وقتی آمریکا مانع از دعوت ایران شد

۳۰ آذر ۱۳۹۲ | ۲۰:۲۸ کد : ۱۹۲۶۳۵۱ سرخط اخبار
وقتی آمریکا مانع از دعوت ایران شد

دیپلماسی ایرانی: یک ماه پس از توافق مقدماتی ژنو بر سر مجادله هسته ای ایران، در حالی که امیدواری ها نسبت به حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 افزایش یافته بود، روشن شد احتمالا این بار نیز ایران که یکی از بازیگران اصلی بحران سوریه به شمار می رود، در نشستی به منظور حل این بحران شرکت نخواهد داشت. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران بر این باورند نه تنها برون رفت از بن بست سوریه بدون مشارکت ایران میسر نیست، حل پرونده هسته ای نیز بدون پیشرفت در موضوع سوریه بسیار دشوارتر می شود.

پس از توافق مقدماتی هسته ای بین ایران و گروه 1+5، بسیاری امیدوار بودند که این گشایش دیپلماتیک راه را برای نقش آفرینی مثبت تر ایران در بحران سوریه و کمک به خروج از آن هموارتر می کند. اما آنچه از واشینگتن به گوش می رسد حاکی از آن است که دولت اوباما همچنان مخالف حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 است.

 باوجود تاکید مکرر سازمان ملل و کشورهایی نظیر روسیه بر اهمیت حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 برای حل بحران سوریه، آمریکا همچنان مخالف حضور ایران است و باوجود ارسال دعوتنامه هایی برای عربستان سعودی و قطر، ایران هنوز به این کنفرانس دعوت نشده است.

مخالفت آمریکا با حضور ایران در کنفرانس صلح سوریه در حالی مطرح می شود که بان کی مون٬ دبیرکل سازمان ملل متحد و محمدجواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران ۲۶ آذرماه در تماسی تلفنی درباره سوریه صحبت کردند و بان کی مون در این گفت و گو ابراز امیدواری کرد که ایران بتواند به یافتن راه حلی سیاسی برای هرج و مرج سوریه کمک کند.

با این حال مقام ارشد دولت آمریکا می گوید که تمامی حاضران در کنفرانس موسوم به ژنو۲ باید به توافقی که تیرماه سال گذشته در سوییس بر سر ایجاد دولت موقت در سوریه صورت گرفت٬ پایبند باشند و واشینگتن از این که ایران هیچ گاه به طور علنی حمایتی از این توافق نکرده٬ نگران است.

وی ضمن ابراز مخالفت دولت آمریکا با حضور ایران در کنفرانس ژنو۲ در عین حال تاکید کرده است: هیچ کس نمی گوید که سازمان ملل و ایران نمی توانند با هم مشورت کنند و کسی نمی گویند که ایران نمی تواند دست به اقداماتی بزند که به بهتر شدن اوضاع در سوریه بیانجامد.

در همین زمینه مسئولان بلند پایه اروپایی ۲۸ آذرماه  مدعی شدند که ایران و روسیه از نفوذ خود بر دولت بشار اسد در جهت رساندن کمک های بشردوستانه به نیازمندان در سوریه استفاده کرده اند.

به گزارش رویترز،  نماینده اتحادیه عرب و سازمان ملل در امور سوریه اعلام کرد مذاکره کنندگان بین المللی در مورد دعوت از ایران برای حضور در کنفرانس ژنو 2 که ماه آینده میلادی در سوئیس برگزار می شود به توافق نرسیده اند. اخضر ابراهیمی خاطرنشان کرد آمریکا گمان می کند شرکت ایران در این کنفرانس ایده خوبی باشد. این در حالی است که تا کنون از 26 کشور برای حضور در این کنفرانس دعوت شده که شامل عربستان سعودی و قطر نیز می شود.

آمریکا، سازمان ملل و روسیه ماه هاست که برای برگزاری این کنفرانس تلاش می کنند و سرانجام تاریخ آن برای 22 ژانویه(5بهمن) تعیین شد. اما اظهارات ابراهیمی حاکی از آن است که باوجود بحث و گمانه زنی های فراوان در مورد احتمال حضور ایران در این نشست، این دعوت منتفی خواهد بود. رویترز به نقل از نماینده اتحادیه عرب و سازمان ملل در امور سوریه گزارش داد: در مورد ایران به توافق نرسیدیم. بر کسی پوشیده نیست که آمریکا از حضور ایران در این کنفرانس استقبال نمی کند. وی ادامه داد: با این حال در صورتی که ایرانیان به صورت رسمی دعوت نشوند، به همکاری با آنها ادامه خواهیم داد. این در حالی است که مقامات تهران اعلام کرده بودند در صورتی که از آنها دعوت شود بدون پیش شرط در این کنفرانس شرکت می کنند. اما اگر دعوت نشود هم آخر دنیا نخواهد بود و به حمایت از روند صلح در سوریه ادامه می دهند.

علاوه بر عربستان و قطر؛ آمریکا، روسیه، انگلیس، چین و فرانسه نیز در این کنفرانس حاضر خواهند بود. گزارش ها حاکی از آن است که ولید معلم، وزیر خارجه سوریه نیز در ژنو 2 شرکت می کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10


نظر شما :