ایران ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد خود را از بین می‌برد

۰۲ آذر ۱۳۹۲ | ۱۶:۵۹ کد : ۱۹۲۴۹۸۵ سرخط اخبار

یک روزنامه آمریکایی گزارش کرد که طبق توافق ۶ ماهه ایران و ۱+۵ که هم اکنون در «ژنو» مورد بحث است، ایران ذخایر کنونی اورانیوم ۲۰ درصد خود را از طریق رقیق کردن یا تبدیل به میله های سوخت یا پودر اکسید از بین می برد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز»، مقامات ارشد غرب روز جمعه اعلام کردند که طبق توافق پیشنهادی 6 ماهه که 1+5 (آمریکا،انگلیس،فرانسه،روسیه،چین بعلاوه آلمان) در حال مذاکره آن با ایران در «ژنو» هستند، ایران ذخایر کنونی اورانیوم با درصد غنای 20 خود را از طریق رقیق کردن یا تبدیل به میله های سوخت یا پودر اکسید از بین می برد.

این مقامات غربی خواستند نامشان فاش نشود زیرا هنوز مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو به اتمام نرسیده است.

این مقامات ادامه دادند که طبق این توافق، ایران اجازه دارد تا اورانیوم خود را در سطح پایین تر و 3.5 درصد غنی سازی کند اما ذخایر اورانیوم با درصد غنای 20 خود را از طریق رقیق کردن یا تبدیل به میله های سوختی یا پودر اکسید را از بین می برد.

این مقامات غربی ادامه دادند که منطق چنین توافقی، راضی کردن ایران است که حاضر نیست تمامی غنی سازی خود را حتی برای 6 ماه به حالت تعلیق درآورد.

بر اساس این گزارش، ایران حاضر نیست که به هیچ عنوان ذخایر اورانیوم خود را به کشورهای دیگر برای تبدیل شدن به میله های سوختی صادر کند.

مقامات غربی اعلام کردند که از ایران همچنین درخواست شده است که به مدت 6 ماه ساخت رأکتور آب سنگین اراک را متوقف کند.

به گفته این مقامات غربی، ایران همچنین موافقت کرده است که سانتریفیوژهای نسل دوم بسیار سریعتر دیگری نصب نکند و یکهزار یا بیشتر این سانتریفیوژها که از پیش نصب شده اند اما هنوز در دست استفاده قرار ندارند را نیز راه اندازی نکند.

بر اساس این گزارش، ایران همچنین با بازرسی های ناخوانده به منظور این که نشان دهد به توافق احتمالی عمل می کند، موافقت خواهد کرد.

نیویورک تایمز ادامه داد، اگر ایران موافقت کند، امتیازات واگذار شده موجب می شود فضا برای مذاکرات بیشتر برای رسیدن به توافق دائمی فراهم شود.

به گفته این مقامات غربی، این توافقنامه همچنین در صدد است ایران را متقاعد کند که اگر غرب شواهدی را مبنی بر تلاش ایران به سوی پیشرفت هسته ای کشف کند، کشورهای غربی زمان لازم را در اختیار دارند تا اقدامات پیشگیرانه ای را همچون اقدام نظامی علیه ایران اتخاذ کنند.

این مقامات غربی ادامه دادند، که در قبال امتیازاتی که ایران ارائه می دهد، مقامات غربی حدود 3.6 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی ایران که در خارج از این کشور مسدود شده است را آزاد می کنند و ایران این مبلغ را در یک دوره 6 ماهه دریافت می کند.

بر اساس این گزارش، تحریم هایی که هم اکنون بر قطعات و لوازم خودرو، طلا و اقلام گرانبها و در بخش هواپیماهای تجاری و تعمیرات و پتروشیمی علیه ایران تحمیل شده است نیز کاهش پیدا می کند.

این مقامات غربی اعلام کردند که تحریم فروش نفت و معاملات مالی همچنان مثل قبل بر جای خود باقی می ماند. این مقامات تخمین زدند که کاهش تحریم ها در دوره 6 ماهه بین یک پنجم و یک ششم آن چیزی است که ایران به واسطه تحریم های کنونی از دست داده است.

بر اساس این گزارش، برآوردها حاکی از آن است که ایران هر 6 ماه بین 25 تا 30 میلیارد دلار، بسته به قیمت نفت، فقط از تحریم های نفتی ضرر می کند.

در پایان گزارش نیویورک تایمز آمده است که توافق احتمالی ایران و 1+5، همچنین یک کانال باصطلاح سبز برای ایران به وجود می آورد تا بتواند از طریق بانک هایی منتخب و با نظارت خاص محصولات و داروهای انسانی خریداری کند.

کلید واژه ها: ایران تحریم


نظر شما :