مخالفان و دولت اوکراین پای میز مذاکره نشستند

۲۳ آذر ۱۳۹۲ | ۱۵:۲۷ کد : ۱۹۲۵۹۹۸ سرخط اخبار

رهبران احزاب مخالف و نمایندگان دولت اوکراین روز جمعه برای نخستین بار پای میز مذاکره نشستند، ولی توافقی حاصل نشد، رهبران مخالفان که بر برکناری دولت و رئیس جمهوری اصرار دارند، بلافاصله به جمع معترضان در میدان استقلال بازگشتند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، دولت و مخالفان اوکراین برای نخستین بار از آغاز اعتراضات گسترده خیابانی در این کشور روز جمعه بر سر میز مذاکره نشستند. "ویکتور یانوکوویچ" رئیس جمهوری اوکراین در این نشست بار دیگر تاکید کرد که کشور به سمت همگرایی اروپایی در حرکت است و همچنین وعده عفو عمومی برای همه شرکت کنندگان در اعتراضات خیابانی را داد.

البته این نشست عملا به آغاز مذاکرات برای یافتن راه حل برون رفت از بحران سیاسی کنونی در کشور منجر نشد. رهبران احزاب مخالف هیچ سازشی در برابر پیشنهادات یانوکوویچ از خود نشان نداده و همچنان بر خواسته خود در خصوص «برکناری رئیس جمهوری و دولت اوکراین» اصرار کردند.

"آلیگ تیاگنیبوک" رهبر حزب «آزادی» (حزب ناسیونالیستهای اوکراین)، "ویتالی کلیچکو" رهبر حزب «اتحاد دموکراتیک اوکراین برای اصلاحات» و "آرسنیا یاتسنیوکا" رهبر حزب «باتکیوشینا» بعد از شرکت در این نشست، بلافاصله به میدان استقلال شهر کی یف بازگشتند.

یاتسنیوکا در میان جمعیت حامیان همگرایی اروپایی اوکراین در خصوص این دیدار گفت: رئیس جمهوری پاسخ مشخصی به هیچ یک از خواسته های مردم معترض نداده و تنها در مقابل دوربین های تلویزیونی وعده مهلت قانونی برای اقدامات اجرایی داد. به گفته وی، تنها دستاورد این نشست آن بود که ما برای نخستین بار شخصا خواسته های خود را به شخص یانوکوویچ رساندیم.

رهبران مخالفان اوکراین همچنین اعلام کردند که قصد دارند به اعتراضات در میدان استقلال پایتخت تا 4 روز آینده که یانوکوویچ به مسکو سفر خواهد کرد، ادامه دهند. در عین حال میدان استقلال شهر کی یف همچنان مملو از طرفداران همگرایی اروپایی اوکراین است. دهها چادر برای آن دسته از حامیانی که از شهرهای دیگر به پایتخت آمده اند برپا شده است.

"ویکتور پشونکا" دادستانی کل اوکراین روز جمعه اعلام کرد که در جریان ناآرمی ها و درگیری ها بین نیروهای امنیتی و مردم تظاهرات کننده در مرکز شهر از تاریخ 24 نوامبر تاکنون بیش از 400 نفر مجروح شده اند که در میان آنها حدود 200 نفر از مامورین انتظامی هستند.

در عین حال "لئونید کوژار" وزیر امور خارجه اوکراین شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که اعتراضات گسترده مردمی در پایتخت هم به مذاکرات با اتحادیه اروپا و هم مذاکره با روسیه آسیب می رساند.

وی گفت: در مذاکره با اتحادیه اروپا ما می گوییم شرایط ما برای امضای توافقنامه این است: ما خواستار کمک مالی و فنی این سازمان به اوکراین هستیم. در این حال در کی یف تظاهرات گسترده برگزار میشود که مردم شرکت کننده در آن می گویند: ما چیزی نمی خواهیم، جز امضای فوری توافقنامه اتحاد با اتحادیه اروپا. در بروکسل نیز به ما گفته می شود: شما باید این سند را بدون هیچ خواسته ای فورا امضاء کنید. در عین حال در مورد روسیه هم وضع به همین ترتیب است. ما به آنجا می رویم و می گوییم: اگر خواستار برقراری مجدد روابط تجاری هستید، باید قیمت گاز به نوعی دیگر با اوکراین حساب شود. در مسکو نیز به ما می گویند: در خیابان های کی یف مردم  در حال فریاد زدن بر سر شما هستند. شما باید انتخاب کنید که خواهان چه هستید؟ این تظاهرات در هر دو مذاکرات به منافع کشور لطمه رسانده است.

کلید واژه ها: اوکراین کی یف


نظر شما :