مرضیه افخم در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی

تندروها بدانند رویکرد فشار - مذاکره جواب نخواهد داد

۱۴ آبان ۱۳۹۲ | ۱۶:۱۴ کد : ۱۹۲۳۹۴۴ اخبار اصلی
ما به نتیجه مذاکرات امیدوار اما نگاه واقع بینانه داریم و طرف مقابل را به عبرت گرفتن از گذشته ترغیب می کنیم. رویکرد فشار – مذاکره به نتیجه نرسیده است و امیدوار هستیم که با واقع بینی توام با اراده سیاسی در مسیر شکل گیری مذاکره برای حصول نتیجه قرار بگیریم.
تندروها بدانند رویکرد فشار - مذاکره جواب نخواهد داد

دیپلماسی ایرانی : یک روز پس از 13 آبان و دو روز مانده به برگزاری دور دوم نشست های 1+5 در دولت یازدهم بخش اعظمی از جلسه امروز سخنگوی وزارت امور خارجه به پرسش هایی در خصوص چند و چون این مذاکرات و موضع گیری های اخیر دولتمردان امریکایی در خصوص پرونده ایران گذشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان سخنان خود را با اطلاع رسانی در خصوص جزئیات قطعنامه ای که روز گذشته در کمیته خلع سلاخ و امنیت بین الملل سازمان ملل تصویب شد آغاز کرد. وی از تصویب پیش نویس قطعنامه ای شامل سه پیشنهاد حسن روحانی رییس جمهور کشورمان که وسط جنبش غیرمتعهدها تهیه شده بود در کمیته خلع سلاح و امنیت بین الملل سازمان ملل متحد خبر داد. به گزارش ایسنا مرضیه افخم در نشست هفتگی خود در این خصوص گفت: رییس جمهور در سفر به نیویورک در چهار مهرماه نشست عالی رتبه سلاح هسته یی در نیویورک را برگزار کرد و پیشنهاداتی در زمینه خلع سلاح هسته یی ارائه کرد. سه پیشنهاد در این قطعنامه گنجانده شده است.

وی توضیح داد: آغاز فوری مذاکرات برای انعقاد کنوانسیون جامع در زمینه هسته یی و فراهم کردن زمینه ها برای نابودی کامل سلاح های هسته یی در سطح جهان، همچنین برگزاری کنفرانسی در سال 2018 در زمینه خلع سلاح هسته یی و نامگذاری روز 26 سپتامبر به مناسبت روز بین المللی برای امحای کامل سلاح های هسته یی از این پیشنهادها بوده است.

مرضیه افخم در ادامه افزود:  جنبش غیرمتعهدها درصدد است که ابتکار عمل را در زمینه خلع سلاح هسته یی به عهده بگیرد و این دومین قطعنامه ای است که غیرمتعهدها در این زمینه ارائه کرده و تلاش شده است که توجه افکار عمومی جهان نسبت به این موضوع جلب شود که موضوع سلاح های هسته یی خطر بزرگ تر و نگرانی جدی است که باید مورد توجه قرار گیرد، این بحث در این قطعنامه مورد توجه قرار گرفته است. امیدواریم این پیشنهادها که به عنوان نقشه راه برای امحای کامل سلاح های هسته یی در جهان است به طور جدی اجرا شود و زمینه ها برای خلع کامل سلاح هسته یی در سطح جهان فراهم شود.

به گزارش دیپلماسی ایرانی سخنگوی وزارت امور خارجه در بخشی از این پرسش و پاسخ به دو سوال دیپلماسی ایرانی پاسخ داد:

در شرایطی تیم 1+5  در این دو دور از مذاکرات کارشناس تحریم را به جمع خود اضافه کرده و  ایران هم بر طرح گام به گام در مذاکرات 1+5 اصرار دارد آیا در این دور از مذاکرات تیم مذاکره کننده ایران بسته مشخصی از تحریم های مد نظر که باید در دور نخست لغو شود را مهیا کرده است ؟ اگر پاسخ شما مثبت است لغو کدام دسته  از تحریم ها در اولویت مدنظر تیم ایرانی است؟

در جلسه پیشین هم کارشناس تحریم از سوی گروه 1+5 حضور داشت. منتها اجازه دهید که پیش از انجام این دور از مذاکرات ما از هرگونه پیش داوری پرهیز کرده باشیم و تصمیم گیری ها را هم به مذاکره کنندگان واگذار کنیم.در دور نخست مذاکرات ایران کاملا جدی و مبتتی بر برنامه روشن برای خروج از بن بست وارد مذاکرات شده است . اراده سیاسی برای انجام مذاکرات وجود دارد و ما دوره مذاکره برای مذاکره را به پایان رساندیم و با خوش بینی توام با واقع بینی به جلسه آتی نگاه می کنیم. ما منتظر هستیم ببینیم که طرف های مذاکره کننده با پیشنهادی ما چگونه برخورد خواهند کرد؟ اما اینکه ما در حال حاضر بخواهیم پیشنهادی را مطرح کنیم که گام اول چه خواهد بود منوط به این است که در چارچوب پیشنهادهای ارائه شده،  پاسخ 5+1 چه خواهد بود؟ پیشنهاد ما این است که اگر قرار باشد گام اول برداشته شود باید گام آخر هم مشخص باشد. اگر چارچوب این روشنگری و شفاف سازی مشخص شود سپس طرفین می توانند در خصوص شیوه های برداشتن گام های آتی با هم به تفاهم برسند. لذا در حال حاضر برای صحبت کردن در خصوص جزئیات گام اول زودهنگام است.

تنور تصویب تحریم ها در کنگره و سنا امریکا مجددا داغ شده است. در شرایطی که ایران خود را برای مذاکره با غرب مهیا می کند زمزمه هایی در خصوص تصویب تحریم هایی که به امضای کنگره رسیده و در انتظار تصویب در سنا است به گوش می رسد. اگر این تحریم ها با امضای دو سوم اعضای سنا به تصویب برسد ، ایران چه رویکردی را در پیش خواهد گرفت؟ آیا مذاکرات به نشانه اعتراض متوقف خواهد شد؟

همانطور که اشاره کردید متاسفانه شاهد تداوم رویکرد فشار – مذاکره از سوی امریکایی ها هستیم. اهرم کنگره همچنان به کار گرفته می شود و جریان افراط نیز به تلاش های خود ادامه می دهد. مخالفان مذاکره به دنبال این هستند که با عملی کردن طرح تحریم های بیشتر بر روند مذاکرات اعمال فشار کنند. تا امروز دولت باراک اوباما در قبال این مساله مقاومت کرده است اما اینکه چه میزان از این مانورها واقعی و چه میزان تاکتیک است به تحلیل های رسانه ای بازمی گردد. ما می توانیم امیدوار به مذاکرات باشیم و طرف مقابل را به عبرت گرفتن از گذشته ترغیب کنیم. رویکرد فشار – مذاکره به نتیجه نرسیده است و امیدوار هستیم که با واقع بینی  توام با اراده سیاسی در مسیر شکل گیری مذاکره برای حصول نتیجه قرار بگیریم و تاثیرات افراط گرایان و گروه ها و جناح هایی که به دنبال به ثمر ننشستن این مذاکرات هستند، خنثی شود.   

در ادامه این جلسه پرسش و پاسخ سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که بیانات مقام معظم رهبری چه تاثیری برای جلوگیری از تخریب مذاکره کنندگان کشورمان دارد؟ گفت: بیانات مقام معظم رهبری فصل الخطاب بسیاری از موضوعات مطرح در سطح جامعه است. مذاکره کنندگان با تکیه بر پشتوانه های رهنمودهای مقام معظم رهبری و حمایت های مردمی کاری را که آغاز کرده اند با قوت و قدرت ادامه می دهند، امیدواریم با تکیه بر اجماع داخلی و پیروی همه بخش ها و طیف ها و جناح ها از رهنمودهای مقام معظم رهبری این مذاکرات به نتایجی که تامین کننده حقوق اساسی و مسلم ملت ایران در داشتن برنامه صلح آمیز هسته یی است به نتیجه برسد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه  مذاکرات آتی که قرار است ایران با 1+5 در ژنو دنبال کند چه نتایجی به دنبال خواهد داشت و انتظارهای ایران از این دور از مذاکران چیست گفت:  مسلما ما درصدد گمانه زنی و پیشگویی از مذاکرات بر نمی آییم اما ایران بر مبنای اراده سیاسی به طور جدی وارد مذاکرات شده است. طرح پیشنهادی ایران طرحی است که کاملا واقع بینانه و مبتنی بر منافع دو طرف است و کمک می کند طرف ها از بن بست موجود خارج شوند و انتظار این است که کاملا واقع بینانه و با همان اراده سیاسی طرف ها به مذاکرات بیایند. امیدواریم پنج شنبه و جمعه این اراده سیاسی بیشتر از تغییر لحن های بیهوده در صحنه عمل خود را نشان دهد.

کلید واژه ها: مرضیه افخم


نظر شما :