کاخ سفید: لوینسون کارمند دولت آمریکا نبود

۲۳ آذر ۱۳۹۲ | ۱۶:۳۱ کد : ۱۹۲۶۰۰۵ سرخط اخبار
کاخ سفید اعلام کرد که رابرت لوینسون، مامور سابق اف.بی.آی در زمانی که به ادعای سخنگوی کاخ سفید در ایران گم شد کارمند دولت آمریکا نبوده است.
 
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه این اظهارات را در واکنش به گزارشاتی مبنی بر اینکه لوینسون 65 ساله در ایران برای سیا کار می کرد و برخلاف ادعای مقامات آمریکا یی درگیر کارهای شخصی نبود، بیان کرد.
 
به گزارش سی.ان.ان، کارنی در جمع خبرنگاران گفت که تحقیقات درباره ناپدید شدن لوینسون ادامه دارد، ولی اظهارنظری درباره اینکه "لوینسون در ایران مشغول چه کاری بود یا نبود نکرد".
 
کارنی گفت: من قصد ندارم حقیقت داشتن هرگونه ادعایی که در داستانی که شما به آن اشاره کردید تایید کنم، داستانی که به عقیده ما انتشار آن بسیار غیرمسئولانه بود و ما به دلیل نگرانی برای امنیت لوینسون خواستار منتشر نشدن آن شده بودیم.
 
سخنگوی کاخ سفید افزود: اگر کسی در خارج از کشور زندانی شده باشد و این داستان، درست یا غلط، منتشر شود که وی برای سیا کار می کرد فکر می کنم منطق می گوید که چنین داستانی به احتمال زیاد آن شخص را در خطر بیشتری قرار می دهد چیزی که می توانم به شما بگویم این است که او در زمان سفرش کارمند دولت آمریکا نبود.
 
دیوید مکدی، وکیل خانواده لوینسون در گفت وگو با سی.ان.ان گفت که شکی ندارد که لوینسون واقعا کارمند قراردادی سیا بود و هنگامی که ناپدید شد برای عملیاتی محرمانه به ایران رفته بود.
 
کارنی گفت که قصد ندارد چیزی بگوید که ممکن است به "تلاش ها برای بازگرداندن لوینسون به خانه" آسیبی بزند و گفت که این کار همچنان اولویت دولت آمریکا است و دولت آمریکا به تلاش ها برای دنبال کردن همه سرنخ های تحقیقاتی ادامه می دهد.
 
مقامات عالی رتبه آمریکا در گفت وگو با سی.ان.ان گفتند که واشنگتن نمی داند لوینسون کجاست و چه کسی او را دستگیر کرده است.
 
یک مقام آمریکا یی گفت: صادقانه بگویم، ما نمی دانیم او کجاست.
 
خبرگزاری آسوشیتدپرس و روزنامه واشنگتن پست گزارش دادند که یک مأمور سابق اف.بی.آی که به ادعای واشنگتن در ایران گم شده است در آنجا برای آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) کار می کرد و برخلاف آنچه مقامات آمریکایی مدعی شده بودند به کار شخصی مشغول نبود.
 
وزارت امور خارجه آمریکا و خانواده رابرت لوینسون، مأمور سابق اف.بی.آی از مدت ها پیش انکار کرده بودند که وی هنگامی که به ادعای واشنگتن در سفر به ایران در سال 2007 ناپدید شده، برای دولت آمریکا کار می کرد، اما خبرگزاری آسوشیتدپرس و روزنامه واشنگتن پست روز پنجشنبه گزارش دادند که لوینسون از طرف سیا مأموریت داشت که اطلاعات به دست آورد.
 
یک منبع آگاه در گفت وگو با سی.ان.ان گفت که مدارکی وجود دارد حاکی از اینکه لوینسون به طور مخفیانه برای سیا کار می کرد و در همان حال مسئول فعالیت به عنوان یک کارگاه خصوصی بود.
 
خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که این خبر حساس را پس از چند بار وقفه سرانجام منتشر کرده است.
 
این خبرگزاری در گزارشش نوشت: آسوشیتدپرس اولین بار ارتباط لوینسون با سیا را در سال 2010 تایید کرد و به ارائه گزارش برای فاش کردن جزئیات بیشتر ادامه داد. این خبرگزاری سه بار موافقت کرد که انتشار این خبر را به تأخیر بیندازد، زیرا دولت آمریکا اعلام کرد که در حال دنبال کردن سرنخ های دلگرم کننده ای برای بازگرداندن او به کشور بود.
 
در بخش دیگری از گزارش آسوشیتدپرس آمده است: دلیل اینکه آسوشیتدپرس این خبر را اکنون گزارش می دهد این است که تقریبا هفت سال پس از ناپدید شدنش این تلاش ها ناموفق بوده است. دولت آمریکا حدود سه سال است که هیچ نشانه ای حاکی از زنده بودن او دریافت نکرده است. در این بین مقامات عالی رتبه آمریکا یی می گویند که کسانی که او را دستگیر کرده اند بدون شک از ارتباط او با سیا اطلاع داشتند.
 
منبع سی.ان.ان که به دلیل ماهیت حساس تحقیقات خواست نامش فاش نشود گفت که پس از شش سال و نیم احتمال اینکه کسانی که لوینسون را زندانی کرده اند از مأموریت محرمانه او آگاه باشند بسیار زیاد است.
 
سی.ان.ان گزارش داد که مقامات آمریکا یی که این شبکه خبری روز پنجشنبه با آنها تماس گرفت از اظهارنظر درباره ارتباط احتمالی بین لوینسون و دولت آمریکا خودداری کردند.
 
کریس وایت، سخنگوی سیا گفت: ما هیچ اظهارنظری درباره ارتباط احتمالی بین لوینسون و دولت آمریکا نداریم. دولت آمریکا همچنان به بازگرداندن او به خانواده اش در صحت و سلامت کامل متعهد است.
 
کیتلیون هایدن، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا از خبرگزاری آسوشیتدپرس به خاطر انتشار این خبر انتقاد کرد و گفت که چنین خبری "هیچ کمکی به هدف بازگرداندن او به خانه نمی کند."
 
وی گفت: کاخ سفید و سایر مقامات دولت آمریکا به دلیل نگرانی درباره زندگی لوینسون قویا از آسوشیتدپرس خواستند که عجله ای برای انتشار این گزارش نکند. ما ابراز تأسف می کنیم که آسوشیتدپرس خبری را که هیچ کمکی به هدف بازگرداندن او به خانه نمی کند، منتشر کرده است. تحقیقات در مورد ناپدید شدن لوینسون همچنان ادامه دارد و ما همگی به یافتن او و بازگردانش به خانواده اش متعهد هستیم.
 
پس از ناپدید شدن لوینسون سیا و وزارت خارجه آمریکا وجود هرگونه ارتباطی بین دولت آمریکا و سفر لوینسون به جزیره کیش را انکار کردند، ولی خبر واشنگتن پست و آسوشیتدپرس با اظهارات علنی دولت آمریکا تفاوت زیادی دارد.
 
واشنگتن پست و آسوشیتدپرس گزارش دادند که پس از ناپدید شدن لوینسون، مقامات سیا ابتدا هرگونه ارتباطی بین سیا و لوینسون را انکار کردند و گفتند که وی از طرف این سازمان به ایران نرفته است.
 
واشنگتن پست نوشت: ولی چند ماه پس از ناپدید شدن لوینسون ایمیل ها و اسناد دیگری به دست آمد که نشان می داد او به دستور برخی تحلیلگران سیا که اختیاری برای انجام عملیات در خارج از کشور نداشتند به ایران رفته بود. این افشاگری موجب شد تحقیقات داخلی گسترده ای آغاز شود که نتایج گسترده ای در لنگلی (مقر سیا) داشت.
 
آسوشیتدپرس این وضعیت را "یکی از بزرگترین آبروریزی ها در تاریخ اخیر سیا" توصیف کرده است.
 
یک منبع آگاه گفت که سیا ابتدا هرگونه ارتباطی با لوینسون را رد کرد، ولی پس از انجام تحقیقات و تأیید وجود چنین ارتباطی نماینده اش را نزد خانواده لوینسون در فلوریدا فرستاد و این نماینده "شخصا از طرف سیا از آنها عذرخواهی کرد."
 
مکان لوینسون هنوز معلوم نیست.

 

کلید واژه ها: لوینسون آسوشیتدپرس


نظر شما :