اخضر ابراهیمی: حضور ایران در ژنو ۲ ضروری است

۱۸ مهر ۱۳۹۲ | ۲۱:۴۳ کد : ۱۹۲۲۷۰۸ سرخط اخبار

اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه اعلام کرد: ایران یکی از کشورهای مهم در امور سوریه است و همراه دبیر کل سازمان ملل بر شرکت تهران در نشست ژنو تاکید داریم.

اخضر ابراهیمی در پاسخ به پرسش های خبرنگاران شبکه پنج و رادیو بین المللی فرانسه و همچنین روزنامه ی لوموند بار دیگر بر لزوم حل و فصل دیپلماتیک بحران سوریه تاکید کرد.

ابراهیمی گفت: از زمانی که این ماموریت خطیر بر دوش من نهاده شده است، شاهد هستید که همیشه تکرار کرده ام اوضاع بسیار بحرانی است و هر روز هم بحرانی تر می شود. من بارها و بارها از وقوع و تشدید جنگ داخلی خونین در سوریه هشدار داده ام، اما هیچ کس نخواست هشدارهای مرا جدی بگیرد. متاسفانه اکنون این وضع تغییر نکرده است. سوری ها نمی توانند مشکلات خود را به تنهایی حل و فصل کنند.

وی افزوده است: بهتر است که طرف ها دریابند کشتن یکدیگر و مردم بی گناه هیچ مشکلی را حل نمی کند و چاره کار گفتگو و مذاکره است. معتقدم مناقشه ای واقعی به وجود آمده است و کشورهای منطقه نیز قادر به کمک نیستند و به همین علت تلاش خود را بر روی محافل خارجی یعنی جامعه بین المللی بویژه آمریکا و روسیه متمرکز کرده ام.

اخضر ابراهیمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر مخالفت مخالفان با شرکت در هرگونه گفتگویی تا زمانی که اسد روی کار باشد، گفت: دو طرف درگیر به این نتیجه رسیده اند که این بحران راه حل نظامی ندارد و به همین علت باید به دنبال راه حلی سیاسی بود. ما با حمایت شورای امنیت می کوشیم، راه حلی سیاسی پیدا کنیم که همه طرف های سوری و کشورهای منطقه و جامعه بین المللی را مشارکت دهیم. متاسفانه مواضع طرف های درگیر هر روز تغییر می کند و این به معضلی برای ما تبدیل شده است.

ابراهیمی افزود: روس ها می گویند، دولت سوریه و شخص بشار اسد برای شرکت در ژنو و مذاکره برای خروج از بحران موافق است و آمریکایی ها نیز می گویند مخالفان تلاش می کنند، گروهی گسترده تشکیل دهند تا بتوانند در ژنو حضور یابند که علائم خوبی است اما هیچ چیز قابل پیش بینی نیست.

خبرنگار روزنامه ی لوموند پرسید: آیا باید از اپوزیسیون غیر سلفی حمایت می شد؟

ابراهیمی گفت: به هیچوجه. بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد و من، از ابتدا گفته ایم هیچ راه حل نظامی برای این بحران وجود ندارد. مسلح کردن طرف های درگیر فقط باعث مرگ بیشتر غیرنظامیان و افزایش خشونت ها می شود. تلاش برای ایجاد تعادل بین نیروهای سوریه و مخالفان ناممکن است. زمانی عنوان شده بود مخالفان در موضع برتر قرار گرفته اند و گفته می شد حکومت در شرف سقوط است، اما هرگز باور نکردم. اکنون می گویند بشار اسد پیروز شده است و مخالفان به کلی شکست خورده اند، اما من هنوز باور و هرگز به آن اعتقادی ندارم.

اوضاع کنونی در سوریه نوعی جنگ داخلی است. هنری کیسینجر پیشتر گفته بود ارتش منظمی که با نیروهای غیرمنظم مبارزه می کند، در صورتی که پیروز نشود، شکست می خورد. شورشیان اگر شکست نخورند پیروز خواهند شد که هنوز شکست نخورده اند.

اخضر ابراهیمی تصریح کرد: در زمان حاضر نیروهای خارجی زیادی به نفع دو طرف متخاصم مبارزه می کنند، اما به عقیده من اگر بنا باشد صلح در سوریه برقرار شود، این مساله صرفا با توافق میان خود سوری ها ممکن خواهد بود.

در زمان حاضر حضور نیروهای جهادی و سلفی در سوریه تهدیدی برای این کشور و برای کل منطقه به شمار می رود. در گذشته شاهد همین مساله در لبنان، افغانستان و مالی بوده ایم و نتایج تاسفبار آن را نیز مشاهده کرده ایم.

وی گفت: آنچه در سوریه در حال جریان است، وقوع چندین جنگ مختلف در این کشور است. از یک سو جنگی داخلی جریان دارد، اما از سوی دیگر جنگی مذهبی آغاز شده است. از طرفی دیگر نیز شاهد راه افتادن جنگی منطقه ای نیز هستیم که در آن برخی کشورهای منطقه مانند عراق، ترکیه، قطر و عربستان دخیل هستند که در این میان کشورهایی چون لبنان و اردن نیز قربانی این وضع می شوند.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه درباره مذاکرات ژنو ۲ نیز گفت: به علت اختلاف های عمیق میان پنج عضو دائم شورای امنیت، هرگز پیشرفتی در برگزاری این دور از مذاکرات حاصل نشده است. به تازگی با جلسات فشرده ای که داشته ایم، موفق شده ام سیاست های آمریکا و روسیه را به هم نزدیک کنم. نشست ژنو، کنفرانسی با حضور کشورهای منطقه، پنج عضو دائم شورای امنیت و دو طرف درگیر در سوریه خواهد بود.

هدف ما برگزاری نشست ژنو ۲ بدون هیچ پیش شرط است و اسد نمی تواند بگوید برای مذاکره با چه کسی به ژنو می آید و مخالفان نیز همینطور نمی توانند از قبل بگویند ما چنین خواسته ای داریم.

خبرنگار شبکه پنج فرانسه پرسید: آیا تصور سوریه ای با حضور اسد در سال های آینده ممکن است؟

ابراهیمی پاسخ داد که مخالفان به شدت از من دلخور هستند که چرا علیه اسد موضع گیری نکرده ام، یا اینکه باید در دادگاه کیفری بین المللی محاکمه شود. اما نباید فراموش کرد که این نقش من نیست و از صلاحیت من خارج می باشد. مهمترین ماموریت من تلاش برای پایان دادن به خشونت های خونین در سوریه است.

خبرنگار رادیو بین المللی فرانسه درباره سلاح های شیمیایی سوریه نیز پرسید که ابراهیمی گفت: سازمان ملل هرگز نگفته است که حکومت در ۲۱ اوت نزدیک دمشق از سلاح های شیمیایی استفاده کرده است. این ماموریت سازمان ملل نبوده است. این سازمان فقط ثابت کرده است از سلاح های شیمیایی استفاده شده است.

وی افزود: این موضوع واقعا آزار دهنده است که همه ی مساله سوریه به شناسایی و انهدام سلاح های شیمیایی محدود شده است در حالیکه خونریزی ها همچنان ادامه دارد.

ابراهیمی با اشاره به حضور میلیون ها آواره سوری در کشورهای مختلف گفت: موضوع سلاح های شیمیایی حل و فصل شده و جامعه بین المللی در حال انهدام آنها است. سوریه اکنون فهرست همه مراکز انباشت تسلیحات شیمیایی را ارائه کرده است. اما بازهم می گویم که مشکل اساسی وجود این سلاح ها نیست بلکه مشکل، کشته شدن سوری ها به دست سوری ها و به کمک دیگران است.

وی درباره تهدیدهای آمریکا و فرانسه علیه سوریه نیز اظهار داشت: این تهدیدها صرفا باعث پیشرفت در پرونده شیمیایی سوریه شد و بر جهانیان این موضوع را گوشزد کرد که مشکلی خطرناک وجود دارد که ممکن است گریبانگیر سراسر جهان شود. همه تلاش من این است که کنفرانس ژنو ۲ در ماه نوامبر برگزار شود.

ابراهیمی در پاسخ به پرسش خبرنگار لوموند درباره جایگاه نیروهای افراطی در آینده سوریه گفت: روس ها، آمریکایی ها و در مجموع کشورهای منطقه اتفاق نظر دارند که این نیروها نباید حاکم شوند. مساله اصلی این است که چگونه به راه حلی دست خواهیم یافت که پاسخگوی خواسته های مردم سوریه باشد و در عین حال مانع قدرت گرفتن نیروهای تروریستی و تندرو گردد. فرآیند سیاسی باید آغاز و در نهایت به برگزاری انتخاباتی تحت کنترل و نظارت بین المللی منجر شود.

ابراهیمی درباره حضور ایران در کنفرانس ژنو ۲ نیز گفت: دبیرکل سازمان ملل و دبیرکل اتحادیه عرب همیشه گفته اند، ایران و عربستان که هر دو در کنفرانس ژنو یک غایب بوده اند، باید در ژنو ۲ حضور داشته باشند.

به نظر می رسد، وجهه جدید ایران و اتفاقاتی که در نیویورک افتاد مثبت باشد. من در نیویورک با حسن روحانی و محمدجواد ظریف دیدار کردم و مایل هستند در مذاکرات شرکت کنند که هیچ پیش شرطی هم ندارند، اما از سوی دیگر تمایل برای حضور در این نشست چندان نیست.
مجری شبکه پنج فرانسه پرسید: ایران با ریاست جمهوری روحانی ممکن است نقشی به عنوان حل و فصل دیپلماتیک مناقشه سوریه ایفا کند؟ و آیا این موضوع به رفع یا دستکم کاهش تحریم های ضد ایرانی منجر خواهد شد؟

ابراهیمی پاسخ داد: این مسائل خارج از محدوده کاری کنفرانس ژنو است. همه حاضران در نشست با هدف حمایت از مذاکره طرف های درگیر در سوریه می آیند. امیدواریم ایران، عربستان، ترکیه، آمریکا و فرانسه این نقش را ایفا کنند.

خبرنگار لوموند پرسید: آیا از ایران برای حضور در ژنو دعوت می کنید؟

ابراهیمی پاسخ داد: من مسئول ارسال دعوتنامه ها نیستم. دبیرکل سازمان ملل گفته که تهران باید در ژنو حضور یابد اما تصمیم را آمریکا و روسیه خواهند گرفت.

خبرنگار شبکه ی پنج تلویزیون فرانسه گفت: ایران از طریق حزب الله یکی از حامیان نظامی بشار اسد است.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در بحران سوریه نیز گفت: فقط حزب الله نیست بلکه ایران هرگز پنهان نکرده که افرادی در سوریه دارد. آنان می گویند در این کشور درحال نبرد نیستند و صرفا ماموریت مشاوره فنی و آموزشی دارند.

خبرنگار رادیو بین المللی فرانسه نظر ابراهیمی را درباره احتمال شرکت عربستان در نشست ژنو ۲ جویا شد.

وی گفت: اگر ایران دعوت شود، عربستان هم دعوت می شود. اما این موضوع که چه کشوری می آید و چه کشوری نمی آید، هرگز مشخص نیست.

خبرنگار رادیو بین المللی فرانسه پرسید: عربستان کشور بزرگ سنی و ایران کشور بزرگ شیعه است. آیا سوریه صحنه رویارویی میان سنی ها و شیعیان به واسطه این دو کشور بزرگ نیست؟

ابراهیمی پاسخ داد: متاسفانه در سوریه با وضعی اسفبار روبرو هستیم و البته فقط به این کشور محدود نمی شود. در پاکستان و عراق نبرد بین سنی ها و شیعیان مشهود است. در لبنان نیز تضادها بین شیعیان و سنی ها برجسته تر از دشمنی های دیرینه شده است. اما در سوریه به مراتب وضعیت پیچیده تر است زیرا شیعیان سه درصد جمعیت را تشکیل می دهند و علوی ها شاخه ای از آنان هستند. سوریه پیشتر الگویی از تعامل مذاهب با یکدیگر بود اما اکنون شاهدیم که در حال سقوط به جهنم است و ماموریت ما این است که از این سقوط جلوگیری کنیم.
 

کلید واژه ها: فرانسه سازمان ملل متحد شیعیان لوموند کنفرانس ژنو


نظر شما :