیر نشان داده رویکرد تهدید و تحریم نمی تواند منافع و اهداف طرف مقابل را تأمین کند و ادامه این رویکرد، تکرار اشتباهات گذشته از سوی غرب خواهد بود.

استقبال آمریکا از «دیپلماسی فوتبالی» در تعامل با ایران


در مطلب دیگری در همین زمینه، روزنامه «شانگهای دیلی» از تصمیم ایران برای حل و فصل موضوع هسته ای در مدت زمانی کوتاه خبر داده است. این روزنامه به نقل از حسن روحانی، رئیس جمهور ایران می نویسد جمهوری اسلامی ایران مصمم به حل مسئله هسته ای در یک دوره زمانی کوتاه است. روحانی همچنین با اشاره به حق مشروع ایران در برخورداری از انرژی صلح آمیز هسته ای بر اساس پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای، از آمادگی ایران برای رفع نگرانی ها درباره برنامه هسته ای کشور خبر داده است. وی که در دیدار با سفیر جدید هلند در تهران سخن می گفته، همچنین ابراز امیدواری کرده روابط ایران با کشورهای عضو اتحادیه اروپا، از جمله هلند در همه زمینه ها گسترش پیدا کند.

استقبال آمریکا از «دیپلماسی فوتبالی» در تعامل با ایران


اما در ادامه روند اخبار و تحلیل های مربوط به احتمال بهبود روابط ایران و آمریکا، خبرگزاری «ریانووستی» از استقبال وزارت خارجه آمریکا از «دیپلماسی فوتبالی» در روابط دو کشور خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا برگزاری دیداری دوستانه میان تیم های ملی فوتبال ایران و آمریکا را هم راستا با تمایل واشنگتن به مذاکره مستقیم با ایران ارزیابی کرده است. «ماری هارف»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته: «ما همیشه گفته ایم که از مذاکرات مستقیم با ایرانی ها استقبال می کنیم. پس چه جایی بهتر از زمین فوتبال؟». فدراسیون فوتبال آمریکا خبر شرکت ایران در مسابقات دوستانه در این کشور را تأیید نکرده، اما گفته از برگزاری مسابقه با هر یک از تیم های راه یافته به جام جهانی استقبال می کند.

استقبال آمریکا از «دیپلماسی فوتبالی» در تعامل با ایران


در مطلبی اقتصادی، وزیر امور راهبردی رژیم اسرائیل مدعی سقوط اقتصاد ایران طی 18 ماه آینده شده است. به نوشته «جروزالم پست»، یووال استینیتز، وزیر امور راهبردی رژیم اسرائیل اظهار داشته طی یک سال و نیم تا دو سال اخیر، تحریم های بین المللی سبب زیان 100 میلیارد دلاری ایران شده است. بر این اساس، وی مدعی شده: «فشارها کارآمد و موثر است. اگر به این فشارها یک تهدید نظامی معتبر نیز اضافه کنیم، بخت موفقیت به شدت افزایش می یابد». وی گفته همان گونه که ترکیبی از تحریم ها و تهدید نظامی سبب شد سوریه با خلع سلاح شیمیایی خود موافقت کند، همین امر در مورد برنامه هسته ای ایران نیز مصداق خواهد داشت.

استقبال آمریکا از «دیپلماسی فوتبالی» در تعامل با ایران


در نهایت، روزنامه «تودی زمان» ترکیه از برنامه آنکارا برای میزبانی از وزرای خارجه ایران و عراق خبر داده است. به نوشته این روزنامه، در این دیدارها که قرار است اواخر اکتبر انجام شود، احمد داووداوغلو، وزیر خارجه ترکیه، میزبان همتایان ایرانی و عراقی خود خواهد بود. به نوشته این روزنامه، از دید تحلیلگران، دیدارهای مذکور با هدف عادی سازی روابط ترکیه با دو همسایه خود که طی سال های اخیر تنش هایی را در روابط با آنکارا تجربه کرده اند صورت می گیرد.

کلید واژه ها: ترکیه وزارت خارجه آمریکا


نظر شما :