3 توافق جدید ایران و ترکیه برای حل بحران سوریه

۱۵ آبان ۱۳۹۲ | ۱۷:۳۷ کد : ۱۹۲۳۹۸۵ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه با اشاره به سفر اخیر محمدجواد ظریف وزیر خارجه  ایران به ترکیه و دیدار مقامات ارشد دو کشور از توافقات جدید میان تهران و آنکارا برای تلاش در مسیر حل بحران سوریه خبر داد.

به گزارش عصر ایران، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در مصاحبه با سایت شبکه الجزیره گفت: ادامه درگیری ها در سوریه حتما بر ترکیه تاثیر می گذارد اما به میزان بیشتری بر ایران تاثیرگذار است.

"لاواند کومروکجو" افزود: درگیری ها در سوریه به منبع نگرانی برای ایران تبدیل شده است به همین دلیل تهران به جای حمایت 100 درصدی از اسد، تلاش هایی را برای یافتن راه حلی برای مشکل سوریه آغاز کرده است. ایران شیوه های جدیدی را برای حل  این بحران بررسی می کند.
 


 

وی ادامه داد: ادامه حمایت از اسد ممکن است او را در قدرت نگه دارد اما ثبات و امنیت را برای سوریه به دنبال ندارد بلکه عکس این موضوع صادق است. این روند باعث شده تا شاهد جای خالی حاکمیت در سوریه و زمینه ای مناسب برای استقرار افراط گرایان باشیم. وضعیتی که شاهد تاثیرات تهدید زای آن بر منطقه هستیم.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ترکیه، تهران و آنکارا درباره سه موضوع به عنوان مبنای فعالیت دوجانبه برای حل بحران سوریه توافق کرده اند. اول اینکه بحران سوریه تنها مسئله داخلی نیست بلکه با توجه به رنج های انسانی، حرکت گسترده پناهجویان، ورود سوریه به جنگ مذهبی و حضور عناصر تندرو در این کشور به تهدید امنیتی خطرناک برای کل منطقه تبدیل شده است.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه موضوع دوم را لزوم تحرک سریع و فعال برای توقف درگیری ها در سوریه با شیوه های جدید دانست و گفت:
سومین موضوعی که ایران و ترکیه درباره آن توافق کرده اند این بود که " کلید سرنوشت ساز برای بستن پرونده بحران سوریه، همکاری دوجانبه ترکیه و ایران به عنوان دو عنصر فعال در منطقه است."

این سخنگو اضافه کرد: مقامات ایران و ترکیه درباره انجام اقدامات عملی برای حل بحران انسانی در سوریه توافق کرده اند چرا که وضعیت انسانی در سوریه نیازمند دخالت فوری برای حل آن است. در همین راستا ایران می توان در رساندن کمک های انسان دوستانه برای همه مردم سوریه در همه مناطق تحت کنترل دولت سوریه سهیم باشد.

ایران و ترکیه همچنین بر ضرورت ورود سوریه به مرحله انتقالی سیاسی مسالمت آمیز و تعیین آینده سیاسی سوریه نیز به دست مردم این کشور از طریق انتخابات صحیح، دموکراتیک و آزاد تاکید کرده اند.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه ادامه داد: مشارکت ایران در کنفرانس ژنو -2 با موضوع یافتن راه حلی برای بحران سوریه و تعیین سرنوشت این کشور، مهم و مثبت است.

کلید واژه ها: ترکیه وزارت خارجه ترکیه


نظر شما :