گردشگری هم تابعی از دیپلماسی هسته ای شد

افزایش شمار گردشگران آمریکایی در ایران

۱۱ دی ۱۳۹۲ | ۰۱:۵۲ کد : ۱۹۲۶۷۸۱ اخبار اصلی آمریکا
برخی مقامات دولتی ایران در جریان سفر به نیویورک با گردانندگان تورهای آمریکایی مذاکره کرده اند. این نشست ها در حاشیه سفر حسن روحانی به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل انجام شده و اظهارات ترغیب کننده ای نیز از جانب طرف ایرانی به گوش رسیده است.
افزایش شمار گردشگران آمریکایی در ایران

دیپلماسی ایرانی: شاید ایران و آمریکا راه درازی در مذاکرات به منظور محدود کردن اهداف هسته ای تهران پیش رو داشته باشند، اما کاهش خصومت ها، از هم اکنون حجم سفر آمریکایی به ایران را افزایش داده است.به گزارش لس آنجلس تایمز، سه تور گردان آمریکایی می گویند در ماه های اخیر شاهد افزایش رزرو تورهایی بوده اند که مقصد آن ایران است. آنها می گویند برخی مقامات دولتی ایران نیز در جریان سفر به نیویورک با گردانندگان تورهای آمریکایی مذاکره کرده اند. به گفته آنها این نشست ها در حاشیه سفر حسن روحانی به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل انجام شده و اظهارات ترغیب کننده ای نیز از جانب طرف ایرانی به گوش رسیده است.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، این به معنی این نیست که تهران جایگاه گردشگری پاریس را تهدید می کند. تعداد گردشگران آمریکایی در ایران ده ها نفر است در حالی که هزاران آمریکایی به پاریس سفر می کنند. پس از انقلاب اسلامی در ایران و گروگان گیری اعضای سفارت آمریکا در تهران، حجم سفر آمریکایی ها به ایران به طور مشهودی کاهش یافت.

از آن پس وزارت خارجه آمریکا هر چند ماه یکبار در مورد سفر شهروندان اش به ایران هشدار داد و تازه ترین نمونه آن نیز به 21 نوامبر بازمی گردد، یعنی تنها سه روز قبل از توافق هسته ای مقدماتی بین ایران و گروه 1+5.

با این وجود دولت آمریکا بر خلاف ممنوعیتی که برای سفر شهروندانش به کوبا ایجاد کرد، هیچگاه سفر به ایران را ممنوع نکرد. در نتیجه با روی کار آمدن دولت روحانی و گشایش های حاصل شده پس از آن ، تورگردان های آمریکایی شاهد رونق نسبی سفر به ایران بودند.

وزارت خارجه آمریکا هر چند ماه یکبار در مورد سفر شهروندان اش به ایران هشدار داد و تازه ترین نمونه آن نیز به 21 نوامبر بازمی گردد، یعنی تنها سه روز قبل از توافق هسته ای مقدماتی.

جنت مور، یکی از تورگردان های آمریکایی می گوید در سال 2013 حدود 50 تا 60 آمریکایی را به تهران فرستاده است. او انتظار دارد در سال 2014، حدود 250 آمریکایی از آژانس او به ایران بروند. به گفته وی احتمال افزایش حجم سفرها در سال 2015 نیز وجود دارد. یک آژانس مسافرتی آمریکایی دیگر نیز پیش بینی مشابهی دارد.

برخی تورگردان ها با اشاره به اینکه ایران یکی از کشورهای غیر دوست برای آمریکایی ها به شمار می رود اما پس از سفر آمریکایی ها به آن برداشت ذهنی شهروندان آمریکایی در مورد ایران تغییر می کند.

مور با اشاره به اینکه در ماه سپتامبر با مقامات گردشگری ایران در نیویورک ملاقات داشته می گوید: این دیدار غیر معمول بود اما انگیزه من را برای تدارک دیدن تورهایی به مقصد ایران افزایش داد. روزنامه گاردین نیز در ماه اکتبر به نقل از محمد علی نجفی، رئیس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی ایران گزارش داد: ما ایرانی ها باید نخستین گام در ترغیب غربی ها برای سفر به ایران را برداریم.

با این حال اغلب تحلیلگران بر این نکته تاکید دارند رونق سفر آمریکایی ها به ایران تا حدود زیادی به روند پیشرفت در حل پرونده هسته ای بستگی دارد. در ماه نوامبر توافقنامه مقدماتی هسته ای بین ایران و آمریکا و دیگر کشورها در گروه 1+5 امضاء شد اما از آن زمان روند پیشرفت کند بوده است.

جدا از مساله هسته ای یک مشکل دیگر نیز وجود دارد و آن نگاه برخی آمریکایی ها به ساختار جمهوری اسلامی است. آنها ادعا می کنند افزایش سفر آمریکایی ها به ایران به معنی تزریق نقدینگی به کشوری است که تحت تحریم های ایالات متحده قرار دارد.

این در حالی است که در ایران 16 سایت ثبت شده در یونسکو وجود دارد که برای گردشگران اهمیت ویژه ای دارد. از سوی دیگر باوجود اینکه از زمان انقلاب اسلامی پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا متوقف شده است، روحانی می گوید به دنبال راهی برای برقراری این پروازهاست.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: لس آنجلس تایمز گردشگری پرونده هسته ای


نظر شما :