پهپاد ایرانی و سرگیجه رسانه های غربی

۲۹ آبان ۱۳۹۲ | ۱۴:۴۱ کد : ۱۹۲۴۷۸۹ سرخط اخبار

رسانه های غربی از یکسو بر پیشرفت های صنایع دفاعی ایران علیرغم تحریم های موجود صحه گذاشته اند و از دیگر سو در صحت این پیشرفت ها تردید ایجاد کرده اند که این نکته در رسانه های انگلیسی و امریکایی مشهود است .

به گزارش فارس، روز دو شنبه پهپاد راهبردی فطرس بزرگترین هواپیمای بدون سرنشین ایران با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد.وزیر دفاع وپشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم رونمایی از پهپاد فطرس، با اشاره به راهبرد وزارت دفاع در روزآمدسازی تجهیزات و امکانات موردنیاز نیروهای مسلح گفت: هواپیمای بدون سرنشین فطرس بدست توانمند متخصصان اقتدارآفرین شرکت صنایع هواپیماسازی ایران وابسته به سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و با همکاری شرکتهای دانش بنیان و مراکز دانشگاهی کشور، متناسب با نیازهای نیروهای مسلح کشورمان طراحی و ساخته شده است.

وی در تشریح قابلیت های پهپاد فطرس افزود:"این پهپاد راهبردی با محموله خود دارای شعاع عملیاتی تا 2 هزار کیلومتر ، سقف پرواز 25 هزار پا و قابلیت 16 تا 30 ساعت پرواز مداوم قادر است علاوه بر مأموریت های شناسایی و مراقبت با مسلح شدن به موشک های هوا به سطح و انواع راکت ها، مأموریت های رزمی را انجام دهد".

رونمایی پهپاد فطرس و سخنان وزیر دفاع بلافاصله در رسانه های خارجی انعکاس یافت . نکته قابل تاملی که در رویکرد رسانه های غربی دیده می شود این است که از یکسو این رسانه ها چه با نقل قول از وزیر دفاع و چه بر اساس جمع بندی های خاص خود به پیشرفت های دفاعی ایران علیرغم تحریم ها اذعان کردند و از دیگر سو سعی کردند در این پیشرفت ها تردید ایجاد کنند.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در گزارشی در اینباره نوشت :"ایران از دهه 1980 برنامه خودکفایی نظامی را آغاز کرده است و هرازگاه پیشرفت هایی را در زمینه ساخت هواپیماهای جنگنده، تانک، موشک، زیر دریایی، اژدر و پهپاد اعلام می کند. بیشتر این پیشرفت ها به صورت مستقل قابل تایید نیست. "

همین رویکرد در رسانه های عرب زبان بی بی سی نیز که بیشتر مخاطبان آن کشورهای عربی منطقه هستند مشاهده می شود.در این راستا بی بی سی عربی در یکی از برنامه های تلویزیونی خود به نقل از ریاض قهوجی مدیر مرکز تحلیل نظامی خاور نزدیک و خلیج فارس به قابلیت های منحصر به فرد پهپادفطرس اشاره کرد وگفت :"به استناد سخنان مسئولان ایرانی می توان گفت آنچه باعث شده تا پهپاد فطرس از نمونه های پیشین خود متمایز شود این است که این پهپاد می تواند برای انجام ماموریتهای راهبردی مسافتهای طولانی بپیماید.

این هواپیما می تواند برای مدت طولانی تر در آسمان بماند و مسافت زیادتری را طی کند. پهپادهایی همچون پهپاد ابابیل که حزب الله آن را پهپاد ایوب نام نهاده بود قابلیت بکارگیری در عملیات های تاکتیکی و در مسافتهای کوتاه را داشتند این هواپیماها می توانستند تا مسافتهای دویست و سیصد کیلومتری دست به عملیات بزنند و بیش از آن نمی توانستند و این فرق اساسی میان این دو نسل از پهپاد است".

از دیگر سو شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی به انعکاس دیدگاه ریچارد وایتس پژوهشگر ارشد پژوهشگاه هادسون آمریکا پرداخت و به نقل از وی گفت :" کشورهای متعددی هستند که اقدام به ساخت پهپاد می کنند و طبیعی است که ایران نیز دست به چنین اقدامی بزند اما در اینکه ایران توانسته باشد یک پهپاد را پیشرفته سازی کند تردید وجود دارد.

ایران اعلام کرده که پهپاد تولید شده توسط این کشور بزرگترین پهپاد است این مساله مساله ای قابل توجه است زیرا ما نمی خواهیم که یک پهپاد از دیگر انواع خود بزرگ تر باشد بلکه کوچک تر بودن پهپاد مطلوبیت دارد تا دشمن نتواند آن را رد گیری و کشف کند.هنگامی که فناوری پیشرفت کند توان ساخت پهپادهایی با اندازه کوچک تر فراهم می شود".

همچنین بی بی سی عربی در رویکرد خبری خود کوشید رونمایی از پهپادفطرس را در ارتباط با مذاکرات هسته ای در ژنو جلوه دهد . در این راستا در گزارشی مدعی شد :"مسلماً رونمایی از فطرس خوشایند کشورهای منطقه و کشورهایی نخواهد بود که از مقاصد و اهداف نظامی ایران نگران هستند.

این اقدام ایران که دو روز مانده به از سرگیری مذاکرات ژنو میان تهران و قدرت های بزرگ جهان صورت گرفته قابل توجه است. تهران در حالی از دستاورد نظامی خود رونمایی می کند که فضایی از خوش بینی شکننده درخصوص دستیابی به توافق در خصوص مسئله هسته ای ایران وجود دارد."

از دیگر سو فرانس پرس رونمایی از پهپادفطرس را در راستای توان بازدارندگی ایران در برابر رژیم صهیوینستی ارزیابی کرد و در گزارشی نوشت :"هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) فطرس که ایران می گوید شعاع عملیاتی آن دو هزار کیلومتر است، طولانی ترین شعاع عملیاتی را در بین هواپیماهای بدون سرنشین ساخت ایران دارد.چنین بردی به این هواپیمای بدون سرنشین امکان می دهد به اسرائیل که در خط مستقیم یک هزار کیلومتر با ایران فاصله دارد، برسد."

فرانس پرس در ادامه گزارش خود ضمن یاد آوری تولیدات قبلی پهپادهای ایرانی افزود:"ایران در سال های اخیر برنامه چشمگیر تولید هواپیمای بدون سرنشین را آغاز کرده که نگرانی آمریکا و کشورهای غربی را برانگیخته است.اواخر سپتامبر، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش زبده رژیم ایران، از تولید انبوه یک هواپیمای بدون سرنشین به نام «شاهد 123» با شعاع عملیاتی 1700 کیلومتر که قادر به حمل هشت موشک و پرواز مداوم به مدت 24 ساعت است، خبر داد.

شاهد 123 سپتامبر 2012 رونمایی شد.در همان زمان، ایران از یک هواپیمای بدون سرنشین شناسایی به نام «یاسر» با شعاع عملیاتی 200 کیلومتر که می تواند در ارتفاع 4500 متری پرواز کند، رونمایی کرد. پهپاد یاسر از روی هواپیمای بدون سرنشین اسکن ایگل ScanEagle آمریکا که ایران اعلام کرده بود یک نمونه آن را دسامبر 2012 به زمین نشاند و تولید آن را آغاز کرده، ساخته شده است.

ارتش ایران همچنین از تولید انبوه هواپیماهای بدون سرنشین رزمی رعد -85 خبر داده بود".همچنانکه ملاحظه می شود رسانه های غربی از یکسو بر پیشرفت های صنایع دفاعی ایران علیرغم تحریم های موجود صحه گذاشته اند و با یادآوری سابقه تولیدات پهپادهای ایرانی به طور ضمنی این واقعیت را تائید کرده اند که ایران در مدار خط تولید انواع پهپادها قرار گرفته که قادر است روز به روز بر کیفیت و کارایی آنها بیفزاید و از دیگر سو در صحت این پیشرفت ها تردید ایجاد کرده اند که یان نکته در رسانه ها انگلیسی و امریکایی مشهود است .

کلید واژه ها: پهپاد سرنشین رونمایی فطرس هواپیمای بدون سرنشین شعاع شعاع عملیاتی دیگر سو عملیاتی در رسانه از دیگر بی بی سی پهپاد فطرس نیروهای مسلح رونمایی از این پیشرفت ها پیشرفت ها این پیشرفت


( ۲ )

نظر شما :