الجزیره خبر از تاثیر صهیونیست‌ها بر فرانسوی‌ها داد

سنگ اندازی پاریس در مسیر توافق بزرگ هسته‌ای

۱۸ آبان ۱۳۹۲ | ۱۹:۵۶ کد : ۱۹۲۴۲۲۳ اخبار اصلی پرونده هسته ای گام به گام تا توافق جامع
الجزیره گزارش داد که فرانسه نسبت به عواقب مذاکرات هسته‌ای با ایران هشدار داده و خواستار لحاظ نگرانی‌های اسرائیل شده است.
سنگ اندازی پاریس در مسیر توافق بزرگ هسته‌ای

دیپلماسی ایرانی: مذاکرات هسته ای ایران با قدرت های جهانی بازتاب گسترده ای در رسانه های عربی داشته است. به گونه ای که حتی رسانه های معاند و همسو با دشمنان ایران مثل شبکه خبری العربیه که نزدیک به عربستان سعودی است نیز نوید از رسیدن توافق میان ایران و 1+5 بر سر برنامه هسته ای ایران می دهند و می گویند که توافقی بزرگ نزدیک است. به نظر می رسد اعراب حداقل در بعد افکار عمومی خود را برای توافقی بزرگ میان غرب و ایران آماده کرده اند.

العربیه: توافق بزرگ نزدیک است

شبکه خبری العربیه در گزارش روز جمعه و شنبه خود با اشاره به مذاکرات پیچیده و سخت هیئت های مذاکره کننده غربی با ایران در ژنو گزارش داد که منابع نزدیک به مذاکرات اگر چه روند گفت وگوها را بسیار سخت و پیچیده توصیف کرده اند و می گویند که رسیدن به توافق به هیچ وجه آسان نیست اما در نهایت معتقدند که رسیدن به توافق حتمی است و ایران و 1+5 با صدور بیانیه ای مشترک توافق خود را به جهانیان نشان خواهند داد.

این شبکه نزدیک به عربستان در ادامه گزارش می دهد که سفر ناگهانی وزرای امور خارجه 5 کشور غربی که قرار است با سفر وزرای امور خارجه چین و روسیه تکمیل شود نشان از وقوع توافقی بزرگ میان ایران و غرب دارد که می تواند گامی مهم نه تنها در حل پرونده هسته ای ایران بلکه در حل بسیاری از مشکلات منطقه ای باشد.

این شبکه عربی همچنین به ناخرسندی بسیاری از کشورها از حصول این توافق اشاره می کند ولی در نهایت یادآور می شود که غرب و ایالات متحده تصمیم گرفته اند که به هر نحوی شده با ایران به تفاهم برسند و این حقیقتی است که باید آن را پذیرفت.

الجزیره: پیشرفت در مذاکرات در سایه تردید فرانسه

شبکه خبری الجزیره نیز گزارش می دهد که مذاکرات ایران با 1+5 یک روز تمدید شد تا دو طرف به هر نحوی شده به توافقی در این زمینه دست یابند. این در حالی است که فرانسه همچنان نسبت به عواقب مذاکرات هشدار می دهد و خواستار لحاظ نگرانی های اسرائیل شده است.

روز گذشته جان کری، وزیر امور امریکا 5 ساعت با جواد ظریف همتای ایرانی اش و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکره کرد اما این گفت وگوها در آخر به نتیجه نرسیدند. در این میان لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه تلاش می کند که از خوش بینی ها به مذاکرات بکاهد و دائما می گوید که هنوز مطمئن نیستیم بتوانیم با طرف ایرانی بر سر پرونده هسته ا ی اش به توافق برسیم.

 

الاخبار: نشانه ها حکایت از توافق بزرگ دارد

روزنامه لبنانی الاخبار نیز نوشت که به نظر می رسد مذاکرات هسته ای ایران با مجموعه 1+5 گام های مهمی برداشته است و دو طرف به سمت توافقی بزرگ در حرکت هستند. تمدید مذاکرات تا روز شنبه به رغم وجود پیچیدگی های بسیار نشان از وجود فضای مثبت در مذاکرات دارد.

این در حالی است که لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه می گوید که هنوز راه حلی برای مسائل بزرگ به دست نیامده است. فابیوس که به همرای همتایان بریتانیایی و آلمانی و امریکایی روز جمعه به طور ناگهانی به جمع مذاکره کنندگان پیوست همچنین گفت: «در حال حاضر مسائل بزرگ حل نشده است، اما ما همچنان در ژنو کار می کنیم تا اگر ممکن شد به توافق برسیم.»

منابع نزدیک به مذاکرات گفته اند که مسائل اختلافی حول سه محور سرنوشت اورانیوم های غنی شده ایران تا سطح 20 درصد، ساخت رآکتور آب سنگین اراک، و مساله چگونگی ادامه غنی سازی طولانی مدت ایران می چرخد.

یک منبع آگاه گفته است که مسائل اختلافی بسیار حساس و مهمی وجود دارد که هنوز حل نشده است و طرفین تلاش دارند در این زمینه به توافق برسند.

 

السفیر: شیطان بزرگ گره از مشکل می گشاید؟

روزنامه لبنانی السفیر نیز در این باره نوشت که میان لبخندهای ظریف اعتدال گرا با بنیامین نتانیاهو خشمگین راست گرا فاصله بسیار است و همین اختلافات سبب شده تا فرصت ها مثل ابر بگذرند و توافقی حاصل نشود.

این روزنامه در ادامه می نویسد: آن چه در ژنو همه را شوکه کرد ارتقای ناگهانی مذاکرات تا سطح وزرای امور خارجه بود. در حالی که اسرائیل همه تلاش خود را می کرد تا روند مذاکرات را به چالش بکشد سطح مذاکرات تا وزرای امور خارجه ارتقا یافت تا به این ترتیب همه شاهد تحولی بزرگ در ژنو باشند، تحولی که همه انتظار رسیدن به توافقی تاریخی در آن را دارند. در این میان به نظر می رسد که همه چیز در جبهه غربی به امریکا بستگی دارد. آیا جان کری، نماینده شیطان بزرگ راضی به حل پرونده هسته ای ایران می شود؟

 

العرب: اختلافات بر سر جزئیات است

روزنامه العرب، چاپ لندن نیز نوشت که مذاکرات ایران با 1+5 به روز سوم کشیده شد تا شاید توافق نهایی میان ایران با غرب حاصل شود و از حجم تنش های موجود در روابط دو کشور کاسته شود و خطر جنگ بر طرف گردد.

در این میان به نظر می رسد که واقعیت مذاکرات را فرانسه گفته است. پاریس تاکید کرده است که به دلیل وجود پیچیدگی های اساسی بر سر متن پیشنهادی در خصوص رسیدن به توافق هسته ای با ایران نمی توان هنوز امیدوار بود که مذاکرات جاری در ژنو به موفقیت برسد.

با این حال سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه ابراز امیدواری کرده است که این مذاکرات بتواند به انتظار جامعه جهانی پایان دهد و به نتیجه ای طولانی مدت برسد.

 

القدس العربی: پیشرفت مذاکرات مشهود است

روزنامه القدس العربی، چاپ لندن نیز نوشت که مذاکرات سه ساعت و 45 دقیقه ای محمد جواد ظریف با جان کری، همتای امریکایی اش و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به پیشرفت های خوب و سازنده ای رسیده و همه منتظر نتیجه نهایی هستند.

به نوشته این روزنامه قرار است در این مذاکرات غرب برنامه هسته ای ایران را به رسمیت بشناسد و در قبال اعمال محدودیت های بر سر پرونده هسته ای ایران تحریم های بین المللی علیه این کشور را لغو کند. در این میان اختلافات بیشتر بر سر جزئیات فعالیت های هسته ای ایران است که رایزنی در این زمینه همچنان ادامه دارد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: فرانسه مذاكرات هسته‌اي ايران با 1+5


نظر شما :