اسد: یک لحظه هم دمشق را ترک نکرده‌ام

۱۶ مهر ۱۳۹۲ | ۱۶:۴۹ کد : ۱۹۲۲۶۰۰ سرخط اخبار
رئیس جمهور سوریه در مصاحبه ای که دیروز ـ دوشنبه ـ در نشریه «اشپیگل» آلمان به چاپ رسید، بر عزم خود برای مقابله با گروه های تروریستی تا رسیدن به ثبات در سوریه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، مجله آلمانی «اشپیگل» روز دوشنبه مصاحبه ای طولانی با «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه منتشر کرد. اسد در این مصاحبه بار دیگر بر تداوم تلاش برای به ثبات رساندن سوریه تاکید کرد و گفت اگر عربستان، قطر و ترکیه به حمایت های مالی و لجستیکی خود از تروریست ها پایان دهند، بحران سوریه ظرف مدت چند ماه قابل حل است.

خبرنگار اشپیگل در ابتدای این مصاحبه پرسید: آقای رئیس جمهور، کشورتان را دوست دارید؟

اسد در پاسخ گفت: قطعا، بدیهی است هر انسانی به جایی که به آن تعلق دارد عشق می ورزد. البته موضوع فقط دوست داشتن نیست، مهم این است که ببینید برای کشورتان چه کاری می توانید انجام دهید، به خصوص وقتی که مسئولیتی داشته باشید. این موضوع بیش از هر زمان، وقتی بحرانی پیش می آید، محرز می شود. الان که باید از کشورم محافظت کنم، تازه می فهمم چقدر کشورم را دوست دارم.

انتخابات ریاست جمهوری

وی در مورد احتمال کنار رفتن از قدرت گفت: این مردم سوریه هستند که سرنوشت مرا تعیین می کنند. این چیزی نیست که این احزاب بتوانند تعیین کنند. این گروه ها چه کسانی هستند؟ آن ها نماینده چه کسانی هستند؟ مردم سوریه؟ حداقل بخشی از مردم سوریه؟ اگر اینطور است، خوب بگذارند صندوق رأی تکلیف را معلوم کند.

وی افزود: دوره دوم ریاست جمهوری من ماه اوت آینده به پایان می رسد. دو ماه پیش از آن، ما انتخابات ریاست جمهوری را برگزار می کنیم. نمی توانم از الان بگویم که در انتخابات شرکت می کنم یا نه. هنوز برای گفتن این حرف زود است، چراکه باید خواسته مردم و شرایط آن زمان را در نظر بگیریم. اگر بدانم که دیگر از حمایت مردم برخوردار نیستم، خوب شرکت نمی کنم.

ریشه خارجی درگیری ها در سوریه

اسد درباره ریشه بروز درگیری ها در سوریه گفت: باید پاسخ صریح و شفافی به این سوال بدهم. این درگیری ها از خارج وارد کشور من شده. این افراد خارج از کشور و در هتل های پنج ستاره زندگی می کنند و همان حرفی را می زنند و همان کاری را می کنند که این کشورها (آمریکا، انگلیس، فرانسه، ترکیه و کشورهای خلیج فارس) به آن ها می گویند. این درگیری هیچ ریشه ای در داخل سوریه ندارد.

 

 

رئیس جمهور سوریه در پاسخ به اینکه «باراک اوباما» در سخنرانی های خود مشروعیت وی را زیر سوال برده، گفت: اول از همه اینکه شما دارید در مورد رئیس جمهور ایالات متحده صحبت می کنید، نه رئیس جمهور سوریه و او هم فقط می تواند در مورد کشور خود سخن بگوید. او مشروعیت قضاوت در مورد سوریه را ندارد. او حق ندارد برای مردم تعیین کند که چه کسی باید رئیس جمهورشان باشد. دوما، حرف هایی که او می زند هیچ نسبتی با واقعیت ندارد. او یکسال و نیم است که یک حرف را تکرار می کند، اما آیا واقعا آنچه که گفته رخ داد؟ نه، هیچ اتفاقی نیفتاده است.

وی در مورد گزارش های منتشر شده از نحوه برخورد نیروهای امنیتی با معترضان گفت: تصمیم ما از همان ابتدا بر پاسخگویی به خواسته های تظاهرات کنندگان بود، هرچند که این تظاهرات ها از همان ابتدا هم چندان مسالمت آمیز نبود. ما در همان هفته اول هم تعدادی از نیروهای پلیس و سربازان خود را از دست دادیم. به هر حال، کمیته ای تشکیل شد و قانون اساسی را تغییر داد و پس از آن هم یک همه پرسی انجام شد. ما در عین حال باید برای دفاع از کشورمان در برابر تروریسم هم می جنگیدیم. من قبول دارم که در حین اجرای این تصمیم، برخی اشتباهات نیز صورت گرفته است... اشتباهات فردی بوده که توسط افراد صورت گرفته است. همه ما اشتباه می کنیم. حتی یک رئیس جمهور هم اشتباه می کند. اما حتی اگر در اجرا هم اشتباهاتی داشتیم، باز هم تصمیمات ما بود که صحیح ترین تصمیم بود.

اسد در بخش دیگری از مصاحبه گفت: شما نمی توانید در چنین وضعیتی بگوئید ما هیچ کاری نکردیم و آن ها همه کار کردند؛ 100درصد و صفر درصد. واقعیت اینطور سیاه و سفید نیست. سایه های خاکستری هم وجود دارد. بنابراین، اگر می خواهید در مورد طرف ما و تصمیماتمان سخن بگوئید، باید بگویم که ما از کشورمان دفاع کردیم. اگر هم اشتباهی بوده، فردی بوده و من نمی خواهم به عنوان رئیس جمهور در مورد اشتباهات فردی صحبت کنم، چراکه 23 میلیون سوری وجود دارند. هر کشوری خلافکارانی دارد که باید با آن ها مبارزه کند. آن ها هرجایی هستند، هم در داخل دولت و ارتش و هم در خارج از آن. این امری عادی است، اما ما اطلاعات کافی در این مورد در اختیار نداریم. شما از من می خواهید این موارد را به کل تعمیم دهم، اما من این کار را نمی کنم.

حمله شیمیایی به غوطه

وی در مورد اتهام استفاده نیروهای دولتی از تسلیحات شیمیایی و مشروعیت خود گفت: ما از تسلیحات شیمیایی استفاده نکرده ایم. این حرف نادرست است... شما ایالات متحده، غرب و ثروتمندترین کشورهای جهان عرب و ترکیه را می بینید. با وجود آن ها، و علیرغم اینکه می گوئید من مردمم را می کشم، آن ها همچنان از من حمایت می کنند! آیا من سوپرمن هستم؟ نه، پس چطور می شود که من همچنان بعد از دو سال و نیم قدرت را در اختیار دارم؟ دلیل آن این است که بخش بزرگی از مردم سوریه از من دولت و کشور، حمایت می کنند. حالا آیا این میزان از 50درصد بیشتر است یا کمتر؟ من نمی گویم این حامیان بخش بزرگتر جمعیت را تشکیل می دهند. اما وقتی بخش بزرگی از جامعه حامی شما هستند، یعنی شما مشروعیت دارید.

اسد در پاسخ به این جمله روزنامه نگار که «باراک اوباما» می گوید هیچ شکی در دست داشتن دولت سوریه در حمله شیمیایی وجود ندارد، تاکید کرد: من یکبار دیگر، از اوباما می خواهم اگر کوچکترین مدرکی در این مورد دارد، ارائه کند. او تا الان فقط دروغ گفته است.

رئیس جمهور سوریه همچنین با بیان اینکه تنها مورد اثبات شده در حمله به منطقه «غوطه» استفاده از گاز سارین است، گفت مشخص نیست که این گاز در اثر شلیک راکت در منطقه پخش شده یا بر اثر خطای مخالفان در حین حمل این گاز. به گفته «بشار اسد» مخالفان پیش از این هم از گاز سارین در نزدیکی حلب استفاده کرده اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت سوریه قصد تحقیقات در مورد حادثه غوطه را دارد، گفت اولین و مهمترین موضوع این است که تعداد دقیق قربانیان مشخص شود، چراکه آمارها و البته تصاویر بسیار متناقضی از این حادثه وجود دارد. به همین جهت باید این موضوع را به دقت مورد ارزیابی قرار داد.

غرب یک گام عقب تر از واقعیات بحران سوریه

اسد در مورد اینکه آیا دولت قادر است مناطق از دست رفته را بار دیگر به دست آورد، گفت در این جنگ «گرفتن یا از دست دادن اراضی» موضوعیت ندارد، چراکه جنگ بر سر آن است که سوریه از «شر تروریست ها خلاص شود». اگر منطقه ای هم آزاد شود، باز هم گروه های تروریستی ممکن است وارد آن منطقه شوند، همانطور که پیش از این هم چنین اتفاقی رخ داده است.

رئیس جمهور سوریه در پاسخ به این سوال که آیا از اینکه غرب نگاهی متفاوت به تحولات سوریه دارد، ناراحت نیست، گفت: منطقه شما همیشه یک گام از شرایط واقعی عقب است. زمانی که ما از اعتراضات خشونت بار سخن می گوئیم، شما هنوز در مورد «اعتراضات مسالمت آمیز» حرف می زنید. وقتی در مورد افراطی گری صحبت می کنیم، شما تازه شروع به حرف زدن در مورد «برخی» شبیه نظامیان می کنید. شما زمانی در مورد افراطی گری صحبت کردید که ما پیش از آن در مورد القاعده حرف زده بودیم. بعد از آن، آن ها از حضور «تعدادی» تروریست سخن گفتند، در حالی که ما می گفتیم تروریست ها در اکثریت هستند. حالا تازه رسیده اند به اینکه درصد تروریست ها نسبت به کل مخالفین 50-50 است. «جان کری» (وزیر خارجه آمریکا) که از این هم عقب تر است، او هنوز در مورد حدود 20درصد صحبت می کند.

 

 

«بشار اسد» در ادامه با بیان اینکه «غرب به القاعده بیشتر از من اعتماد دارد»، گفت: هرآنچه که غرب در یک دهه گذشته انجام داده، در حمایت از القاعده بوده است. شاید آن ها چنین قصدی نداشته اند، اما در عمل چنین چیزی رخ داده است. به همین دلیل هم هست که الان نیروهای القاعده از 80 کشور اینجا هستند. ما باید با ده ها هزار جنگجو مبارزه کنیم.

وی در بخشی از این مصاحبه با اشاره به سیاست های مستقل مسکو در قبال سوریه، گفت: برخی از اروپایی ها از طریق کانال های مختلف پیام می دهند و اعلام می کنند که مواضع و تحلیل های ما آن ها را متقاعد کرده، اما نمی توانند این موضوع را علنی اعلام کنند.

«بشار اسد» با اشاره به داستان سرایی دولت آمریکا برای اقدام نظامی علیه سوریه نیز گفت حتی مردم آمریکا و اروپا نیز این داستان ها را باور نکرده اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حاضر است آلمانی ها را به عنوان میانجی در درگیری بپذیرد، گفت: قطعا، علاقمندم نمایندگانی از آلمان به سوریه بیایند و در مورد حقایق با آن ها صحبت کنیم. آمدن به اینجا به معنی حمایت از دولت نیست.

رئیس جمهور سوریه در مورد آمارهایی هم که در زمینه میزان مالکیت دولت و مخالفان بر مناطق مختلف در رسانه های غربی منتشر شده، گفت: این آمارها اغراق شده است... مخالفان کنترل حتی یک منطقه را نیز به طور کامل در اختیار ندارند.

وی در مورد آمارهای آوارگان سوری که از سوی کشورهایی چون ترکیه ارائه می شود، گفت باید دید دلیل ارائه چنین آمارهای بالایی چیست. به گفته اسد ترکیه از این امر به عنوان یک امتیاز بشردوستانه برای خود در مجامع جهانی استفاده می کند. همچنین بودجه هایی برای کمک به این آوارگان دریافت می کند که ممکن است آن را برای خود نگه دارد و خرج آوارگان سوری نکند.

«بشار اسد» در مورد شرایط بازگشت آوارگان هم گفت دولت به شدت تلاش می کند تا ترس آن ها از بازگشت را برطرف کند. حتی اگر آن ها مخالف دولت هم باشند، دولت با این موضوع مشکلی ندارد. به گفته وی این تلاش ها تاکنون بسیار موفقیت آمیز بوده است.

استقبال دمشق از قطعنامه سازمان ملل

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «اشپیگل» در مورد قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه، این قطعنامه را «بسیار خوب» ارزیابی کرد و گفت این قطعنامه هیچ منافاتی با منافع ملی سوریه ندارد.

رئیس جمهور سوریه در مورد سامانه های پدافندی «اس-300» هم گفت دولت روسیه بارها در موارد مختلف اعلام کرده است که به حمایت خود از سوریه ادامه داده به تمام تعهدات و قراردادهای دوجانبه نه تنها در زمینه سامانه های ضدموشکی، بلکه در مورد هر نوع تسلیحات دیگری، پایبند است.

وی در پاسخ به این جمله خبرنگار که گفت «جامعه بین الملل هرآنچه در توان داشته باشد برای جلوگیری از ارسال سلاح برای دولت سوریه انجام می دهد»، گفت: به چه عنوان؟ آن ها چنین حقی ندارند. ما یک کشور هستیم و حق داریم از خود دفاع کنیم. ما سرزمین دیگران را اشغال نکرده ایم. جامعه بین الملل چرا زمانی که اسرائیل چنین تجهیزاتی دریافت می کند، مخالفتی نمی کند؟ آلمان سه زیردریایی برای اسرائیل فرستاده، در حالی که آن ها اراضی ما را اشغال کرده اند. به خاطر همین رویکردهای دوگانه است که ما به غرب اعتماد نداریم.

پیروزی و ثبات

رئیس جمهور سوریه در مورد اینکه چه زمان می توان مدعی پیروزی شد، گفت: رسیدن به ثبات پیروزی است. مرحله اول این است که از شر تروریست ها خلاص شویم. پس از آن، مرحله سخت تر و خطرناک تر این است که از دست ایدئولوژی آن ها که در بخش هایی از سوریه نفوذ کرده، راحت شویم. نباید بگذاریم یک کودک هشت ساله سر کسی را ببرد، آنطور که در شمال سوریه اتفاق افتاد. یا نباید بگذاریم کودکان شاهد سر بریدن باشند و انگار که فوتبال تماشا می کنند، از این واقعه خوشحالی و هلهله کنند. اگر نتوانیم با این موضوع که از خود تروریست ها هم خطرناک تر است مقابله کنیم، آینده ای غمناک در انتظار ما خواهد بود.

خبرنگار «اشپیگل» از رئیس جمهور سوریه سوال کرد که آیا معتقد است می تواند این کشور را به شرایط پیش از جنگ بازگرداند؟ بشار اسد پاسخ داد: از نظر ثبات، قطعا می توانیم. اگر بتوانیم میلیاردها دلار حمایت تروریست ها از جانب عربستان سعودی و قطر، و حمایت لجستیکی از جانب ترکیه را متوقف کنیم، می شود در عرض چند ماه این مسئله را حل کرد.

وی همچنین تاکید کرد که برای دستیابی به راهکاری مسالمت آمیز تنها حاضر است با مخالفانی که سلاح خود را بر زمین گذاشته اند و نه گروه های تروریستی وارد مذاکره شود.

رئیس جمهور سوریه در پایان با بیان اینکه خانواده اش حتی یک لحظه دمشق را ترک نکرده اند، گفت اگر می خواست هراسی به خود راه دهد، باید مدت ها قبل سوریه را ترک می کرد.

 

کلید واژه ها: ترکیه


نظر شما :