گزارش وال استریت ژورنال از موشک‌های جدید لبنانی‌ها

کابوس های تلاویو به دست حزب الله رسید

۱۵ دی ۱۳۹۲ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۲۶۹۰۶ اخبار اصلی خاورمیانه
مسئولان امریکایی می‌گویند که حزب الله توانسته از قطع شدن شبکه‌های برق و مخابرات در مناطق مرزی سوریه – لبنان نهایت استفاده را کرده و موشک‌های مورد نیاز خود را از این مناطق جابه‌جا کند.
کابوس های تلاویو  به دست حزب الله رسید

دیپلماسی ایرانی: یک نهاد امریکایی در تازه ترین گزارش خود آورده است که حزب الله لبنان به واسطه بحران جاری در سوریه توانسته است از اوضاع بهره برداری کرده و موشک های سوری را به لبنان آورده و در اختیار خود بگیرد. به ویژه موشک های پیشرفته یاخونت روسیه که تعداد متنابهی از آنها در اختیار حزب الله قرار گرفته است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، بنا به این گزارش و بر اساس آن چه در گزارش های امنیتی آمده است، حزب الله توانسته برخی ادوات لازم برای شلیک موشک های ضد ناو را در اختیار بگیرد و به لبنان بیاورد، همچنین توانسته شماری سامانه های ضد هوایی را از سوریه وارد کرده و در انبارهای ویژه خود انبار کند. شماری از این تسلیحات نیز در انبارهایی در سوریه که تحت کنترل حزب الله است، انبار شده اند.

به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال این موشک ها توانایی حزب الله را در برابر هر گونه حمله احتمالی از سوی اسرائیل در جنگ احتمالی آینده با این رژیم را افزایش خواهد داد.

مسئولان امریکایی می گویند که دو هدف در پشت این جابه جایی سلاح از سوریه به حزب الله وجود دارد، اول این که ایران می خواهد امکانات دفاعی حزب الله را در برابر هر گونه حمله احتمالی اسرائیل به حزب الله یا مراکز هسته ای خود تقویت کند و دوم این که حزب الله همچنان بتواند در خط مقدم دفاع از بشار اسد و حکومت او باشد.

بنا به این گزارش در حال حاضر 12 موشک ضد ناو در اختیار حزب الله در داخل سوریه است. نکته ای که تهیه کنندگان این گزارش را متحیر کرده این است که پیش از این اسرائیل اعلام کرده بود در ماه های ژوئن و اکتبر گذشته شماری از سامانه های موشکی ساخت روسیه در خاک سوریه را بمباران کرده است در حالی که اکنون دقیقا همان موشک هایی که اسرائیل نگران بود در اختیار حزب الله قرار بگیرد در اختیارش قرار گرفته است. آنها می پرسند پس اسرائیل دقیقا چه نقاطی را با چه هدفی بمباران کرده بود؟

پیش از این اسرائیل اعلام کرده بود در ماه های ژوئن و اکتبر گذشته شماری از سامانه های موشکی ساخت روسیه در خاک سوریه را بمباران کرده است در حالی که اکنون دقیقا همان موشک هایی که اسرائیل نگران بود در اختیار حزب الله قرار بگیرد در اختیارش قرار گرفته است.

مسئولان امریکایی همچنین می گویند که حزب الله توانسته از قطع شدن شبکه های برق و مخابرات در مناطق مرزی سوریه – لبنان نهایت استفاده را کرده و موشک های مورد نیاز خود را از این مناطق جابه جا کند. در این حالت امکانات ردیابی اسرائیلی ها کاملا از کار افتاده و نتوانسته اند رد جابه جایی این سلاح ها را بگیرند.  

به گفته این مسئولان حزب الله این موشک ها را به صورت جدا از هم و در عملیاتی سازمان یافته و منسجم سال گذشته میلادی به لبنان انتقال داده که در میان آنها موشک های یاخونت نیز هستند اما همچنان همه اجزای مورد نیاز این موشک ها به به دست حزب الله نرسیده است.

یکی از مسئولان بخش دفاعی می گوید: «وقتی سامانه یک موشک به طور جدا شده از هم در اختیار فرد یا سازمانی باشد به این معنا است که به طور کامل آن را سامانه را در اختیار دارد فقط باید آن را سر هم بندی کند.»

سازمان امنیت اسرائیل مدعی است که حزب الله یک صد هزار موشک در اختیار دارد اما اکثر آنها هنوز نشانه گیری نشده اند و دقتشان نیز پایین است. آنها به اطلاع همتایان امریکایی خود رسانده اند که موشک های دوربرد حزب الله نیز در سراسر لبنان مستقر شده اند و برای همین هر گونه حمله نظامی به لبنان سراسر این کشور را شامل خواهد شد. همه این موشک ها به سمت اسرائیل نشانه رفته اند و هر گونه حمله نظامی به آن را با مخاطرات بسیاری مواجه می کند.

به ادعای این مسئولان واحدی از سپاه قدس ایران به طور مستقیم بر عملیات انتقال سلاح به انبارهای حزب الله در سوریه نظارت داشته است.در این گزارش همچنین تاکید شده است که موشک های حزب الله توانایی دفاع از تمامی پایگاه های این حزب در لبنان را دارد و همچنین می توانند به دفاع از حکومت سوریه در صورت حمله هوایی اسرائیل به این کشور بپردازند.این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان حزب الله تنها نهاد در لبنان است که به کمک سلاح های روسی و ایرانی از توانایی بالایی برخوردار است و ارتش این کشور همچنان ضعیف است و توانایی لازم برای دفاع از خود و لبنان و تمامیت ارضی کشور را ندارد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: حزب الله


نظر شما :