جزئیاتی از نشست فضلای قم با نصرالله

۰۸ دی ۱۳۹۲ | ۱۲:۵۱ کد : ۱۹۲۶۶۷۱ سرخط اخبار

در شرایط کنونی اکثریت اهل سنت با تکفیری ها درگیری دارند و شرایط به گونه ای شکل گرفته است که نه تنها اهل سنت حس خوبی نسبت به آنها ندارند، بلکه تکفیری ها را مصیبتی برای جهان اسلام می دانند.  

به گزارش خبرگزاری حوزه، حدود یک هفته قبل، گروهی از دست اندرکاران کنگره بین المللی خطر جریان های تکفیری با حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان دیدار و گفت و گو کردند.

حجج اسلام والمسلمین علیزاده موسوی(دبیر کنگره)، براتی و خوشخو(اعضای دبیرخانه کنگره) که برای برگزاری پیش کنگره خطر جریان های تکفیری به سوریه رفته بودند، بعد از برگزاری این پیش کنگره در دمشق، به اتفاق آیت الله سیدمجبتی حسینی نماینده ولی فقیه در سوریه، عازم لبنان شده و به همراه دکتر رکن آبادی سفیر ایران در بیروت با آقای سیدحسن نصرالله دیدار گفت و گو کردند.

در این دیدار که مجموعا 4 ساعت به طول انجامید، در ابتدا آیت الله حسینی و حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی توضیحاتی درباره برگزاری کنگره خطر جریان های تکفیری مطرح کردند و سپس دبیرکل حزب الله لبنان به تشریح شرایط منطقه ای و اوضاع تکفیری ها پرداخت.

* کنگره خطر تکفیریها از اهمیت بالایی در زمان کنونی برخوردار است

سید حسن نصرالله در خصوص برگزاری این کنگره ابراز داشت: اندیشه بسیار مناسبی است که از سوی دو تن از مراجع بزرگوار(حضرات آیات مکارم و سبحانی) برای برگزاری این کنگره مطرح شده. به خصوص در زمان کنونی این کنگره از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا در سال های اخیر اتفاقاتی افتاده که طیف ها و مذاهب مختلف اسلامی به خطر تکفیری ها پی برده و با ما در این زمینه هم نظر شده اند. مثلا اگر شما دو سال قبل می خواستید چنین کنگره ای برگزار کنید، شاید تا این اندازه اتفاق نظر برای مقابله با تکفیری ها وجود نداشت، اما به واسطه فجایعی که در این دوسال، تکفیری ها علیه امت اسلامی و مردم جهان به انجام رسانده اند، یک نگاه فراگیر برای مقابله با آنها شکل گرفته است.

* حمایت عربستان و سرویسهای جاسوسی غرب از تکفیریها

وی با بیان اینکه تکفیری ها از سوی عربستان سعودی و سرویس های جاسوسی غرب، سازماندهی و پیشتبانی می شوند گفت: آنها در چندسال اخیر علاوه بر شیعیان، به سایر گروه ها و طیف ها در جامعه اسلامی حمله کردند و به قتل، انفجار، کشتار کودکان، محور آثار اسلامی و جنایات مختلفی روی آوردند و اهل منطق نیستند.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: در شرایط کنونی اکثریت اهل سنت با تکفیری ها درگیری دارند و شرایط به گونه ای شکل گرفته که نه تنها اهل سنت حس خوبی نسبت به آنها ندارند، بلکه تکفیری ها را مصیبتی برای جهان اسلام  می دانند.

وی با اشاره به اینکه عربستان به عنوان مرکز جریان سلفی های تکفیری دارای مشکلات فراوانی شده، گفت: امروز اکثر کشورها معتقدند تکفیری ها از سوی عربستان حمایت می شوند و خود عربستان نیز دچار مشکلات فراوانی همچون بیکاری، اختناق و احتمال درگیری های داخلی است.

سیدحسن نصرالله با تاکید بر اینکه امروز تکفیری ها جایگاهی در میان اهل سنت جهان ندارند، گفت: یکی از جوانان اهل سنت می گفت اگر دینِ محمد، آموزه های طالبان و القاعده است، من کافر هستم!

* عربستان در کشورهای مختلف شکست خورده است

وی افزود: امروز عربستان سعودی در کشورهای مختلف با شکست مواجه و از نظر سیاسی، گیج شده است؛ آنها فکر میکردند که سه ماهه می توانند کار سوریه را تمام کنند، اما سه سال است که ادامه پیدا کرده و ان شاء الله پیروز نخواهند شد. از طرف دیگر روابط سران سعودی با اسرائیلی ها، تبدیل به یک افتضاح سیاسی برای عربستان شده است.

دبیرکل حزب الله لبنان نکته مهم در مساله تکفیری ها را درگیری آنها با تمام جهان اسلام و دنیای امروز دانست و خاطر نشان کرد: باتوجه به اینکه امروز بزرگان اهل سنت در برابر وهابیت قرار گرفته اند، پیشنهاد می کنم که در کنگره و پیش کنگره ها، از تمام طوائف و گروه های اسلامی دعوت کنید و هویت این کنگره، بر بعد حوزوی و دینی متمرکز باشد.

* کنفرانس های وحدت بی فایده نبوده است

وی در این دیدار همچنین به برخی شبهات مبنی بر فایده نداشتن کنفرانس های وحدت در سه دهه گذشته اشاره و تصریح کرد: این تحلیل، دقیق نیست. امروز دوستان زیادی از شیعیان و اهل سنت در نقاط مختلف جهان در کنار هم و در برابر تکفیری ها قرار گرفته اند. در لبنان نیز ما تجربه های خوبی از همزیستی و همراهی بین پیروان اهل بیت(ع) و اهل سنت داشته ایم.

سیدحسن نصرالله استفاده از واژه تکفیری ها در عنوان کنگره را مورد تقدیر قرار داد و گفت: البته آنها خودشان را پشت واژه سلفی پنهان می کنند و تلاش دارند از عنوانِ تکفیری و بارِ منفی که در اذهان مسلمانان دارد فرار کنند لذا محمد جولانی سرکرده جبهه النصرة در مصاحبه با شبکه الجزیرة اعلام میکند که ما تکفیری نیستیم در حالی که دروغ می گوید و عملکرد آنها گواه تفکر تکفیری شان است.

وی ابراز داشت: پیشنهاد میکنم که برنامه های تان را به برگزاری یک کنگره محدود نکنید و دبیرخانه دائمی داشته باشید تا یک جریان پیوسته در مقابله با تکفیری ها شکل بگیرد.

* دیدار با سیدحسن نصرالله در فضایی صمیمی برگزار شد

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا خوشخو از اعضای حاضر در این دیدار و عضو دبیرخانه کنگره بین المللی  خطر جریانهای تکفیری در مصاحبه با سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه ابراز داشت: این دیدار در فضایی صمیمی که با ضیافت دبیرکل حزب الله نیز همراه بود، 4 ساعت  به طول انجامید که بیانگر اهمیت این مساله در نگاه حجت الاسلام والسلمین نصرالله است.

وی ادامه داد: علاوه بر دیدار با دبیرکل حزب الله لبنان، در مراسم دعای کمیل در سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت حاضر شدیم و در آن مراسم، یاد و خاطره شهید حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم انصاری زنده نگه داشته شد. همچنین از حجت الاسلام والمسلمین عارف از مجروحان حادثه تروریستی در برابر سفارت عیادت کردیم.

* برگزاری پیش کنگره خطر جریان های تکفیری در سوریه

عضو دبیرخانه کنگره بین المللی خطر جریانهای تکفیری همچنین در خصوص برگزاری پیش کنگره خطر جریانهای تکفیری در دمشق گفت: این نشست با حضور 90 مهمان در تاریخ 27 آذر در سوریه برگزار شد و از سوی شبکه های مختلف محلی، منطقه ای و بین المللی انعکاس یافت.

حجت الاسلام والمسلمین خوشخو به حضور چهره هایی چون مفتی اعظم سوریه، مقامات ارشد وزارت اوقاف این کشور و علمایی چون علامه فرفور، دکتر عدنان افیونی  و سیدعبدالله نظام اشاره کرد و بیان داشت: در این پیش کنگره یکروزه، افرادی چون حجت الاسلام والسملمین علیزاده موسوی(دبیرکنگره) و دکتر بوطی رئیس انجمن علمای شام سخنرانی کردند و با توجه به حضور اندیشمندان از مذاهب مختلف اسلامی، در این نشست جلوه ای از وحدت اسلامی به نمایش درآمد.

* تعبیر مفتی اعظم سوریه درباره آیت الله العظمی مکارم

وی به نشست جانبی با شیخ بدرالدین حسون، مفتی اعظم سوریه اشاره و تصریح کرد: شیخ حسون با اشاره به قیادت مراجع معظم تقلید در این کنگره گفت حضرت آیت الله مکارم شیرازی هیچ سخنی نمی گوید مگر اینکه آن کلام، دارای حکمت است از همین رو من ایشان را الشیخ مکارم الحکیم می دانم.

حجت الاسلام والمسلمین خوشخو گفت: نشست های جانبی دیگری همچون دیدار با شیخ وهبه زحیلی از علمای سوریه نیز برگزار کردیم که از اقدامات سفر به سوریه و لبنان به شمار می آید.

خاطر نشان می شود کنگره بین المللی خطر جریانهای تکفیری آبان سال آینده از سوی حضرات آیات مکارم شیرازی و سبحانی برگزار خواهد شد.

کلید واژه ها: حزب الله لبنان دبیرکل حزب الله خطر جریان های تکفیری


نظر شما :