عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی:

مبادا سوال ها از وزیر خارجه نوعی تقابل سیاسی باشد

۱۴ آبان ۱۳۹۲ | ۲۳:۲۷ کد : ۱۹۲۳۹۵۸ اخبار اصلی خاورمیانه
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به حضور وزیر امور خارجه برای پاسخگویی به سؤالات نمایندگان، در این خصوص می گوید:در این نشست پنج سؤال مطرح شد که در نهایت سؤال کنندگان از پاسخ های وزیر قانع نشدند
مبادا سوال ها از وزیر خارجه نوعی تقابل سیاسی باشد

دیپلماسی ایرانی - حامد شفیعی : یکشنبه 12 آبان ماه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه برای پاسخگویی به پرسش های برخی اعضای کمیسیون امنیت و سیاست خارجی به مجلس رفت. نمایندگان پرسش های خود را مطرح کرده اما پاسخ های وزیر امورخارجه آنها را قانع نکرد.  شاهین محمدصادقی در این خصوص به دیپلماسی ایرانی گفت :" هیأت رئیسه به دنبال برگزاری جلسه غیرعلنی برای بررسی سؤال دو نماینده مجلس از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه است. "

احضار وزیر امور خارجه به کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس در حالی صورت گرفت که مقام معظم رهبری در دیدار با دانش آموزان و دانشجویان عملکرد دستگاه دیپلماسی را مورد تایید و حمایت قرار داد. با این همه مهدی دواتگری دیگر عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس پرسش را "حق " نماینده نماینده می داند و می گوید:" نمایندگان حق اظهارنظر دارند و کسی نمی تواند مانع سوال نماینده شود.مقام معظم رهبری فعالیت های دیپلماسی و تیم مذاکره کننده را تایید و ابهامی در این باره وجود ندارد."

نماینده مردم مراغه معتقد است اگر به قانون اساسی اعتقاد داریم، حق نداریم جلوتر یا عقب تر از رهبری حرکت کنیم. او هرگونه اقدام واظهار نظری که مغایر با منویات رهبری باشد را غیرقابل توجیه می داند. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به حضور ظریف وزیر امور خارجه برای پاسخگویی به سؤالات نمایندگان، در این خصوص می گوید:" در این نشست پنج سؤال مطرح شد که در نهایت سؤال کنندگان از پاسخ های وزیر قانع نشدند." پرسش های توسط جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و کلات، عباس مقتدایی نماینده اصفهان وحسینعلی شهریاری نماینده زاهدان مطرح شد. سیدحسین نقوی حسینی پرسش های مطرح شده را حول محور تعاریف وزارت خارجه از منافع ملی، تماس تلفنی اوباما با حسن روحانی و موضع وزیر خارجه در مورد هولوکاست عنوان کرد. آنجا که محمدجواد ظریف که اولین حضورش در کمیسیون امنیت ملی با برخی دلخوری ها روبه رو شده بود برای دومین بار رودروی نمایندگان این کمیسیون قرار گرفت و به سوالات آنها پاسخ داد.

طی هفته های برخی نمایندگان در مجلس در قالب نطق، تذکر، اخطار، سوال و ... و در بیرون از مجلس نیز انتقاداهایی را به دولت روا داشته اند. طی دو ماه گذشته به خصوص پس از سفر  روحانی به نیویورک و مذاکرات بعمل آمده  در جریان این سفر که با گفتگوی تلفنی روسای جمهور دو کشور ایران و آمریکا و دیدار وزرای خارجه دو کشور همراه شده بود انتقادهای تعدادی از نمایندگان مجلس علیه دستگاه دیپلماسی کشور آغاز شد. مذاکرات ژنو و سخنان وزیر امورخارجه مبنی بر «محرمانه بودن» محتوای این مذاکرات بار دیگر بهانه را به دست این گروه داد تا با سوژه ای جدید بنای انتقاد را بگذارند آنهم در شرایطی که مذاکرات هسته ای در مرحله ای تازه قرار گرفته است. مهدی دواتگری نسبت به اینگونه انتقادها ابزار نگرانی می کند. او از این نگران است که مبادا این پرسش ها و انتقادها از روی برخی اختلاف های سیاسی و جناحی صورت گیرد. درواقع یک نوع " تقابل سیاسی و جناحی " که جای نگرانی داشته و قابل پذیرش نخواهد بود. محمد صادقی نماینده مجلس نیز حمایت از تیم مذاکره کننده هسته ای را وظیفه همگانی می داند. او می افزاید: " حمایت از رییس جمهور و تیم مذاکره کننده که مورد اعتماد رهبر معظم انقلاب هستند و به خصوص وزیر امور خارجه در این شرایط حساس وظیفه همگانی بوده و اکثریت نمایندگان مجلس در تایید و تقویت تیم هسته ای به وظیفه خویش عمل خواهند کرد، ضمن اینکه نقد و مراقبت هوشمندانه و مشفقانه را نه اختیار بلکه تکلیف قانونی خویش می داند."

بحث حضور وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست حارجی مجلس امروز در جلسه سخنگوی وزارت امور خارجه هم مطرح شد . مرضیه افخم  در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مبنی بر این که از سخنان وزیر خارجه قانع نشده اند و تعامل وزارت خارجه با مجلس در این باره، گفت: مجلس و وزارت خارجه ارتباطات بسیار خوبی دارند که در چارچوب روابط دولت و مجلس در مجموع قابل ارزیابی است. آقای دکتر ظریف بنا بر دعوت اعضای کمیسیون امنیت ملی به مجلس دعوت شدند. دو سوال مطرح شد که بندهای مختلفی داشت، توضیحات بسیار متقن، روشن و مبسوطی از سوی ایشان ارائه شد به طوری که اکثریت اعضای کمیسیون طبق گزارش معاونت پارلمانی وزارت خارجه این صحبت ها را قانع کننده، روشن و منطقی دانسته بودند. سوال کنندگان قانع نشدند و معتقدیم سوال حق قانونی آن هاست. آقای ظریف هم بر اساس چارچوب های قانونی و طبق روالی که هیات رییسه مجلس اعلام کند در صحن علنی حضور پیدا خواهند کرد و فرصت بسیار خوبی فراهم می شود که ایشان هم سیاست ها و عملکرد دستگاه سیاست خارجی را بیان کنند و به طور کاملا روشن نسبت به رفع ابهام ها و فضاسازی هایی که نسبت به برخی ابعاد سیاست خارجی می شود توضیحاتی را ارائه کنند. قطعا وزارت خارجه در صورت دعوت طبق روند قانونی در مجلس حضور خواهیم داشت و آن را فرصتی برای دستگاه سیاست خارجی می دانیم گرچه برخی از نمایندگان محترم مجلس هم از اشکالاتی در آیین نامه داخلی مجلس نام برده اند که لازم است در مصوبات داخلی خود نسبت به رفع آن اقداماتی انجام دهند.

کلید واژه ها: جواد ظریف


نظر شما :