ظریف: غنی‌سازی دست نخواهد خورد

۰۵ آذر ۱۳۹۲ | ۱۹:۰۶ کد : ۱۹۲۵۲۰۲ سرخط اخبار
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در صورتی که اراده سیاسی بین طرف های مذاکره کننده در موضوع هسته ای وجود داشته باشد هیچ مشکلی برای حل شدن این مساله نیست.
 
به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس مطبوعاتی خود پس از پایان بیست و یکمین اجلاس شورای وزیران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) این سازمان را تشکل مهم منطقه ای توصیف و خاطرنشان کرد: اکو سازمانی است که سه دهه از حیات آن می گذرد و در دهه 70 هجری (90 میلادی) تحولاتی با ورود کشورهای مستقل مشترک المنافع داشت و یک سازمان بزرگ منطقه ای براساس این تحول شکل گرفته است که امکانات و توانمندی های بسیار زیادی در خود دارد.
 
وی اضافه کرد: این سازمان فعالیت های گسترده ای در حوزه های مختلف دارد که این فعالیت ها در حوزه حمل و نقل و ترانزیت بسیار مفید و موثر بوده است.
 
وی با اشاره به فعالیت های اکو در زمینه های بانک ، بیمه ، حمل و نقل و انرژی گفت: کشورهای عضو این سازمان نیاز بسیاری به همکاری و همبستگی اقتصادی بین خود دارند. امیدواریم از این توانمندی ها در جهت همکاری های داخلی کشورهای اسلامی و کشورهای جنوب بهترین استفاده صورت گیرد. ما به عنوان ایران و میزبان این سازمان به تقویت فعالیت های این سازمان بسیار علاقه مند هستیم زیرا در دنیای امروز این همکاری ها می تواند زمینه را برای نقش آفرینی بیشتر همه کشورهای منطقه در سطح بین المللی فراهم کند و به توسعه و رفاه بیشتر کشورهای منطقه و استفاده از بهترین ظرفیت های منطقه برای پیشرفت کشورها رفاه و امنیت و زندگی بهتر مردم کمک کند.
 
وی اضافه کرد: امیدواریم در این یک سال ایران علاوه بر میزبانی مقر دبیرخانه که مسوولیت اجلاس وزرای خارجه سازمان را برعهده دارد بتوانیم اقدامات مناسبی در جهت تقویت فعالیت و حضور این سازمان در عرصه بین المللی داشته باشیم.
 
وی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد موضوعات گنجانده شده در سند همکاری بین ایران و 1+5 و به ویژه موضوعات مربوط به رفع تحریمها خاطر نشان کرد: در سند دیده شده که هدف کار در مرحله نهایی حذف کلیه تحریم های شورای امنیت و دو جانبه و چند جانبه ای که مرتبط با موضوع هسته ای بوده است در نظر گرفته شده است. به نظر ما همه این تحریم ها غیرعادلانه و غیرقانونی است اما متاسفانه وجود دارد و به مردم ما ضرر می زند گرچه هیچ تاثیری در برنامه صلح آمیز ایران نداشته است.
 
وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد: کاری که ایران در مرحله نهایی انجام خواهد داد رسیدن به یک تفاهم برای رفع نگرانی های منطقی در خصوص اینکه برنامه هسته ای ایران صرفا صلح آ میز باقی خواهد ماند، است و ما نیز از ابتدا گفته ایم که برای ما رفع این نگرانی ها جزء اهدافمان است بنابراین نگرانی نداریم از اینکه به راه حل و تفاهمی درباره نحوه رفع نگرانی ها برسیم.
 
ظریف تاکید کرد: در سند به صراحت این موضوعات آمده است که از مرحله اول تا مرحله آخر برنامه هسته ای ایران شامل غنی سازی در خاک ایران ادامه پیدا خواهد کرد. درباره شرایط و جزییات و چارچوب آن صحبت خواهیم کرد اما موضوع برنامه هسته ای و غنی سازی دست نخواهد خورد و در خاک ایران باقی خواهند ماند. حاضریم اقداماتی انجام دهیم و نگرانی ها را رفع کنیم انتخاب های متعددی در این زمینه وجود دارد که این انتخاب ها را با کشورهای دیگر بررسی می کنیم شش ماه فرصت داریم تا به نتیجه برسیم گرچه بر اساس توافق گفته ایم یک سال فرصت داریم اما ما می خواهیم بلندپروازی بیشتری داشته باشیم و شش ماه به نتیجه برسیم.
 
وزیر امور خارجه گفت: همانطور که برنامه هسته ای ما کاملا دست نخورده باقی می ماند و اقداماتی که صورت می گیرد موقتی و محدود است اقدامات طرف مقابل نیز موقتی و محدود است مهمترین آن اضافه نشدن تحریم ها است اما از آن مهمتر رفع برخی ممانعت های غیرقانونی است که اجازه نمی داده دارایی های ایران که از طریق فروش نفت به دست می آید به داخل کشور منتقل شود و مانع فعالیت های و همکاری های بانکی شده و امکان باز شدن ال سی را حتی برای معاملات غذا و دارو به صورت غیرقانونی و برخلاف سیاست های اعلام شده از طرف های تجاری ایران گرفته است که همه اینها رفع خواهد شد. ضمن اینکه برخی اقلامی که در سند ذکر شده رفع خواهد شد در موضوع نفت و بانک نیز در کنار تحریمهای غیرعادلانه و غیرقانونی در زمینه صنعت نفت بیمه نفت کش ها و پالایشگاه ها محدود شده بود که تمام این محدودیت ها براساس این سند رفع خواهد شد و بنابراین یکی از موانع عمده ای که در مسیر معاملات نفتی ایران است بررسی شده است.
 
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا در حاشیه مذاکرات ایران و 1+5 موضوعات مربوط به مذاکرات دو جانبه ایران و آمریکا نیز مطرح شده است با بیان اینکه دستور کار نشست ژنو صرفا بحث هایی درباره موضوع هسته ای ایران بوده است گفت: اخباری که درباره در دستور کار قرار دادن موضوعات دیگر در این نشست است را تکذیب می کنم. با همه اعضای 1+5 درباره این موضوع گفت وگویی داشته ایم و هیچ موضوع دیگری در دستور کار گفت وگوها نبوده است.
 
ظریف همچنین درباره شرکت ایران در نشست ژنو 2 که قرار است به حل موضوع سوریه بپردازد، گفت: ایران بر ضرورت حل سیاسی این مساله و دوری از راه حل های نظامی تاکید دارد و در صورت دعوت در این نشست برای بیان دیدگاهش در این نشست شرکت خواهد کرد.
 
وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه رییس جمهور درباره ضرورت انجام اصلاحاتی در سازمان همکاری اکو سخنانی مطرح کرد این موضوع چگونه در نشست وزیران خارجه مطرح شد اظهار کرد: سازمان اکو از بیش از یک سال قبل گروهی را با عنوان گروه شخصیت های برجسته برای بررسی روش های کارآمد کردن دبیرخانه اکو ایجاد کرده است این گروه پیشنهادهایی به دبیرخانه ارائه داده است که این پیشنهادها توسط اجلاس کارشناسان ارشد هم بررسی شده است. نیاز دارد با بررسی بیشتر این پیشنهادات که در بیانیه تهران هم به آن اشاره شده مسیر برای انجام تغییرات ساختاری در اکو برای روزآمد کردن اکو هموارتر شود. بنابراین این پیشنهاد امروز در دستور کار است و در بیانیه تهران هم به این موضوع مهم که توسط رییس محترم جمهور مطرح شده توجه شده است و امیدواریم که این کار با جدیت پیگیری شود.
 
وزیر امور خارجه در ادامه درباره نتایج و دستاوردهای نشست اکو در تهران گفت: در بیانیه نهایی اجلاس تهران که به صورت سند در اجلاس وزرا تصویب شد و در اختیار همه خبرنگاران و اصحاب رسانه قرار خواهد گرفت نکات مهمی ذکر شده است. تقویت همکاری ها در زمینه تجاری، رفع محدودیت ها و موانع تجارت همکاری در زمینه انرژی، اجرایی شدن پیشنهادهای گروه ها و شخصیت های برجسته برای تغییر ساختار تا اوت 2014 (مردادماه 93) و پیشنهادهایی از این قبیل در این سند وجود دارد که حاصل جلسات کارشناسان ارشد کشورهای عضو بوده است.
 
وزیر امور خارجه در پایان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چقدر به اجرایی شدن توافقات با 1+5 خوش بین هستید گفت: مردم ایران نشان دادند که هیچ راهی جز مذاکره با ایران از راه احترام متقابل و براساس موضع برابر نمی تواند موضوع را حل کند بنابراین چاره ای جز این نبوده که وارد مذاکرات شوند و همین مساله باعث شد خوشبینی توام با احتیاط و با چشم باز نسبت به آینده مذاکرات ایجاد شود. معتقدم در صورتی که اراده سیاسی و جود داشته باشد هیچ موضوع غیرقابل حلی در این باره نیست.

 

کلید واژه ها: اکو


نظر شما :