اظهار نظر وزیر کشور درباره مذاکرات هسته ای

۱۴ آبان ۱۳۹۲ | ۱۲:۵۹ کد : ۱۹۲۳۹۲۶ سرخط اخبار

  به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، عبدالرضا رحمانی فضلی دوشنبه شب در آیین تودیع و معارفه استاندار آذربایجان شرقی، ضمن گرامیداشت فرا رسیدن ماه محرم، به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار دانش آموزان و دانشجویان به مناسبت 13 آبان اشاره کرد و افزود: نگاه های بلند، اندیشه مستحکم، توکل بالا و اعتماد زیاد مقام معظم رهبری به مردم و مسؤولین، ایشان را همواره در مسیر انقلاب، مورد لطف خداوند قرار داده و معظم له با سخنان اخیر خود، روح تازه ای به کالبد انقلاب اسلامی در مسیر مقاومت و مبارزه علیه ظلم و ستم دمیدند.

نباید ماهیت و عملکرد آمریکا را فراموش کنیم

وی با تاکید بر این که نباید ماهیت و عملکرد آمریکا در قبال کشورهای تحت سلطه را فراموش کرد، گفت: خوی آمریکا، خوی سلطه و استبداد است، بنابراین طرح حکومت دینی به عنوان منادی عدالت و آزادی توسط ملت ایران، به مذاق سلطه گران خوش نیامده است.

رحمانی فضلی با اشاره به این که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، دو نوع حکومت دنیا را اداره می کردند، افزود: تفکر سوسیالیستی و تفکر لیبرالیستی دو تفکر حاکم بر مدیریت جهان بود که منشأ هر دو، جهان بینی مادی و مبتنی بر منافع و مصالح سلطه گران و سرمایه داران بود و هر دو نیز در عمل شکست خوردند.

وی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران در مقطعی پا به عرصه گذاشت که فطرت پاک و وجدان بیدار انسان ها، آنها را به حقیقت تازه ای در عرصه حکومت متوجه کرده بود.

آمریکا، بزرگترین دشمن ما در طول انقلاب بوده است

وزیر کشور با بیان این که ملت ایران در راه استمرار حکومت دینی هزینه های زیادی پرداخت کرده است، افزود: بزرگترین دشمن ما در طول انقلاب، آمریکا بوده و امروز هم بعد از 34 سال، آمریکا به فشار خود برای محدودیت انقلاب ادامه می دهد و ما در این مدت، تمام روش ها را در مقابله با آمریکا تجربه کرده ایم.

وی ادامه داد: گرچه در 34 سال گذشته، دستگاه های تبلیغاتی دنیا برای هجمه به جمهوری اسلامی در اختیار آمریکا بوده اما امروز مردم دنیا متوجه آن روی سکه تبلیغات شده اند و از خود می پرسند این چه اعتقاد و باوری است که بعد از 34 سال، هنوز هم در مقابل هجمه ها مقاومت و هر روز موفقیت های بیشتری کسب می کند.

رحمانی فضلی با اشاره به مذاکرات هسته ای کشورمان با گروه 1+5، خاطرنشان کرد: برای مردم دنیا تعجب آور است کشوری که این همه مورد هجمه بوده امروز به بالاترین سطح فناوری دست یافته و این در واقع نشانه حیات و نشاط این کشور است.

وزیر کشور با بیان این که همواره باید به خاطر داشته باشیم که آمریکا، قابل اعتماد نیست، افزود: اختلاف آمریکا با ملت ایران به دلیل انرژی هسته ای یا منابع نفتی نیست، بلکه اساس دشمنی آمریکا، به خاطر اسلام و اختلاف در جهان بینی است.

وی اضافه کرد: آمریکا می داند در شرایطی که دنیا از ظلم و ستم او به تنگ آمده، یک الگوی مبتنی بر فطرت بشری و منبعث از عالم غیب می تواند دنیا را به حرکت درآورد.

حوزه درگیری ایران و آمریکا حوزه اندیشه است

رحمانی فضلی افزود: حوزه اصلی درگیری ما با آمریکا، حوزه اندیشه و اعتقاد است اما صحنه درگیری، مسایلی است که تحت عنوان مسایل سیاسی، انرژی هسته ای و حقوق بشر مطرح می شود چرا که آمریکا می داند در عرصه اندیشه، توان رویارویی با ملت ایران را ندارد.

وزیر کشور با تاکید بر این که باید نقاط قوت خود را تقویت کنیم، گفت: همان طور که رهبر معظم انقلاب هم تاکید کردند اصل گفتگو و مذاکره مورد تایید است، اما برگ برنده ما باید نگاه به درون باشد و اگر ما از موضع محکم حرکت کنیم پشتوانه بسیار بالایی برای نمایندگان کشور در مذاکرات ایجاد خواهد شد.

وی با بیان این که حضور پرشکوه مردم در صحنه سیاسی مبارزه با آمریکا، یک پشتوانه قوی برای دولت است که باید در عرصه بین المللی به درستی از آن بهره برداری کرد، افزود: دنیا باید بداند که عقبه نمایندگان ایران در مذاکرات، ملت مقتدر ایران هستند که با هوشمندی و تبعیت از رهبری، به دقت همه مسایل را رصد می کنند.

وزیر کشور در ادامه حفظ و تقویت وحدت و انسجام ملی و توانمندی در حوزه اقتصاد را دو موضوع حائز اهمیت در بحث استحکام داخلی عنوان کرد و اظهار داشت: وحدت ملت ایران در عین مواضع مختلف سیاسی، مطمئنا دشمنان را تسلیم می کند و باید مراقب باشیم که هیچ قولی خلاف موضع مقام معظم رهبری و هیچ اقدامی خلاف منافع ملی اتفاق نیفتد.

تحریم های اقتصادی آخرین حربه آمریکاست

وی با بیان این که تحریم های اقتصادی، آخرین حربه دشمنان است، افزود: زمانی می توانیم از این تحریم ها با موفقیت عبور کنیم که در حوزه اقتصادی، توانمندی بالایی داشته باشیم.

سه اقدام مهم برای کسب توانمندی در حوزه اقتصادی/ آذربایجان شرقی باید موتور تحول در اقتصاد کشور باشد

رحمانی فضلی با بیان این که برای کسب توانمندی اقتصادی باید سه اقدام مهم انجام گیرد، تجهیز منابع مالی و تولید را اولین اقدام ضروری در این راستا ذکر کرد و گفت: استان آذربایجان شرقی با بهره مندی از سرمایه های اقتصادی و مالی در کنار ظرفیت های انسانی و منابع طبیعی، حتما باید موتور تحول و تحرک اقتصادی کشور باشد.

وی با تاکید بر این که آذربایجان شرقی باید معین چند استان در حوزه اقتصادی باشد، افزود: این استان با دارا بودن بیش از هشت هزار واحد صنعتی و تولیدی و تجارب بالا در عرصه تجارت، صنعت و علم و بهره گیری از نیروی انسانی قوی، منابع عظیم الهی و موقعیت جغرافیایی بسیار عالی باید نقش عظیمی در جهت منویات مقام معظم رهبری ایفا کند.

وزیر کشور بهره وری در استفاده از منابع را دومین اقدام ضروری در راستای توانمندسازی اقتصادی کشور عنوان کرد و اظهار داشت: رشد اقتصادی کشور در برنامه توسعه، هشت درصد پیش بینی شده که سه درصد از آن باید از محل بهره وری تحقق یابد در حالی که این سهم، امروز کمتر از یک درصد است.

وی خاطرنشان کرد: باید با استفاده درست از منابع، صرفه اقتصادی و کارآمدی منابع افزایش یابد و این مهم باید در استان آذربایجان شرقی هم مورد هدف گذاری قرار گیرد.

رحمانی فضلی به موضوع کاهش مصرف به عنوان سومین راهکار کسب توانمندی در حوزه اقتصاد اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر می توانیم  20 درصد از مصرف فعلی خود را در حوزه های مختلف کاهش دهیم و معتقدیم که تبریز و آذربایجان شرقی می تواند ظرف یک سال این کار مهم را به عنوان الگو و نمونه به سرمنزل مقصود برساند.

حفظ وحدت و رشد اقتصادی، پشتوانه مذاکره

وزیر کشور با بیان این که مذاکره، تنها یک بعد از مقابله ما با آمریکاست، افزود: پشتوانه مذاکره و امکان توفیق در آن، با حفظ وحدت در داخل و رشد اقتصادی امکان پذیر است.

وی با بیان این که منابع پیش بینی شده در بودجه عمومی، قادر به اداره کشور برای دست یابی به رشد اقتصادی هشت درصد نیست، افزود: دولت حتی در صورت موفقیت در مسایل بین المللی و تولید و فروش نفت در بهترین حالت هم نمی تواند 150 هزار میلیارد تومان هزینه جاری کشور را برآورده کند، بنابراین همه استان ها و مناطق کشور بدانند که باید در یک رقابت فشرده منطقی، قانونی و مناسب اقتصادی وارد شوند و این رقابت، مسابقه خیرات و حسنات است.

رحمانی فضلی با بیان این که دیگر از بودجه های نفتی خبری نخواهد بود، تاکید کرد: تحقق بودجه عمرانی کشور در سال جاری بیشتر از 13 درصد نخواهد بود، بنابراین باید به سمت چشمه جوشان ملت برویم و بر روی منابع مردم حساب کنیم که این منابع می تواند به راحتی رشد هشت درصدی را محقق کند.

وی افزود: استان آذربایجان شرقی باید با یک سازماندهی جدید و بسیج همه توان اجرایی حول محور مدیریت استان، منابع مردم را در مسیر تولید هدایت کند و دولت و مجلس نیز باید برای رفع مشکلات قانونی و ایجاد بسترهای لازم اهتمام داشته باشند.

کلید واژه ها: فضلی آمریکا


نظر شما :