چرا ظریف فیس بوک را برگزید؟

۳۰ مهر ۱۳۹۲ | ۱۷:۰۷ کد : ۱۹۲۳۲۸۹ سرخط اخبار
نویسنده: حمید توکلی، مشاور و مدرس برندسازی و برندسازی اینترنتی.
چند ماه پیش روزنامه فایننشال تایمز نوشت: “ظریف که نماینده سابق ایران در سازمان ملل بوده، چهار سال پیش به فیس بوک ملحق شد و هنوز تعداد هواداران او به اندازه ۸۰ هزار نفری که فیس بوک خاتمی را لایک کرده اند یا ۳۰۰ هزار طرفدار میرحسین موسوی در فیس بوک نیست.”

از دیروز که جمع آوری اطلاعات برای نگارش این مطالب را آغاز کردم ۵ هزار نفر به طرفداران صفحه “جواد ظریف” در فیس بوک اضافه شده اند و در حال حاضر وزیر امور خارجه کشورمان با ۵۰۰ هزار لایک، صاحب پرطرفدارترین صفحه ایرانیان است.

جواد ظریف در فیس بوک

دلیل اهتمام دکتر ظریف در برندسازی شخصی چیست؟

جناب دکتر محمدجواد ظریف وزیر هستند، وزیر به رای اعتماد نمایندگان محترم مجلس نیاز دارد نه به آرای مردم. پس چرا ظریف با ظرافت هایش در برندسازی شخصی در حال ساختن یک چهره مردمی و پرطرفدار از خودش است؟ این سوال زمانی پررنگ تر می شود که بدانیم ایشان با نوشتن در فیس بوک تعدادی از نمایندگان مجلس را دل آزرده کرده اند و عملا محبوبیت مردمی را نسبت به محبوبیت مجلسی در الویت قرار داده اند.

یکی از نمایندگان محترم مجلس بیان داشته اند که: “ورود به صفحه فیس بوک آن هم از سوی مقامات امنیتی کشور، مغایر با موازین اسلامی و خلاف مقررات و اصول اسلامی است؛ از آقای ظریف به عنوان وزیرخارجه انتظار نداشتم که چنین عملی را مرتکب شود و خیلی از نمایندگان مجلس نسبت به این حرکات غیرمنطقی دکتر ظریف واکنش نشان دادند و خواستار دلایل انجام این کارها از سوی ایشان شدند.”

شاید اولین چیزی که به ذهنتان خطور می کند این است که “دکتر ظریف می خواهد رئیس جمهور شود”.

البته اینگونه قضاوت ها برای ایشان تازگی ندارد. روزنامه هرالدتریبون نوشته است: محمد جواد ظریف به اندازه ای در دانشگاه ها، محافل عمومی سیاسی و اجتماعی حضور پیدا می کند که لیزا اندرسون، رئیس دانشکده امور بین الملل دانشگاه کلمبیا از وی پرسیده است که آیا قصد شرکت در رقابت های انتخاباتی آمریکا را دارد؟

دکتر جواد ظریف در دانشگاه “روابط بین الملل” خوانده است، فقط به بین المللش نگاه نکنید؛ ایشان استاد روابط هستند. اگر از این منظر به مساله نگاه کنیم دیگر نیازی ندارد فکر کنیم که تنها انگیزه ی یک وزیر برای کسب محبوبیت مردمی، انگیزه ی رسیدن به ریاست جمهوری است. ظریف در حال بهبود روابط ایران با دنیاست و ظاهرا اینطور می پندارد که بهبود رابطه با مردم، پیش نیاز بهبود رابطه با کشورهای دنیاست. دکتر جواد ظریف با محبوبیت فیس بوکی خودشان توجه رسانه های بین المللی را جلب کرده و بدون آنکه کلامی به زبان بیاورد به روشنی حامل این پیام است که مردم ایران، پشتیبان مواضع دولت ایران در عرصه بین المللی هستند. اینکه یک مقام سیاسی بلند پایه، محبوب ترین شخصیت فیس بوکی ایران است، پیام های زیادی برای مردم دنیا دارد.

برندسازی شخصی جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران

چرا فیس بوک به عنوان ابزار برندسازی شخصی در اینترنت انتخاب شد؟

از زمانی که اینترنت به خانه های مردم راه پیدا کرده، گزارش نویسی به یکی از مهمترین ابزارهای برندسازی شخصی تبدیل شده است. زمانی وبلاگ ها به عنوان مهمترین ابزار گزارش نویسی قلمداد می شدند و حالا شبکه های اجتماعی به خصوص فیس بوک رقیب سرسخت وبلاگ ها شده اند. دکتر ظریف می توانستند در شبکه های اجتماعی ایرانی بنویسند یا یک وبلاگ شخصی برای خودشان دست و پا کنند، لااقل با نوشتن در گوگل پلاس زمینه ساز مخالفت های کمتری می شدند، اما چرا دکتر ظریف فیس بوک را به عنوان ابزار محوری برندسازی شخصی در اینترنت انتخاب کردند؟

مزیت های حضور در شبکه اجتماعی نسبت به نگارش در وبلاگ شخصی چیست؟

  1. نشان دادن دقیق میزان محبوبیت با بهره گیری از تعداد هواداران؛ البته در وبلاگ هم می توان با تعداد نظرات بالا، بازدید بالا و … میزان محبوبیت را نشان داد اما تعداد لایک امکان رتبه بندی افراد مختلف را نیز به مخاطبان می دهد، همانطور که مشاهده کردید رسانه ها گاهی تعداد هواداران شخصیت های مختلف در فیس بوک را با هم مقایسه می کنند. اما ابزار شفافی برای مقایسه محبوبیت دو وبلاگ وجود ندارد.
  2. وبلاگ شخصی متعلق به یک شخص است اما امکانات شبکه اجتماعی به طور مساوی در اختیار همه قرار دارد. بنابراین روابط افراد در شبکه های اجتماعی به طور معمول گرم تر از روابط نظردهندگان با نویسنده وبلاگ است.

مزیت های حضور در فیس بوک نسبت به فعالیت در سایر شبکه های اجتماعی چیست؟

  1. فیس بوک فیلتر است و برخی نمایندگان محترم مجلس ورود به آن را مخالف مقررات می دانند. به نظر می رسد دکتر ظریف می خواهد به صورت عملی و آشکارا نسبت به فیلتر بی دلیل سایت های اینترنتی اعتراض نماید و حضور در فیس بوک این امکان را به ایشان داده است.
  2. فیس بوک پرطرفدارترین شبکه اجتماعی در میان ایرانیان است. دکتر ظریف ترجیح داد به جای فعالیت در گوگل پلاس یا … در محیطی فعالیت نماید که مردم آن را انتخاب کرده و بیشتر می پسندند. حضور ایشان در فیس بوک مثل آن است که در میان جمعیت مردم حضور یافته باشند.
  3. اگر دکتر ظریف در یک شبکه اجتماعی ایرانی ۵۰۰ هزار لایک داشت، تعداد لایک هایش با کدام شخصیت ها مقایسه می شد؟ مهمتر آنکه آیا در مورد واقعی بودن تعداد لایک ها در شبکه اجتماعی ایرانی شبهه به وجود نمی آمد؟ ایشان در سایتی گزارش نویسی می کنند که مورد اعتماد بسیاری از مردم دنیاست.

دکتر محمدجواد ظریف با حضور در فیس بوک به کاهش فاصله مردم و مسئولین کمک بزرگی می کنند.
به امید نامی نیک برای ایشان و همه مسئولین محترم کشور.

 

کلید واژه ها: فیس بوک دکتر ظریف شبکه اجتماعی برندسازی شبکه های اجتماعی


نظر شما :