دیدار وزرای خارجه اتحادیه اروپا برای بررسی لغو تحریم‌های ایران

۲۴ آذر ۱۳۹۲ | ۱۳:۲۶ کد : ۱۹۲۶۰۵۷ سرخط اخبار

برگزاری رویترز نوشته است وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا این هفته برای بررسی طرح پیشنهادی «کاترین اشتون» در مورد لغو برخی تحریم های ایران گرد هم می آیند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا این هفته برای بررسی طرح پیشنهادی «کاترین اشتون» در مورد لغو برخی تحریم های ایران بر اساس توافق هسته ای موقت ژنو، گرد هم می آیند. اشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و مذاکره کننده ارشد 1+5 در مذاکرات هسته ای است.

ایران و کشورهای 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) ماه گذشته بعد از مدت ها مذاکره به توافقی اولیه دست یافتند. این توافق اولیه که مدت زمان اجرای آن 6 ماه در نظر گرفته شده است، گستره برنامه هسته ای ایران و تحریم های ضدایرانی را در سطح فعلی نگه می دارد. ایران همچنین با توقف غنی سازی 20درصد در قبال لغو برخی تحریم ها در حوزه پتروشیمی، صنعت خودرو و فلزات گرانبها موافقت کرده است. طرفین در این 6 ماه باید برای دستیابی به توافقی دائمی تلاش کنند.

نمایندگان ایران و 1+5 هفته گذشته برای بررسی نحوه اجرای توافق ژنو در وین دیدار کردند. این دیدار به دلیل پیچیدگی موضوعات و بنا به گفته برخی منابع دیپلماتیک در اعتراض به اقدام آمریکا در وارد کردن نام چندین شرکت جدید به لیست سیاه تحریم های ایران، نیمه کاره ماند.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا گفته است نمایندگان طرفین بار دیگر به زودی برای از سرگیری مباحث دیدار می کنند.

«کارل بیلد» وزیر خارجه سوئد هم کشورش از اعضای اتحادیه اروپا است، می گوید موارد پیش آمده در وین موضوع مهمی نیست و مانعی برای لغو برخی تحریم های ایران در ماه آینده میلادی وجود ندارد. وی همچنین بر اهمیت پایبندی اتحادیه اروپا و آمریکا به تعهدات خود بر اساس توافق ژنو، تأکید کرده است.

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا تحریم های ایران


نظر شما :