رابرت مننذر در دفاع از سیاست سنا در قبال مذاکرات هسته ای

تشدید تحریم ها ضامن جدیت ایران در مذاکرات است !

۲۱ دی ۱۳۹۲ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۲۷۱۸۰ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
در این طرح از ادامه مذاکرات حمایت شده است ، بازه زمانی یک ساله به دولت برای به ثمر رساندن مذاکرات داده شده، به طرح کاستن از تحریم هایی که قرار است طبق این برنامه مشمول ایران شود احترام می گذارد و البته که هیچ تحریمی تا زمانی که مذاکرات به خوبی در حال پیشرفت است وارد فاز اجرایی نخواهد شد
تشدید تحریم ها ضامن جدیت ایران در مذاکرات است !

دیپلماسی ایرانی : رابرت منندر رئیس کمیته روابط خارجی سنا ایالات متحده در یادداشتی برای واشنگتن پست به ذکر دلایل اصرار خود برای تصویت طرح جدیدی از تحریم ها علیه ایران پرداخته است . وی که سناتوری دموکرات و هم حزب رئیس جمهور امریکا است اعتقاد دارد که این طرح می تواند تضمینی بر اجرای صحیح مفاد برنامه اقدام مشترک باشد که در 24 نوامبر 2012 میان ایران و 1+5 در ژنو به امضا رسید :

پیروزی دیپلماتیک که منجر به توقف مطمئن و از راه صلح امیز برنامه هسته ای ایران شود می تواند نتیجه مورد انتظار از مذاکرات میان دولت باراک اوباما با ایران باشد. حمایت از این موفقیت با در دست داشتن اقدامی تضمینی در حقیقت نوعی عملگرایی منطقی را به نمایش می گذارد. نیاز به طرح تشدید تحریم ها که در صورت لزوم به کار گرفته شود هم اکنون بیش از هرزمان دیگری احساس می شود چرا که بر اساس توافقنامه ای که در ماه نوامبر به امضا رسید :
• ایران به ساخت و ساز در اراک ادامه خواهد داد. راکتور آب سنگین اراک در صورت تکمیل می تواند در مسیر تولید پلوتونیوم مورد نیاز برای تسلیحات هسته ای به کار گرفته شود.
• ایران اعلام کرده است که نسل جدیدی از سانتریفیوژها را برای غنی سازی اورانیوم ساخته است. اخیرا هم اعلام شده است که این کشور 19 هزار سانتریفیوژ در اختیار دارد که 1000 مورد بیشتر از امار اعلام شده قبلی است .
• ایرانی ها اخیرا موشکی را با موفقیت به فضا پرتاب کرده اند، تکنولوژی فضایی خود را گسترش داده اند و بر توانایی خود برای تولید موشک های بالستیک با برد بالا افزوده اند.
• نمایندگان مجلس در ایران اخیرا طرحی را برای غنی سازی تا 60 درصد مطرح کرده اند. این میزان غنی سازی بسیار بیشتر از میزان مورد نیاز برای برنامه های صلح امیز هسته ای است .
• زمانی که ماه گذشته خزانه داری امریکا نام 19 کمپانی را به دلیل نادیده گرفتن تحریم ها در لیست سیاه فرو برد ، ایرانی ها به نشانه اعتراض مذاکرات جاری در ژنو را رها کرده و به خانه بازگشتند.

ما نمی توانیم این قبیل اقدام ها را به عنوان هزینه مذاکره و تجارت با ایران بپذیریم. مخالفان تحریم های بیشتر ایران ادعا می کنند که تحریم ها مانند شیرآبی هستند که هم به راحتی باز و هم به راحتی بسته می شود. اما داستان تحریم ها در شرایطی که موثر واقع شود بسیار پیچیده تر از این تمثیل است . تصویب هر طرحی در کنگره زمان می برد. تدوین قوانین و تکمیل تحریم ها به زمان بیشتری هم نیاز دارد و تشدید تحریم ها هم روندی جاری است .

طرح ایران عاری از سلاح هسته ای ، طرح قانونی است که از حمایت هر دو حزب در سنا برخوردار بوده و می تواند ضامن اجرای تحریم های بیشتر در قبال ایران در صورت تخطی این کشور از تعهدات دیپلماتیک داده شده باشد. این طرح می تواند به تقویت تلاش های اوباما برای به ثمر رساندن برنامه اقدام مشترک که در ماه نوامبر به امضای طرفین رسید منتهی شود. در  پیش نویس این طرح از ادامه مذاکرات حمایت شده است ، بازه زمانی یک ساله به دولت برای به ثمر رساندن مذاکرات داده شده است ، به طرح کاستن از تحریم هایی که قرار است طبق این برنامه مشمول ایران شود احترام می گذارد و البته که هیچ تحریمی تا زمانی که مذاکرات به خوبی در حال پیشرفت است وارد فاز اجرایی نخواهد شد. اگر ایرانی ها به تعهدات داده شده عمل کنند بی شک شامل لغو تحریم هایی که به دنبال آن هستند ، خواهند شد. با اینهمه ایران باید بداند که در شرایطی که در مسیر مذاکرات به خوبی از عهده تعهدهای داده شده برنیاید با جریمه های بیشتر و جدی تر روبه رو خواهد شد. در اینصورت از کشورها خواسته می شود که میزان نفت خریداری شده از ایران را کاهش دهند و تحریم های جدید علیه بخش های معادن ، مهندسی و ساختمان سازی این کشور اعمال خواهد شد. وزیر امور خارجه ایران محمدجواد ظریف در گفتگو با تایم تاکیده کرده بود که تصویب تحریم های بیشتر به معنای مرگ مذاکرات است . اما به نظر من خلاف این مساله مصداق دارد. طرح جدید عملی روشن و مشخص است . به تمام طرفین اجازه می دهد که در بازه زمانی یک ساله به گفتگوها و مذاکرات ادامه دهند. در این لایحه دقیقا بیان شده است که در صورت شکست در مذاکرات چه تبعاتی متوجه ایران خواهد بود. این مساله می تواند ایرانی ها را به مذاکرات جدی تر و صادقانه تر ترغیب کند.

این طرح برخلاف انچه که برخی ادعا می کنند شیپوری برای جنگ نیست. بر اساس این طرح قرار نیست اقدام نظامی علیه ایران مشروع دانسته شود هرچند که بر اساس این طرح روح قطعنامه ای که در آن تاکید شده بود امریکا در صورت احساس نیاز اسرائیل به دفاع از خود در برابر ایران ، کنار تل اویو خواهد ایستاد، به نوعی زنده شده است .  افکار عمومی در امریکا از دیپلماسی در برابر ایران حمایت می کند. من هم حامی دیپلماسی هستم. حالا که سنا در سال جدید کار خود را از سر می گیرد بهتر است که بر تلاش های خود برای رسیدن به یک هدف مشترک متمرکز شویم: پیشبرد طرحی دیپلماتیک برای پایان دادن به برنامه تسلیحات هسته ای ایران به انضمام تضمینی دیپلماتیک که در صورت شکست به کمک ما بیاید.
ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی

توضیح : انتشار این متن به معنای تایید مفاد ان نیست و صرفا در راستای اشنایی مخاطب ایرانی با نقطه نظرهای سیاستمداران غربی منتشر شده است .

کلید واژه ها: توافقنامه ژنو 3


نظر شما :