کارشناسان در کنفرانس سالانه بگین – سادات هشدار دادند:

وجب به وجب اسرائیل در تیررس هزاران موشک‌ حزب الله

۲۱ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۲۲۷۸۹ اخبار اصلی خاورمیانه
حزب الله قدرتمندترین نیروی مخالف اسرائیل است که همچنان تهدیدی بالقوه برای نهادهای سیاسی و امنیتی رژیم اشغالگر محسوب می‌شود و برای اثبات این ادعای خود به اظهارات گلعاد اردان، وزیر امور حمایت از جبهه داخلی اشاره کردند که اخیرا گفت: «حزب الله بیش از 200 هزار موشک در اختیار دارد.»
وجب به وجب اسرائیل در تیررس هزاران موشک‌ حزب الله

دیپلماسی ایرانی: دانشکده بار ایلان در نزدیکی تلاویو، پایتخت رژیم صهیونیستی کنفرانس سالانه خود را که هر ساله با همکاری مرکز مطالعات بین الملل بگین – سادات برگزار می کند، برگزار کرد. بر خلاف سال های گذشته در این کنفرانس چهره های برجسته ای از رهبران سیاسی و فرماندهان امنیتی این رژیم شرکت کردند که با بهره برداری از فرصت برگزاری این کنفرانس اقدام به رونمایی از دستوالعمل های ویژه و عمومی خود برای دادن پیام به کشورهای همسایه از جمله لبنان و سوریه کردند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، همانند همیشه موضوع حزب الله شاه بیت کنفرانس بود. همچنین دست اندرکاران قدرت در رژیم صهیونیستی مدعی شدند که دیگر ارتش سوریه به دلیل درگیر شدن با مخالفان مسلح سوری توانایی رویارویی نظامی با اسرائیل را ندارد، کما این که موشه یعلون، وزیر امنیت اسرائیل با تایید گزارش اخیر مرکز مطالعات بگین – سادات مدعی شد که حزب الله به دلیل درگیر شدن در بحران سوریه تا اندازه بسیاری در جامعه عربی جایگاه مردمی خود را از دست داده است! همچنین این مرکز مدعی شده است به دلیل تبدیل شدن درگیری های منطقه ای به بحث های طایفه ای شیعه و سنی و به دلیل این که حزب الله یک جریان شیعی مدافع حکومت علوی در سوریه است، نزد بسیاری از جریان های سنی در جهان عرب منفور شده است. با علم بر این که جریان های سنی افراطی نیز طی سالیان اخیر به شدت رشد کرده اند و تلاش داشته اند تا نقش به سزایی در تحولات منطقه به ویژه بعد از بهار عربی به ویژه بحران سوریه ایفا کنند.

با این حال مقام های اسرائیلی اذعان کردند که حزب الله قدرتمندترین نیروی مخالف اسرائیل است که همچنان تهدیدی بالقوه برای نهادهای سیاسی و امنیتی رژیم اشغالگر محسوب می شود و برای اثبات این ادعای خود به اظهارات گلعاد اردان، وزیر امور حمایت از جبهه داخلی اشاره کردند که اخیرا گفت: «حزب الله بیش از 200 هزار موشک در اختیار دارد.» اردان همچنین گفته بود: «خطرناک ترین سناریو برای ارتش اسرائیل این است که هدف هزاران موشک قرار بگیرد و در صورتی که جنگی در منطقه دربگیرد اسرائیل سه هفته پیاپی مورد حمله موشکی قرار خواهد گرفت. حزب الله با این موشک ها می تواند هر خانه ای را در اسرائیل هدف قرار دهد.» وی همچنین گفته بود: «در توافقی که در وزارت امنیت اسرائیل حاصل شده است، رهبران جبهه داخلی مسئولیت نظارت و تولی منابع حیاتی و مواد خطرناک و نظارت بر رسانه ها برای حفاظت از اطلاعات حساس و امنیتی را بر عهده خواهند گرفت.»

در این کنفرانس همچنین مقام های صهیونیستی خبر دادند که ظرف هفته های آینده قانون جبهه داخلی جدید اسرائیل توسط کنست (پارلمان اسرائیل) تکمیل خواهد شد.

مقام های صهیونیستی در این باره در این کنفرانس همچنین به انتقاد از دولت نتانیاهو پرداختند و تاکید کردند، به رغم این که نگرانی های بسیاری درباره حمله موشکی به حزب الله وجود دارد، بیش از چهل درصد از ساکنان سرزمین های اشغالی تا کنون ماسک های ضد گاز دریافت نکرده اند و مقام های اسرائیلی نیز توجهی به این موضوع ندارند.

خطرناک ترین سناریو برای ارتش اسرائیل این است که هدف هزاران موشک قرار بگیرد و در صورتی که جنگی در منطقه دربگیرد اسرائیل سه هفته پیاپی مورد حمله موشکی قرار خواهد گرفت. حزب الله با این موشک ها می تواند هر خانه ای را در اسرائیل هدف قرار دهد.

در همین رابطه ژنرال گیورا آیلند، رئیس سابق شورای امنیت ملی اسرائیل در این کنفرانس به دولت بنیامین نتانیاهو هشدار داد که جنگ احتمالی آتی با حزب الله همانند جنگ سابق با دولت اسرائیلی نخواهد بود، بلکه بسیار شدیدتر و ویران کننده تر برای اسرائیل خواهد بود چرا که حزب الله توانسته است تاکتیک مبارزه خود را بسیار بیشتر از اسرائیل تقویت کند.

وی هشدار داد که ارتش اسرائیل در صورت جنگ با حزب الله نمی تواند بر آن پیروز شده و شکستی را متحمل آن کند، و این مساله باعث خواهد شد تا تغییرات استراتژیک گسترده ای به وجود آید و توانایی های تدافعی حزب الله بیش از پیش تقویت شود.

وی همچنین گفت: «فعال سازی توانایی نظامی با محدودیت هایی مواجه شده است که می تواند ماهیت جنگ ها را تغییر دهد. بعد از جنگ اکتبر 1973 بیشتر جنگ ها میان کشورها با سازمان ها و گروه ها بوده و کمتر شاهد جنگ میان کشورها با یکدیگر بوده ایم که این مساله بر لزوم طرح ریزی نظامی با هدف تغییر جنگ با منطق کلاسیک را ایجاب می کند.»

آیلند که از مراجع استراتژیک بسیار مهم در رژیم عبری محسوب می شود درباره جنگ احتمالی دوم اسرائیل با حزب الله در لبنان همچنین گفت: «برای جلوگیری از ارتکاب خطا در اسرائیل باید به فکر واکنش مناسب باشیم. از این رو باید اعلام کنیم که همه لبنان، از حزب الله گرفته تا دولت و شهروندان عادی و ارتش لبنان، همگی اهدافی هستند که می توان به آنها حمله کرد و همه آنان دشمنانی هستند که باید در جنگ هدف قرار بگیرند.»

وی تاکید کرد، اگر در جنگ اخیر با حزب الله توانستیم جنگ را به پایان برسانیم به دلیل حمایت های بین المللی بود و باید اعتراف کنیم که در این جنگ هیچ پیروزی ای علیه حزب الله به دست نیاوردیم.

ژنرال یائیر گولان، فرمانده ارتش اسرائیل در جبهه شمالی نیز در این باره گفت: «هر چه توانایی حزب الله برای حمله به عمق اسرائیل افزایش یابد ارتش اسرائیل متحمل هزینه های سنگین تری خواهد شد. قدرت و شناخت تنها توانایی های اسرائیل برای حل مشکل حملات موشکی حزب الله در جنگ آتی خواهد بود و برای این که بتوانیم با توانایی های حزب الله مقابله کنیم مجبوریم که به روستاها و خانه ها در جنوب لبنان حمله کنیم، مبادا که نیرویی از حزب الله در آن جا باشد یا این که انباری از سلاح های حزب الله در آن جا نگهداری شده باشد.»

وی اذعان کرد، هر جنگی که در آینده با حزب الله در بگیرد به غایت سخت خواهد بود که به هیچ وجه قابل مقایسه با جنگ های سابق اسرائیل نیست و نتایج آن نیز قطعا سخت و طاقت فرسا خواهد بود.

گولان تاکید می کند، علی رغم این که ما تجربه جنگ با مقاومت فلسطینی در جنوب را داریم اما تهدید در جبهه شمالی ده ها بار بیشتر از جبهه جنوبی است و بر اساس ارزیابی های ما حداقل 70 هزار موشک پیشرفته و دقیق حزب الله تاسیسات برق در منطقه الخضیره و مقر فرماندهی نظامی عام موسوم به "الکریاه" در مرکز تلاویو و فرودگاه های بین المللی اسرائیل را هدف قرار داده اند برای همین چاره ای نیست جز این که برای واکنش به این حملات در صورت بروز جنگ همه تر و خشک را در سرزمین "برنج" هدف قرار دهیم و همه را با هم بسوزانیم.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11
 

کلید واژه ها: ارتش اسرائیل حزب الله لبنان


نظر شما :