ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از خدمت خلبانان کره شمالی نزد اسد تا تلاش ایران برای جذب سرمایه گذاری

۰۹ آبان ۱۳۹۲ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۲۳۶۸۹ اخبار اصلی خاورمیانه
به خدمت گرفتن خلبانان کره شمالی توسط بشار اسد، خنثی‌سازی طرح بزرگ تروریستی در مصر، حمایت پارلمان عربی از عربستان، تعیین زمان دادگاه رفیق حریری، جایزه یک میلیون دلاری امارات برای بهترین آموزگار و احتمال اعدام طارق عزیز از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از خدمت خلبانان کره شمالی نزد اسد تا تلاش ایران برای جذب سرمایه گذاری

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

تلاش ایران برای جذب صدمیلیارد دلار سرمایه گذاری نفتی

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز گزارش داد که ایران تصمیم دارد تا قراردادهای جذاب نفتی به شرکت های بزرگ جهانی پیشنهاد دهد که مطابق آن میزان جذب سرمایه گذاری های ایران در صنعت نفت به یکصد میلیارد دلار ظرف سه سال آینده خواهد رسید.

بنا به این گزارش ایران قصد دارد جزئیات این پیشنهادها را طی نشستی در لندن به سرمایه گذاران پیشنهاد دهد که پیش بینی می شود گامی موثر در جهت کاهش تحریم های بین المللی علیه ایران محسوب شود. جزئیات بیشتری از این پیشنهادها هنوز اعلام نشده است.

 

آغاز دستگیری گسترده اهالی فرهنگ در سودان

نبیل ادیب، فعال حقوقی سودانی اعلام کرد، هم زمان با افزایش اعتراض های مردمی به حکومت عمرالبشیر، رئیس جمهوری سودان، عملیات دستگیری استادهای دانشگاه، دانجشو، فعالان سیاسی و جمعی از اهالی فرهنگ آغاز شده است.

به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، ادیب همچنین گفت عصر روز دوشنبه 7 استاد دانشگاه توسط نیروهای امنیتی سودان در خارطوم، پایتخت این کشور دستگیر شدند.

برخی منابع آگاه همچنین از آغاز دستگیری ده ها فعال سیاسی و دانشجو ظرف روزهای آینده در سودان خبر می دهند.

 

خنثی سازی طرح بزرگ تروریستی در مصر

نیروهای امنیتی مصر اعلام کردند که یک گروه بزرگ تروریستی را که قصد ترور نیروهای سیاسی و نظامی را داشته و می خواسته اند که فرودگاه نظامی، تاسیسات ارتش و پایگاه های پلیس را منفجر کنند، دستگیر کرده اند.

به گزارش روزنامه مصری الیوم السابع، نیروهای امنیتی روز دوشنبه 45 نفر را به اتهام وابستگی به یک جریان تروریستی بین المللی که نامی از آن برده نشده است، دستگیر کردند. به گفته آنها در این جریان تروریستی افرادی خارجی عضویت داشتند. تا کنون اطلاعات بیشتری از جمله درباره هویت این افراد منتشر نشده است.

 

حمایت پارلمان عربی از عربستان

پارلمان عربی از مواضع عربستان در خودداری از قبول کرسی عضویت در شورای امنیت سازمان ملل حمایت کرد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، این پارلمان بعد از نشست سالانه اش با صدور بیانیه ای مواضع عربستان را برخواسته از اصول اصیل این کشور دانست و خواستار حمایت از آن شد.

در بیانیه پارلمان عربی آمده است که این مواضع، مواضع اصیل عربستان سعودی است که در اعتراض به مواضع شورای امنیت در قبال مسائل عربی، در راس آنها قضیه فلسطین با همه ابعاد آن و اشغال اراضی فلسطینی توسط اسرائیل و سرزمین های عربی و مواضع دو گانه شورای امنیت که متاثر از املاهای کشورهای بزرگ است، اتخاذ شده است.

 

ژانویه 2014، زمان دادگاه ترور رفیق حریری

قاضی ویژه دادگاه لبنان در لاهه روز سه شنبه اعلام کرد که روز دادگاه عاملان انفجار 2005 در بیروت که به کشته شدن رفیق حریری، نخست وزیر اسبق لبنان و 21 تن دیگر انجامید، در 31 ژانویه 2014 برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قرار است این دادگاه به صورت غیابی برگزار شود و متهمین از جمله مصطفی امین بدرالدین، یکی از اعضای عالی رتبه حزب الله و چهار متهم دیگر در آن حاضر نخواهند شد.

قرار است ریاست دادگاه بر عهده قاضی دیوید ری باشد که در آن اسناد و دلایل انفجار از صبح روز حادثه را ارائه خواهد داد.

 

طارق عزیز: بعید نیست اعدامم کنند

محمد بدیع عارف، وکیل طارق عزیز اعلام کرد که موکلش بعید نمی داند در کش مکش های سیاسی کشورش اعدام شود.

به گزارش روزنامه لبنانی الحیات، وی معتقد است که با نزدیک شدن به انتخابات سراسری عراق که چند ماه دیگر برگزار می شود، فضای کشور به شدت سیاسی می شود و افراد ذی نفوذ برای بهره برداری انتخابات اقدام به اعدام او خواهند کرد.

وکیل طارق عزیز درباره وضعیت جسمانی اش گفت: «وی به دلیل بیماری هایی که دارد غذای خاص می خورد و قاضی به توصیه پزشک ها که باید در محیط ایزوله باشد، دستور داده است که از لحاظ بهداشتی در وضعیت فوق العاده به سر ببرد.»

 

یک میلیون دلار جایزه برای بهترین آموزگار

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، ولیعهد امارات و حاکم دبی و موسسه خیریه فرانکی جیمس تصمیم دارند هر سال به بهترین معلم دنیا یک میلیون دلار جایزه بدهند.

به گزارش روزنامه لبنانی الحیات، کار انتخاب بهترین آموزگار را موسسه فرانکی انجام می دهد و اهدای آن توسط دولت دبی صورت می گیرد. هدف از اهدای این جایزه تعیین جایزه ای هم سطح جایزه جهانی نوبل برای آموزگاران است.

قرار است پروژه معلم یابی این موسسه از ماه مارس سال آینده میلادی آغاز شود.

 

مرگ اولین زن راننده تاکسی در شبه جزیره عربستان

نخستین راننده زن تاکسی در شبه جزیره عربستان روز دوشنبه در سن 80 سالگی در شهر عدن در یمن در گذشت.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، این زن که عیشه یوسف نام دارد در مسیر میان عدن با مناطق هم جوار آن کار می کرده است. وی در سال 2006 نخستین گواهی نامه رانندگی برای یک راننده زن در شبه جزیره عربستان را دریافت کرده بود. البته وی سابقه 50 سال رانندگی در کارنامه خود دارد اما به دلیل قوانین موجود در شبه جزیره عربستان اجازه دریافت گواهی نامه نداشته است.

 

خلبان های کره شمالی در خدمت بشار اسد

برهان غلیون، یکی از رهبران ائتلاف مخالفان سوری مدعی شد که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه دو خلبان از کره شمالی به خدمت گرفته تا در موقع اضطرار او را به مقصد مورد نظرش منتقل کنند.

به گزارش سی ان ان، وی این ادعا را در جمع خبرنگاران در پاریس مطرح کرد و مدعی شد که بشار اسد در وضعیت روانی خوبی به سر نمی برد و دو خلبان از کره شمالی را مامور کرده تا در صورتی که مطمئن شود شکست خورده است و دیگر نمی تواند کاری از پیش ببرد فورا او را از سوریه خارج کنند.

غلیون همچنین گفت مادامی که صحبت از کنار رفتن بشار اسد از قدرت در میان نباشد او و دوستانش از شرکت در کنفرانس ژنو امتناع می کنند.

دولت اسلامی عراق و شام سومین گروه خطرناک تروریستی جهان

شبکه سی ان ان، در گزارشی، دولت اسلامی عراق و شام را در رتبه سوم خطرناک ترین گروه های تروریستی جهان پس از طالبان افغانستان و بوکوحرام نیجریه قرار داده است.

گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی عراق و شام در بیانیه ای رسمی اعلام کرد که شهر کربلا را با موشک های گراد هدف قرار داده و افزود که عملیات تصفیه فرماندهان جیش المهدی و بیش از 70 عملیات دیگر را آغاز کرده است.

در این بیانیه که در پایگاه های اینترنتی منتشر شده است تأکید شده که در ماه گذشته در جنوب عراق 74 عملیات مسلحانه انجام داده و تعدادی از فرماندهان جیش المهدی، وابسته به جریان صدر، را تصفیه کرده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: شبه جزیره عربستان سعودي سوريه طارق عزيز مصر


نظر شما :