بدترین گاف‌های مقامات آمریکایی در سال ۲۰۱۳

۰۵ دی ۱۳۹۲ | ۱۶:۰۱ کد : ۱۹۲۶۵۷۱ سرخط اخبار

سال ۲۰۱۳، سال گاف های مقامات برجسته آمریکایی از جمله رئیس جمهور و وزیر خارجه این کشور بود که یکی از این موارد همان گافی بود که «باراک اوباما»، در سخنرانی اش دادستان کل زن ایالت «کالیفرنیا» را جذاب خطاب کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، رسانه آمریکایی «باسل» در گزارش خود به چندمورد از بدترین گاف های سیاسی بسیاری از مقامات برجسته آمریکا از جمله «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا و «جان کری» وزیر خارجه این کشور، در سال 2013 میلادی پرداخته است.

1. وقتی شهردار بوستون خواستار حمله هوایی به «دیترویت» می شود

«تام منینو» شهردار بوستون در یک مصاحبه با مجله «نیویورک» در پاسخ به اینکه اگر شهردار «دیترویت» بود چه می کرد، به جای آنکه یکسری پیشنهادات سیاسی ارائه دهد، گفت که این شهر را به طور کامل منفجر می کرد و از اول شروع می کرد. به طور قطع او متوجه این مطلب نشده است که تقاضای بمباران کردن شهرهای آمریکا واقعاً حرف بی اساسی است که یک شهردار می تواند مطرح کند. البته نکته منینو این بوده است که وضع دیترویت بسیار خراب تر از آن است که بتوان آن را تعمیر کرد.

2. نماینده جمهوری خواه آمریکا مکزیکی ها را مهاجر فراری مکزیکی خواند

«دان یانگ» نماینده کنگره از آلاسکا، در یک مصاحبه رادیویی که در ماه مارس صورت گرفت، گفت وقتی کودک بود به همراه پدرش مجبور بودند 50 تا 60 مهاجر فراری مکزیک را برای چیدن گوجه فرنگی در مزرعه خانوادگی اشان استخدام کنند، اما الان تمام اینکارها با دستگاه صورت می گیرد. این نماینده کنگره آمریکا به دلیل این حرف مورد انتقاد قرار گرفت اما خودش اصرار می کرد که قصد بی احترامی نداشته است.

3. اوباما دادستان کل کالیفرنیا را پرحرارت و جذاب خواند

«باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا در مراسم جمع آوری کمک کمیته ملی دموکرات که در ماه آوریل برگزار شد، در خصوص اهمیت تغییرات اقلیمی سخنرانی می کرد، در حالیکه می خواست از «کامالا هریس» دادستان کل کالیفرنیا تمجید کند، گفت که او جذاب ترین دادستان کل آمریکا است. اوباما به دلیل آنکه شأن این خانم دادستان را به دلیل جاذبه جنسی پایین آورده است مورد انتقاد قرار گرفت و مجبور به عذرخواهی شد.

4. سناتور کنتاکی گفت که می خواهد خبرنگاران را بکشد

«رند پائول» سناتور ایالت «کنتاکی» در حین سخنرانی ماه نوامبر خود یک اشاره عجیب و غریبی به فیلم علمی تخیلی «گاتاکا» کرد و خواست از آن بعنوان استدلالی علیه طرح خدمات درمانی «اوباماکر» استفاده کند. بعدها خبرنگاران متوجه شدند که پائول اظهارات خود را از فیلمی در ویکی پدیا سرقت ادبی کرده است و وقتی برای توضیح با او تماس گرفتند و به جای آنکه پاسخ دهد، به خبرنگاران ابراز تنفر کرد و گفت اگر دوئل در کنتاکی مجاز بود، خبرنگاران را به دوئل دعوت می کرد و آنها را می کشت. شاید شوخی می کرده است اما به نظر خیلی جدی می آمد و در نهایت مجبور به عذرخواهی شد و گفت که تنها در توصیف های خود اشاره ای به ویکی پدیا کرده است و سرقت ادبی نکرده است.

5. جمهوری خواه نژادپرست از قانون نژادپرستی هویت رأی دهندگان حمایت کرد

«دان یلتون» جمهوری خواه ایالت کارولینای شمالی در مصاحبه ای با «دیلی شو» در خصوص نژادپرست بودنش مورد سوال قرار گرفت. او با مکث خیلی طولانی و تفکر عمیق پاسخ داد و از نیت پشت پرده حزبش برای قوانین نژادپرستی هویت رأی دهندگان خبر داد و گفت: این قوانین تلنگری برای دموکرات ها است و البته آسیب هایی را به سیاهپوست های تنبلی وارد می کند که می خواهند دولت به آنها همه چیز بدهد.

این اظهارات یلتون باعث شد که بعد از پخش مصاحبه اش اخراج شود. اینکه این حرف هایش از نظر فنی یک گاف بوده است، مشخص نیست چون یلتون کم و بیش پای تمام آنچه که گفته بود ایستاد اما جمهوری خواهان اظهارات او را یک گاف تلقی کردند.

6. جرج بوش پدر اشتباهاً برای نلسون ماندلا آگهی فوت صادر کرد

بعد از آنکه نلسون ماندلا به دلیل عفونت شدید ریه به مدت سه ماه در بیمارستان بستری شد، در ماه سپتامبر از بیمارستان مرخص شد اما سخنگوی جرج بوش پدر یک گزارش اشتباه درباره مرخص شدن ماندلا خواند و فکر کرد که او فوت کرده است و خیلی سریع به اسم جرج بوش بیانیه ای را صادر کرد و از مرگ ماندلا ابراز تأسف عمیق کرد. این سخنگو خیلی سریع بعد از آنکه فهمید ماندلا هنوز زنده است، بیانیه خود را برداشت و در پیام توییتری عذرخواهی کرد.

7. «جان کری» تصادفاً وارد دیپلماسی با سوریه شد

اواخر ماه آگوست، اوباما اعلام کرد طرح هایی را برای آغاز حمله هوایی به سوریه دارد و به دنبال تأییدیه کنگره برای یک حمله علیه این کشور است اما وقتی مشخص شد که تأیید کنگره برای چنین اقدامی کافی نیست، دولت اوباما برنامه حمله به سوریه را لغو کرد اما انتقاداتی از دولت اوباما مطرح شد به دلیل آنکه بیش از حد خود فرا رفته است و اشاره به این مطلب نکرده است که مردم آمریکا حملات هوایی به سوریه را دوست ندارند. سپس جان کری اوضاع را به صورت تصادفی بهبود بخشید و در یک کنفرانس خبری در لندن در پاسخ به این سوال که چه اقدامی می تواند مانع از حمله هوایی آمریکا به سوریه شود، گفت که اگر «بشار اسد» ظرف یک هفته سلاح های شیمیایی خود را تحویل دهد، آمریکا احتمالاً حمله را لغو می کند و سپس در ادامه افزود: اما اسد چنین کاری نخواهد کرد و امکان لغو حمله به سوریه ممکن نیست.

اما این در حالی بود که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، پیشنهاد کری را تحسین کرد و اسد نیز ظرف یکساعت حاضر شد که سلاح های شیمیایی را تحویل دهد و آمریکا نیز با روسیه و سوریه درباره چگونگی از بین بردن سلاح های شیمیایی دمشق وارد گفت وگو شد و حمله هوایی آمریکا لغو شد و در ماه اکتبر نیز بازرسان تسلیحات شیمیایی تأیید کردند که سوریه دیگر قابلیت ایجاد و استقرار تسلیحات شیمیایی را ندارد. هنوز جنگ داخلی مخربی در سوریه ادامه دارد اما هم اکنون، دستکم آمریکا پیشنهاد خنثی سازی مواد شیمیایی را مطرح کرد و این گاف کری بود که اتفاقی وارد دیپلماسی با سوریه شد.

کلید واژه ها: ماندلا گاف دادستان شهردار دادستان کل حمله هوایی


نظر شما :