آغاز اعتمادسازی از جانب تهران

ایران غنی سازی 20 درصدی را متوقف کرده است؟

۰۲ آبان ۱۳۹۲ | ۱۶:۰۴ کد : ۱۹۲۳۳۸۶ اخبار اصلی پرونده هسته ای
در صورتی که ایران هم اکنون غنی سازی 20 درصدی را تعلیق کرده باشد و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز آن را تایید کند، به این معنی است که تهران نخستین گام در جهت توافق هسته ای را برداشته و غرب نیز باید متناسب با آن پاسخ دهد.
ایران غنی سازی 20 درصدی را متوقف کرده است؟

دیپلماسی ایرانی: دو هفته مانده به مذاکرات هسته ای ژنو و در حالی که بحث اقدامات اعتمادساز در ایران و غرب مطرح است، یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از توقف عملیات غنی سازی 20 درصدی خبر می دهد. او می گوید ایران دیگر غنی سازی را در این سطح انجام نمی دهد، چرا که سوخت راکتور تحقیقاتی تامین است و به غنی سازی 20 درصدی نیازی نیست.این تنها اظهار نظری است که در روزهای اخیر در مورد تعلیق غنی سازی 20 درصدی مطرح شده و در صورتی که مقامات مسئول آن را تایید کنند، تهران در واقع به یکی از اصلی ترین درخواست های گروه 1+5(آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان)، پاسخ داده و یک گام مهم در جهت اعتمادسازی به منظور حصول توافق هسته ای، برداشته است.

اشاره به توقف غنی سازی 20 درصدی از سوی سید حسین نقوی حسینی انجام شده است. نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی. همان نماینده ای که می گوید تعطیلی فوردو در دستور کار نیست و بیش از 95 درصد قطعات هسته ای در داخل کشور تولید می شود. او که سمت سخنگویی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را بر عهده دارد، یک سال و اندی پیش در گفت و گو با خانه ملت، تاکید کرده بود ایران از غنی سازی 20 درصدی دست نمی کشد. نقوی حسینی در در اردیبهشت ماه 91 در گفت و گو با خبرگزاری مجلس تصریح کرد: پیش از آنکه ایران به تولید سوخت 20درصد ورود کند روسیه و فرانسه پیشنهاد کردند نیاز سوخت رآکتور تهران را برای تولید رادیودارو ها تامین کنند و جمهوری اسلامی از این پیشنهاد استقبال کرد اما بعد آنها تغییر موضع دادند و ایران نیز غنی سازی 20 درصدی را آغاز کرد.

اما اکنون خانه ملت به نقل از حسین نقوی حسینی گزارش می دهد، تهران دیگر به غنی سازی 20 درصدی اورانیوم نیاز ندارد. به گزارش ایکانا، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: "تولید بالای 5 درصد به نیاز کشور بستگی دارد، صنعت هسته ای ایران برای سوخت رآکتور تهران به غنی سازی 20 درصد نیاز دارد ولی این سایت، اکنون سوخت لازم را دارد و دیگر نیازی به تولید وجود ندارد".

موضوع تعلیق و توقف در حال حاضر بی معناست زیرا اصلا تولیدی وجود ندارد. سوخت رآکتور تهران تامین است و فعلا نیازی به تولید اورانیوم 20 درصد احساس نمی شود".

این در حالی است که ایران مدتی پس از آغاز غنی سازی 20 درصدی، روند تبدیل ذخایر اورانیوم غنی شده به سوخت هسته ای را آغاز کرد. به این ترتیب ذخایر اورانیوم غنی شده ایران همواره پایین تر از خط قرمز مورد ادعای تل آویو قرار دارد.

اما در شرایطی که در یک سال اخیر همواره بحث تعلیق غنی سازی 20 درصدی از سوی طرف های مذاکره کننده هسته ای با ایران مطرح بوده است، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می گوید :" تهران خود تصمیم می گیرد غنی سازی بالای 5 درصد داشته باشد یا خیر؛ اما موضوع تعلیق و توقف در حال حاضر بی معناست زیرا اصلا تولیدی وجود ندارد. سوخت رآکتور تهران تامین است و فعلا نیازی به تولید اورانیوم 20 درصد احساس نمی شود".

پیش از این نیز برخی مقامات این نکته را خاطرنشان کرده بودند که امکان بررسی سطح و کیفیت غنی سازی وجود دارد اما انتقال ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به خارج از کشور بی معنی است. از سوی دیگر برخی گزارش های تایید نشده نیز از آمادگی ایران برای تعلیق غنی سازی در برابر تعدیل تحریم ها حکایت دارد.

 در صورتی که ایران هم اکنون غنی سازی 20 درصدی را تعلیق کرده باشد و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز آن را تایید کند، به این معنی است که تهران نخستین گام در جهت توافق هسته ای را برداشته و غرب نیز باید متناسب با آن پاسخ دهد. البته هنوز هیچ یک از مقامات در تهران و گروه 1+5، در مورد این خبر اظهار نظر نکرده اند . نیویورک تایمز نیز در این زمینه می نویسد اگر این خبر تایید شود، تهران یک گام به توافق هسته ای نزدیک تر شده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: غنی سازی 20 رآکتور تهران نقوی حسینی


نظر شما :