غرب ایران هسته‌ای را پذیرفته مذاکرات فقط بر سر شفافیت است

تهران و واشنگتن به دنبال نتایج سریع در گفت‌وگوها

۲۴ مهر ۱۳۹۲ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۹۲۲۹۰۱ اخبار اصلی پرونده هسته ای
اگر مذاکرات شکست بخورند بهترین خوش خدمتی را به دشمنان منطقه‌ای ایران انجام داده که تمایل بسیاری دارند تا مانع نزدیکی روابط امریکا – ایران شوند. به ویژه برای اسرائیل که به شدت تمایل دارد تا برنامه هسته‌ای ایران را از طریق قوه نظامی از بین ببرد.
تهران و واشنگتن به دنبال نتایج سریع در گفت‌وگوها

دیپلماسی ایرانی: از روز سه شنبه مذاکرات ایران با 1+5 بر سر پرونده هسته ای در کاخ ملل ژنو آغاز می شود. مذاکراتی که توجه بسیاری از رسانه های بین المللی را به خود جلب کرده است. این روزها که اخبار سوریه به حاشیه رفته است و بحران عراق و مصر دیگر در راس اخبار رسانه ها نیست، مذاکرات هسته ای ایران به سمتی می رود که راس اخبار رسانه ها را به خود اختصاص دهد.

در همین رابطه روزنامه السفیر، چاپ لبنان یادداشتی را به قلم مصطفی اللباد، روزنامه نگار مشهور مصری که به کارشناس امور ایران و خاورمیانه در رسانه های عرب مشهور است، منتشر کرده که به همین موضوع می پردازد. اللباد در ابتدای یادداشت خود می نویسد: از روز سه شنبه دور تازه ای از مذاکرات ایران با شش قدرت بزرگ جهانی یعنی امریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان در ژنو، پایخت سوئیس بر سر برنامه هسته ای ایران برگزار می شود و بار دیگر ایران می رود تا نور فلاش دوربین ها را متوجه خود کند، به ویژه که پرونده هسته ای می رود تا مجددا مورد توجه افکار عمومی بین المللی و منطقه ای واقع شود. این مذاکرات فرصت ممتازی است برای ایران تا بتواند عمل را به گفته ها ربط دهد و از دستاوردهای عظیمی که از سفر رئیس جمهوری روحانی به سازمان ملل به دست آورده است، محافظت کند. هم زمان این مذاکرات می تواند مخاطرات بسیاری را برای ایران در بر داشته باشد به گونه ای که اگر مذاکرات شکست بخورند بهترین خوش خدمتی را به دشمنان منطقه ای ایران انجام داده که تمایل بسیاری دارند تا مانع نزدیکی روابط امریکا – ایران شوند. به ویژه برای اسرائیل که به شدت تمایل دارد تا برنامه هسته ای ایران را از طریق قوه نظامی از بین ببرد.

در ادامه این یادداشت آمده است: این مذاکرات در حالی آغاز می شوند که راه جدیدی را برای خود تعریف کرده است، راهی که رهبر انقلاب، آیت الله سید علی خامنه ای با گفتن عبارت "نرمش قهرمانانه" اجازه آغاز آن و محک زدن غرب مطابق با آن را به مذاکره کنندگان ایرانی داده است. نرمشی که البته قبل از هر چیز مبتنی بر دفاع از خطوط قرمز ایران در پرونده هسته ای است و می گوید تحت هر شرایطی باید غنی سازی اورانیوم برای اهداف صلح آمیز حفظ شود و همه سوخت هسته ای خود را در خاک خود تحت کنترل داشته باشد. به رغم این که حاضران در نشست ژنو در برابر دوربین ها خنده بر لب خواهند داشت اما پیش بینی می شود که در این دو شب مذاکرات سختی در پیش داشته باشند. مذاکراتی که با توجه به حجم فرصت ها و مخاطرات پیرامونش پیچدگی های بسیاری خواهد داشت و در عین حال نیازمند مهارتی ویژه در مذاکرات خواهد بود.  

فردا اگر خنده مذاکره کنندگان را در برابر دوربین ها دیدیم به یاد این گفته استراتژیست مشهور کلاوزفتز بیفتید که گفت: «اگر نتوانستی از دشمنت در مذاکرات چیزی بگیری مطمئن باش که توپ خانه هایت هم نمی توانند آن را گلوله باران کنند.»

وی در ادامه می نویسد: انتظار می رود که ایران در این مذاکرات طرحی کامل برای راضی کردن طرف های مذاکره کننده ارائه دهد تا ثابت کند که در مذاکره جدی است و برای رسیدن به حل پرونده بسیار تمایل دارد. برای رسیدن به این هدف احتمالا ایرانی ها تحرکات دیپلماتیک خاصی را خواهند داشت. ایرانی ها انتظار دارند که از طریق این مذاکرات بتوانند تحریم های اقتصادی را لغو و در عین حال غنی سازی اورانیوم خود را حفظ کنند. اگر ایران بپذیرد که سطح غنی سازی خود را کاهش دهد این مساله نشان می دهد که ایران پذیرفته است تا ضمانت های لازم برای مسالمت آمیز بودن برنامه هسته ای اش ارائه دهد. چرا که روشن است غنی سازی 5 درصدی اورانیوم فقط برای اهداف صلح آمیز کاربرد دارد و هیچ کاربرد دیگری در مسائل نظامی و تسلیحاتی نخواهد داشت. در عین حال این مساله نشان می دهد که دستاوردهایی که ایران در حال حاضر به دست آورده است برایش کافی است و به آن قانع است و به عبارت دیگر به آن چه خواسته، رسیده است. اما بدیهی است که ایران از حق غنی سازی خود کوتاه نمی آید و به هیچ وجه حاضر به توقف آن نخواهد بود.

مصطفی اللباد در پایان می نویسد: دو طرف ایرانی و امریکایی نیاز به نتایج سریع در مذاکرات دارند تا بتوانند به مقابله با دشمنان مشترکشان چه در داخل و چه در منطقه و چه در جهان برخیزند. فردا اگر خنده مذاکره کنندگان را در برابر دوربین ها دیدیم به یاد این گفته استراتژیست مشهور کلاوزفتز بیفتید که گفت: «اگر نتوانستی از دشمنت در مذاکرات چیزی بگیری مطمئن باش که توپ خانه هایت هم نمی توانند آن را گلوله باران کنند.» به معنای دیگر دستیابی ایران به تکنولوژی کامل هسته ای واقعیتی است که قابل انکار نیست و آن چه اکنون بر سر آن مذاکره می شود فقط شفافیت در برنامه هسته ای ایران و مسالمت آمیز بودن آن است، چیز دیگری نیست!
تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: حسن روحاني مذاكرات ايران 1+5


نظر شما :